Gå til innhold

Akvariehjelp, mulig kjøp av akvarie.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lyst til å starte med noe nytt, og syntes akvarium høres spennende ut. Jeg er ikke helt nybegynner på dette da jeg hadde ett 17-18 liters akvarium for noen år siden. Er nå i en liten vurderingsfase for om jeg skal begynne med akvarium igjen og trenger litt hjelp.

 

Forrige gang hadde jeg et veldig lite akvarium, denne gangen planlegger jeg å gå for et på rundt 60 liter (er dette smart, synspunkter?) Hovedproblemene som gjorde at jeg måtte gi meg sist var;

 

Akvariet ripet seg veldig lett ved fjerning av alger (ganske demotiverende og nesten ikke kunne se fisken)

Hver gang jeg skulle bort mer enn 1 helg, ble fiskene plasert hos besteforeldre (de hadde en tendends til å ende sine dager her) hvordan fungerer forautomat?

Fiskene døde, nye fisker døde de også:(

 

Forrige gang gikk det i gullfisk og algefjernere, dette var kjedeeelig, vil ha mer spennende fikser! Er det mulig at fiskene kan formere seg uten for mye kaos?

 

Brukt eller nytt akvarium?

 

Håper noen kan svare på disse spørsmålene og eventuelle andre tips, det hadde hjulpet veldig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50-100 liters akvarium er vel det jeg synes er best.

for mye alger kan komme av så meget.

du forer dem for mye, direkte sollys, ingen alge etere i vannet, utskifting av vann for sjeldent.

hvis du vil at fiskene skal formere seg, må du ta noen som ikke er kresne på vannkvalitet, eksempler på dette er:

guippy/guppy

tetra noen og neon tetra(kommer ann på hvilken vei du vil ha rød og blå fargen)

sebra fisk.

 

http://nettakvariet.no/

 

er viktig å husker på at det er veldig viktig med "føde boks" til fiskene hvis du ikke har veldig mye planter, stener etc på bunnen. ellers blir de spist opp. ja, selv mora spiser dem :)

Lenke til kommentar

Det beste er om akvariet passer i en hylle på bredde 68 cm, dybde 40 cm og høyde 68 cm. Hvor stor akvarum får jeg plass til her? 60-70l?

 

Blir det veldig begrenset hva slags fisk jeg kan ha i et slikt akvarium?

 

Kan noen være så snill å prøve og finne det dere mener er et godt akvarietulbud? Tror kanskje jeg kjøper brukt, da det da det ikke blir så mye tap om alt skulle gå gæernt.

Lenke til kommentar
Hei

 

Lyst til å starte med noe nytt, og syntes akvarium høres spennende ut. Jeg er ikke helt nybegynner på dette da jeg hadde ett 17-18 liters akvarium for noen år siden. Er nå i en liten vurderingsfase for om jeg skal begynne med akvarium igjen og trenger litt hjelp.

 

Forrige gang hadde jeg et veldig lite akvarium, denne gangen planlegger jeg å gå for et på rundt 60 liter (er dette smart, synspunkter?) Hovedproblemene som gjorde at jeg måtte gi meg sist var;

En nybegynner bør ha minst 80 liter, helst mer enn det. Jo større kar du har, jo lettere er det for å holde stabile vannverdier og fisken trives bedre.

Akvariet ripet seg veldig lett ved fjerning av alger (ganske demotiverende og nesten ikke kunne se fisken)

Hva brukte du når du fjernet algene? Det er mye bedre å forebygge alger enn å fjerne de når de alt er kommet. Kjøp hurtigvoksende planter som bruker opp overskuddsnæringen, så vil nok mye av algeproblemet forsvinne. Hyppige delvannsbytter(minimum en gang i uka) hjelper også på. Ikke la akvariumet stå i direkte sollys.

 

Hver gang jeg skulle bort mer enn 1 helg, ble fiskene plasert hos besteforeldre (de hadde en tendends til å ende sine dager her) hvordan fungerer forautomat?

Fiskene døde, nye fisker døde de også:(

I et innkjørt akvarium så overlever fiskene i 1-2 uker uten mat, foringsautomater er unødvendig når det kun er snakk om en helg. Ikke overdriv matingen, det er som regel veien til død i karet ditt.

 

Forrige gang gikk det i gullfisk og algefjernere, dette var kjedeeelig, vil ha mer spennende fikser! Er det mulig at fiskene kan formere seg uten for mye kaos?

Først må du finne ut om du vil ha eggleggere eller levendefødere, å blande disse fungerer som regel dårlig. Det finnes mange typer ciklider, som både er dekorative og aktive. Les på fiskebasen til akvaforum, bestem deg for en fisk og ta utgangspunkt i den. Vær obs på vannverdier og at du ikke overbefolker de forskjellige lagene i akvariumet. Å lete fisk er noe av det morsomste man kan gjøre, det finnes så mye spennende.

 

 

Brukt eller nytt akvarium?

 

Håper noen kan svare på disse spørsmålene og eventuelle andre tips, det hadde hjulpet veldig!

Ta deg en titt her, og les gjennom de forskjellige artiklene for tips.

 

 

Det beste er om akvariet passer i en hylle på bredde 68 cm, dybde 40 cm og høyde 68 cm. Hvor stor akvarum får jeg plass til her? 60-70l?

 

Blir det veldig begrenset hva slags fisk jeg kan ha i et slikt akvarium?

Jo mindre akvarium du har, jo mer begrenset er det hva du kan ha i akvariumet. Jeg anbefaler deg å satse på et 100 liter eller mer. Da får du mye hjelp med tanke på stabile vannverdier, samt du har et større utvalg av fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...