Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva må vi kunne til Ex-phil eksamen?


Anbefalte innlegg

Sitter å prøve å fordype meg til eksamen neste helg, men akkurat nå virker det hele ganske uoverkommelig.

Så en oppfordring til alle som har tatt denne eksamen før, gi oss ditt beste tips!

 

Og er det flere der ute som leser på ex-phil kan også denne tråden brukes til å høste litt sympati : )

Og jeg som trodde ex-phil var en enkel buisness, den gang ei...

Så drømmen om en toppkarakter er borte, nå føler jeg det gjelder å få stått og bare bli ferdig med dette hersens faget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker nesten som du er ute etter "Dummies Guide to Ex.phil", men den gang ei. :p

 

Det meste du trenger står her: Emneside - EXPH0001.

 

Så har man jo også selvfølgelig pensumboka. Den er grei å ha. Sider som filosofi.no står det også en del på. Det finnes i tillegg et lite ex.phil kompendium som er ganske greit, sam et hefte med gamle eksamensoppgaver og generell informasjon om hvordan skrive oppgave i ex.phil.

 

Det første du kan gjøre er jo å se på de titalls gamle eksamensoppgavene og se om det er noen oppgaver eller filosofer som går igjen.

 

Jeg vil tippe at det ikke kan gå feil om man leser grundig på Aristoteles. Descartes, Hume og Kant er sikkert ikke så dumt heller.

 

En annen lur ting kan være å lese på øvingsoppgavene dine.

 

Når det kommer til leseteknikk i et fag hvor hele boka er pensum så er det selvfølgelig best å lese og notere gjevnt gjennom hele året, men dessverre er jeg født og oppvokst med skippertaksteknikk og gjør det ikke slik. :) Jeg synes det funker bra å lese gjennom hele en gang samt ta masse notater (husker mye mer når jeg skriver samtidlig som jeg leser). Så lese på notatene eller sammendrag (kompendiet funker sikkert bra her) etterpå.

 

Og når man føler man har lest nok kan man se på de gamle eksamensoppgavene og se hvilke oppgaver man ville klart å svare på med den kunnskapen man nå er i besittelse av. :) Er du virkelig hardcore kan du skrive en av oppgavene og få noen til å se over den, men bare du selv føler du kunne svart bra på den så holder vel det. :)

 

Jeg har også ex.phil til helga, men ser ikke for meg at det skal være så vanskelig å stå (noe høyere sikter jeg ikke i et slikt fag. :p). Begynner vel å lese på onsdagen, før det må jeg lese på en eksamen jeg ser på som viktigere enn ex.phil.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Ja, en Dummies variant hadde nok ikke vært det dummeste, men får vel ta den den tøffe veien, he -he! Takk for gode tips!

 

En god "dummies" bok er Finn Eivind Jor sin "Repetisjonshefte for ex.phil og ex.fac" Er på litt over 150 sider og gir en utrolig lettvinn innføring i de viktigste ting om filosofihistorien og etikken.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...