Gå til innhold

Rekkefølge i vannsløyfen - litt pirkete


Anbefalte innlegg

FAQ'en her er stort sett likegyldig til rekkefølgen på vannblokk og radiator, med en bitteliten bias mot radiator før vannblokk. Jeg er enig i at det må spille veldig liten rolle, men det er en sak jeg lurer på likevel:

 

Gitt et enkelt system med pumpe, CPU-blokk, radiator og tank, hvor pumpen henter vann rett fra tanken.

 

Dersom CPU-blokken får vann rett fra radiatoren, får den også kaldest mulig vann. Fint.

 

Dersom CPU-blokken får vann rett fra pumpen, er det pumpen som får kaldest mulig vann å jobbe med, hvilket jo også er vann med størst mulig tetthet (så lenge det holder mer enn ca 4°C). Dette burde såvidt jeg skjønner resultere i høyest mulig flow, her er et banalt (og sikkert overdrevet) eksempel:

 

Pumpen leverer 300 liter kaldt vann pr time, og på sløyfens varmeste sted tilsvarer det 303 liter varmt vann.

Alternativt kan pumpen levere 300 liter varmt vann pr time, og på sløyfens kaldeste sted (inn til CPU-blokken) tilsvarer det 297 liter kaldt vann.

 

Men selv om jeg skulle ha rett i dette resonnementet, hva veier tyngst av disse to hensynene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alvorlig talt. Hvor mye avgir en sånn pumpe? 5-6watt, av hvor 1 går i vannet?

 

Det som veier tyngst er hva som passer best.

Jeg er klar over det, men spørsmålet var egentlig ikke på det nivået.

 

Jeg ønsker å finne ut av en detalj som nesten ikke har noe å si, og det synes jeg bør være tillatt. Men hvorvidt jeg får noe svar på spørsmålet, er jo en annen sak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...