Gå til innhold

Hvilket bra normal(område ca 17-55) objektiv til Nikon D300?max 8000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha meg D300 og vil ha en god normal allround objektiv,lyssterkt ala 17-55 i det området,jeg kan bruke max 8000 på objektiv,det viktigste for meg er at det er skarpt og er god på natt bilder,nordlysbilder.Jeg vil helst ha et objektiv som kan være bra til rundt 5000,-men kan bruke 8000,vil ikke ha et dårlig objektiv

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Litt for lite til å gå for selveste godgluggen i dette brennviddeområdet, Nikkor 17-55. Den ligger på ca 11K.

Har ellers (link til photozone sine tester):

* Tokina 16-50 (best byggekvalitet av 3. part produsentene og 1-2 ekstra mm på den vide enden, dyrest)

* Tamron 17-50 (syns personlig at byggekvaliteten føles litt simpel - sikkert noen som er uenig i det)

* Sigma 18-50 (fins nå også med HSM (innebygd fokusmotor samt har best nærgrense))

Bildekvalitetsmessig kan det sikkert variere litt fra objektiv til objektiv, men har inntrykk av at Tamronen kanskje scorer litt bedre i snitt. Mange som har en mening om hva som er best.

Alle disse objektivene har blender 2,8 over hele brennviddeomrdet. Sjekk prisguiden for priser

Chico

Endret av El chico
Skrevet
Skal ha meg D300 og vil ha en god normal allround objektiv,lyssterkt ala 17-55 i det området,jeg kan bruke max 8000 på objektiv,det viktigste for meg er at det er skarpt og er god på natt bilder,nordlysbilder.Jeg vil helst ha et objektiv som kan være bra til rundt 5000,-men kan bruke 8000,vil ikke ha et dårlig objektiv

Ta en liten tur på markedsplasser for brukt fotoutstyr. Du finner Nikons 17-55/2.8 til den prisen du skisserer.

Skrevet

17-55 er meget bra ja (har ikke testet de andre merkene). Tung, solid, skarp, lyssterk og deilig. Men jeg solgte min siden jeg nesten bare bruker 18-200 med VR. Synes du bør sjekke ut den også. Den er neten like skarp (min erfaring) og VR funker som f. Optisk er jo 17-55 best, men jeg mener forskjellen ikke er stor nok til å veie opp for de fordelene som større brennvidde og VR gir.

Lykke til med linsekjøp! :)

-m

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...