Gå til innhold

Skal bygge sjekte\kogg. alle gode råd taes imot med takk!


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har hatt sjekter i forskjellige varianter de siste 20årene, nå har jeg bestemt meg for å bygge meg en ny. Har blitt lovet hjelp av en som har bygget flere båter tidligere, så det er jeg ikke bekymret for. Men... Foreløpig er jeg kommet så lang at jeg har funnet endel trær i skogen til min onkel. Disse skal hvist være rundt hundre år gamle. Tenkte jeg ville hugge dem i månedskifte januar\februar slik at det er på det kaldeste.

 

Som dere skjønner samler jeg nå inn masse info og visdom fra alle som har litt greie på dette, slik at jeg kan få et best mulig resultat.

Skulle det være noen som kjenner andre fora som dere tror jeg kunne hatt interesse av og besøke, så legg gjerne igjen linken!

takker for alle svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dal-Z : Han skal nok ikke bygge på den måten... Her skal det bygges på ekte tradisjonell vis antar jeg? :D

 

Ellers kan jeg ikke mye om faget. Men jeg vil anbefale at du leser boka "Trebåten" og andre lignende bøker. Sjekk om et biblotek i nærheten av deg har.. Ellers kan du vel kanskje prøve på www.baatplassen.no også...

 

Har ikke så mye mer å si.. Men jeg håper virkelig at du lager en form for logg med bilder som vi kan følge med i når du begynner!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da er formen funnet, og trærne plukkert ut! De skal hugges og barkes neste lørdag før de skjæres iløpet av mars...

Det vil bli en åpen sjekte med fem bordganger,22fot og en bredde på 215cm. Videre blir det dekk i baug og akter, med innvendig rorkult. Byggingen starter til høsten. Så til sommeren er det full overhaling på min gode gammmle sabb diesel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...