Gå til innhold

Rockwell - D3 vs 5D på høy ISO


Anbefalte innlegg

Godeste Ken Rockwell er ute med enda en detaljert og utførlig test...Not.., men uansett

er det jo interessant å kikke på resultatene hans. Forøvrig et Nikon 180mm objektiv på begge kameraene...

 

Merk at 5D stopper på ISO 3200, så fra 6400 og videre har han trikset det til i PS for 5D sin del.

D3 er god, ingen tvil om det, men husk også - 5D er over to år gammel.

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/vs-5d-180mm.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man egentlig oppdatere firmware i feks 5D slik at støyegenskaper bedres. Er dette noe canon og andre produsenter skygger unna for å holde oppe kjøpepresset? Skulle jo tro at det er mye den samme sensorteknologien, men heller oppdatering i støyfjerning som skjer mellom hver modell?

kan være mulig å oppgradere støyfjerningsteknologien, men selve støyegenskapene uten støyfjerning går ikke an å forbedre noe serlig

Lenke til kommentar
En særdeles uhøytidelig men kjekk sammenligning mellom Canon 1Ds III, Nikon D3 og Nikon D300.

1D og D3 leverer selvsagt varene så det holder, med Nikon D3 en neselengde foran- juhuuu!

 

D300 driver opplagt med for mye NoiseNinjaTechSmoothFilterUSM til å kunne gi samme fine kvaliteter.

 

Nikon D3 for the win!

du mener rett og slett at 1D og D300 er sammenliknbart, men ikke 1D og D3?, jeg må le, veldig høyt

Lenke til kommentar

Leseferdighetene er også under pari ser jeg?

 

Jeg skriver at min egen vurdering er at Canon 1Ds III og D3 er absolutt sammenlignbare (på tross av høyere pikseltetthet på 1D), men at D300 faller bak.

 

At du presterer å tolke det hen at jeg mener D300 er bedre enn Canon 1Ds får stå på din regning.

Jeg må le, veldig høyt!

Lenke til kommentar
D300 skal visst ligge litt foran 1D mark III på støy sies det.

Og det er ganske godt gjort siden 1D har både større brikke og færre pixler.

Hvor sies det? Ikke at jeg påstår du lyver, men det høres veldig rart ut.

 

I denne tråden:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...amp;bokmerker=0

 

Mulig jeg har trukket litt feil konklusjoner, men for meg ser det ut til at Sony leder.

Uansett er det så små forskjeller så det er inget poeng å bytte system av den grunn.

 

Sitert Toralf Sandåker:

Du har som kjent tidligere dømt kameraer med FourThirds bildebrikker nær sagt til evig fortapelse, fordi de ikke kan klare å måle seg med "kvaliteten" til kameraer med større bildebrikker, som fullformat og de som ikke fullt så store er. Det er derfor det er interessant å se at et FourThirdskamera nå på så sentrale kvalitetskriterier som støy og oppløsning (også ved høy ISO) faktisk skårer på høyde med eller bedre enn et nytt topp-kamera med "APS-C" bildebrikke og ligger nær det kanskje hittil aller beste kameraet, med "APS-H" bildebrikke (dvs hhv. Canon EOS 40D og EOS 1D Mk III). Det kan dokumenteres at Olympus E-3 har støyegenskaper som er helt sammenlignbare med EOS 40D (som igjen er helt på høyde med EOS 1D Mk III) og at oppløsningen synker med samme tempo eller mindre hos FourThirds-kameraet enn hos APS-C-kameraet, og ikke mye mer enn på EOS 1D Mk III.

 

At Nikon D300 og Sony Alpha 700 er bedre enn dem alle på støy og har sammenlignbart tap i oppløsning er en annen sak - de har begge en bildebrikke som er marginalt større enn EOS 40D.

 

Konklusjonen må bli: Det er liten sammenheng mellom brikkestørrelse, lav støy og høy oppløsning i praksis. Samtlige kameraer i toppskiktet vi har testet i år (de nevnte) har svært lite støy, svært god oppløsning og fremdeles meget brukbar oppløsning opp til hhv. ISO 3200 og ISO 6400. Dette gjelder med bildebrikker fra hhv. ca 29x19 mm, 24x16 mm, 22x15 mm og 17x13 mm, og pikseloppløsning på 10,12 og 10 Mp.

Lenke til kommentar
Leseferdighetene er også under pari ser jeg?

 

Jeg skriver at min egen vurdering er at Canon 1Ds III og D3 er absolutt sammenlignbare (på tross av høyere pikseltetthet på 1D), men at D300 faller bak.

 

At du presterer å tolke det hen at jeg mener D300 er bedre enn Canon 1Ds får stå på din regning.

Jeg må le, veldig høyt!

jeg må le, veldig høyt........av meg selv. mistolket det hele en plass i midten av inlegget ditt. beklager :D

Lenke til kommentar
Heldigvis har ikke alle aversjoner mot å sammenligne de to siste toppmodellene fra Canon og Nikon.

 

D1s II vs D3

fin test, men blir det ikke rett å sammenlikne D3 med 1D MK3 og ikke 1Ds som er mer et studiokamera?

 

Toppmodell vs toppmodell, fullformat vs fullformat....hvordan kan det bli 'feil'`Høyst relevant.

 

Forøvrig merker jeg at jeg begikk en av dødssyndene da jeg leste dette...'As previously reported, I ordered my Nikon D3 and my Canon EOS 1Ds Mark III at the same time,...' ;)

Lenke til kommentar
Heldigvis har ikke alle aversjoner mot å sammenligne de to siste toppmodellene fra Canon og Nikon.

 

D1s II vs D3

fin test, men blir det ikke rett å sammenlikne D3 med 1D MK3 og ikke 1Ds som er mer et studiokamera?

 

Toppmodell vs toppmodell, fullformat vs fullformat....hvordan kan det bli 'feil'`Høyst relevant.

 

Forøvrig merker jeg at jeg begikk en av dødssyndene da jeg leste dette...'As previously reported, I ordered my Nikon D3 and my Canon EOS 1Ds Mark III at the same time,...' ;)

 

Enig her. Vi kan ikke bare tenke på pris når vi skal finne ut hvilke som er sammenlignbare. Nikon kunne jo bare tatt 75 tusen for det, og da hadde det vært greit å sammenligne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...