Gå til innhold

4GBx2 til 1.6k - misstenkelig..


Dark Fire

Anbefalte innlegg

Lurer bare på om det er noe muffins med denne?

Ikke det at jeg er noen software geek, men for å beskrive hardware skillz:

Jeg & software: passe

Jeg & hardware: über n00b

 

Men det man ganske enkelt gjør, er å sjekke merke, i henhold til dato på pc, kjøpe ram kort som passer produsenten & datoen på pcen (altså ikke overbelaste pcen med 16GB ram om pcen er fra 1976), slå av pc, ta ut gammelt, ta inn nytt, slå på pcen, og nyte synet? :)

Endret av Mads15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mengda ram som er støtta er avhengig av ein del faktorer

1) Operativsystemet (32bits XP og Vista støtter berre 4GB)

2) HKet støtte, trur denne ligger på 2GB pr slot (om dette er ei fysisk grense eller ei oppgraderbar veit eg ikkje)

 

Så har me typen ram og frekvens

rammen du linker til er DDR2. Det betyr at dei fleste intelsystem på 775 kan bruke det, og AMD-system basert på AM2-socketen.

 

Frekvensen er 667 (PC5300), dette vil fungere i dei aktuelle systema men båndbredden til minne vil vere ein liten begresning iforhold til kva nye cpuer og hk støtter.

Lenke til kommentar
Frekvensen er 667 (PC5300), dette vil fungere i dei aktuelle systema men båndbredden til minne vil vere ein liten begresning iforhold til kva nye cpuer og hk støtter.

CPUene med høyest FSB støtter bare 333 MHz. Minnebåndbredden vil ikke være et problem med mindre du skal sette SuperPi-rekord, uansett.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe unormalt med dette bortsett fra at det er noenlunde billig. Det er neppe de billisgte brikkene med de specs jeg har sett.

 

Som de andre nevner, husk at:

 

- Du må ha 64bit OS for å ta i bruk noe særlig mer enn 3GB RAM

- mer enn 3-4GB RAM er totalt overkill for alt jeg kan komme på. Det eneste du kunne trenge mer RAM for er om du skal kjøre noe spesialisert software for vitenskapelige formål eller kansje en spesialisert server på bedriftsnivå.

Med adnre ord, tenk deg om to ganger før du kjøper 8gig. 2 er nok for de aller fleste, og selv drevne geeks nærmer seg skjeldent 3-4gig grensen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er ikke noe unormalt med dette bortsett fra at det er noenlunde billig. Det er neppe de billisgte brikkene med de specs jeg har sett.

 

Som de andre nevner, husk at:

 

- Du må ha 64bit OS for å ta i bruk noe særlig mer enn 3GB RAM

- mer enn 3-4GB RAM er totalt overkill for alt jeg kan komme på. Det eneste du kunne trenge mer RAM for er om du skal kjøre noe spesialisert software for vitenskapelige formål eller kansje en spesialisert server på bedriftsnivå.

Med adnre ord, tenk deg om to ganger før du kjøper 8gig. 2 er nok for de aller fleste, og selv drevne geeks nærmer seg skjeldent 3-4gig grensen.

 

-Stigma

Som jeg nevnte før skal jeg ikke skaffe 8GB.

Tråden min var ment som et hypotetisk spørsmål angående prisen for 2x 4GB ram brikker, men som dere ser blingset jeg litt på kvaliteten og kvantiteten her.

Men hva med denne?

 

Stort takk til Skagen forresten, som ryddet opp - som en ekte mod skal gjøre, uten å hisse noen opp, eller prøve å skape en konflikt.

Endret av Mads15
Lenke til kommentar
No linker du til ECC REG -minne, altså reint serverminne for serverchipset som bruker feilretting i minnet.

HK med Socket 771 bruker denne typen ram ( og nokre hk tiltenkt for 775-versjonen av Xeon-cpuene.

Her står litt om intel sine chipset som vil bruke ECC REG-minne

http://www.intel.com/products/server/index...rver_wrkstation

LGA771-brikkesettene til Intel bruker ikke vanlig ECC-minne, de bruker FB-DIMM-moduler. AMD bruker, på den andre siden, DDR2 ECC-minne til toveisløsningene sine.

 

Tror ECC-minne vil virke med vanlige desktop-hovedkort, men da blir ECC-funksjonen skrudd av. Noen chipset som brukes i desktophovedkort støtter faktisk ECC-funksjonen (975X, for eksempel).

Endret av haalo
Lenke til kommentar
No linker du til ECC REG -minne, altså reint serverminne for serverchipset som bruker feilretting i minnet.

HK med Socket 771 bruker denne typen ram ( og nokre hk tiltenkt for 775-versjonen av Xeon-cpuene.

Her står litt om intel sine chipset som vil bruke ECC REG-minne

http://www.intel.com/products/server/index...rver_wrkstation

No offense - og takk for hjelpen, men...

På Norsk? x)

 

Har ikke nevnt det før, men noe litt mer n00bevenlig hadde blitt satt pris på; som du starter med her - ved å forklare hva ECC REG-minne er.

HK? Socket 771? 775 versjonen av Xeon?

Grunnlegende: HK står for et eller annet, Socket & Xeon = merker, og 771 og 775 er versjoner.

Men skal det si meg noe?

Må man memorisere alle versjoner av merkevarer som med biler, eller har man et system som med RAM, CPU og HD at det forholdsvis øker etter kvalitet?

 

Edit: Gikk litt kjapt i svingene, men som Jankee skriver er det serverminne :p

Her er det svar på sekundet, ja ;)

Endret av Mads15
Lenke til kommentar
Har ikke nevnt det før, men noe litt mer n00bevenlig hadde blitt satt pris på; som du starter med her - ved å forklare hva ECC REG-minne er.

HK? Socket 771? 775 versjonen av Xeon?

Grunnlegende: HK står for et eller annet, Socket & Xeon = merker, og 771 og 775 er versjoner.

Men skal det si meg noe?

Må man memorisere alle versjoner av merkevarer som med biler, eller har man et system som med RAM, CPU og HD at det forholdsvis øker etter kvalitet?

Jeg betviler at du egentlig er interessert i å vite hva FB-DIMM- eller ECC-minne er :p. Du trenger egentlig ikke å kunne det; kjøp DDRn-minne til desktopsystemer. Det som kan være greit å få med seg er at socket er sokkel og HK er hovedkort.
Lenke til kommentar
Har ikke nevnt det før, men noe litt mer n00bevenlig hadde blitt satt pris på; som du starter med her - ved å forklare hva ECC REG-minne er.

HK? Socket 771? 775 versjonen av Xeon?

Grunnlegende: HK står for et eller annet, Socket & Xeon = merker, og 771 og 775 er versjoner.

Men skal det si meg noe?

Må man memorisere alle versjoner av merkevarer som med biler, eller har man et system som med RAM, CPU og HD at det forholdsvis øker etter kvalitet?

Jeg betviler at du egentlig er interessert i å vite hva FB-DIMM- eller ECC-minne er :p. Du trenger egentlig ikke å kunne det; kjøp DDRn-minne til desktopsystemer. Det som kan være greit å få med seg er at socket er sokkel og HK er hovedkort.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j?

Lenke til kommentar

HK = Hovedkort.

Socket = sokkel på norsk. I denne sammenhengen er det snakk om en prosessorsokkel, altså kontakten mellom prosessor og hovedkort. En prosessor for sokkel 771 vil ikke passe på sokkel 775, da de bruker forskjellige typer sokkel (eller kontakt om du vil).

Xeon = Et varemerke fra Intel, brukt på en rekke prosessorer.

 

Når man skal kjøpe RAM er det en lang rekke faktorer som spiller inn. Mengden av minne (for eksempel 2 GB) er selvsagt det viktigste, men prisforskjellene kommer av mange andre faktorer, hvor flere av de er nevnt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...