Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Automatisering av backup


Anbefalte innlegg

For en liten stund siden leste jeg litt om nye windows home server, som blandt annet skulle ha et backupsystem som var rimelig automatisert og tok backup av alle pcer i hjemmenettverket når de var skrudd på. Jeg har selv en "server" stående som, blandt mye annet, brukes nettopp som backupenhet, men jeg har ikke satt opp noe mer avansert enn en delt nettverksdisk. Dette fanget derfor min interesse.

 

Serveren kjører windows xp pro, og det er ikke aktuelt å bytte enda. (Ja, jeg vet jeg burde fått ræva i gir og gått over til linux, men det vil ikke skje med det første, da serveren også brukes via remote desktop til å kjøre programmer som kun fungerer på windows)

 

Jeg har lest litt om forskjellige løsninger, uten å ha blitt spessielt klok på det, men så kom jeg til å tenke på at det må da være noen her som har satt opp et automatisert backupsystem i windows?

 

Noen som har tips til programvare? Er i utgangspunktet ute etter noe gratis, men vil vurdere å kjøpe hvis det er vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Microsoft One Care antivirus/ brannnmur som har backup integret, den tar automatisert backup (ukentlig i mitt tilfelle) til en NAS jeg har koblet til hjemmenettverket. Dette fungerer baade over tradlost og kablet. (sistnevnte var greit forste gangen da jeg hadde 200GB aa ta backup av..)

 

Losningen involverer ingen grep av deg, bortsett fra at maskinen er skrudd paa og at den er koblet til internettet. Destinajon er ogsaa valgfritt!

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange bra svar!

 

Etter hva jeg husker av det jeg har lest om ntbackup, så lagrer den filene i et eget format. (Stemmer dette?)

 

Jeg glemte å spesifisere det i sted, men jeg ønsker at backupsystemet skal lagre kopier av filene, slik at de blir tilgjengelige på vanlig måte i windows utforsker på serveren. Dette fordi jeg ønsker å ha tilgang til alle filene det er tatt backup av via min ftp-server.

 

Jeg har altså følgende:

3 bærbare pcer koblet i nettverk

1 server koblet til dette nettverket, med plenty med diskplass.

 

Jeg ønsker følgende:

Alle de bærbare har sine egne dokumenter og bilder lagret lokalt

Serveren skal ha en dedikert disk der alle bilder fra alle bærbare samles i en katalog, og tilsvarende med dokumenter

Hvis et dokument finnes på 2 bærbare, skal nyeste version lagres på server

Hvis et dokument oppdateres på en bærbar, skal det som ligger på serveren overskrives. (Trenger ikke backup av forrige version)

Hvis et dokument slettes på en bærbar, skal det IKKE slettes fra serveren

 

Er det noen av de nevnte systemene som er greie å sette opp til å synkronisere dette eksempelvis en gang i uka?

 

(Beklager litt dårlig informering i min første post. Er klar over at dette ikke er slik en normal backupløsning fungerer, da den gjerne skal ta vare på alle versioner av et dokument)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...