Gå til innhold

(Sivil?)Arkitekt - noe å satse på?


jahas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge lurt på hva jeg vil bli, og har det siste året blitt dratt litt mot byggingeniør. Men har i det siste blitt litt interessert i arkitet (eller heter det sivilarkitet). Har potensialet til 5 i 3mx hvis jeg orker(høres dumt ut, men i det siste har motivasjonen falt, og dermed også karakterene. håper en noe mer konkret "mål" vil gi meg motivasjon). har også 2fy. Lurte derfor på hva inntakskrava på dette studiet er, behov, hvor det kan studeres (utlandet?), lønn og en generell beskrivelse av en arbeidshverdag.

 

Lurte også på om det er sant at en arkitekts lønn har falt de seneste årene, og hva en evt årsak kan være. går forøvrig siste året på videregående, og ting begynner derfor å haste litt..

 

hadde vært glimrende om en som faktisk hadde erfaring fra yrket ville delt disse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte også på om det er sant at en arkitekts lønn har falt de seneste årene, og hva en evt årsak kan være. går forøvrig siste året på videregående, og ting begynner derfor å haste litt..

Har ikke noe erfarig som arkitekt, men min bedre halvdel er arkitekt. Hun kan fortelle at lønnen i arkitektyrket ikke har falt de siste årene, snarere tvert imot. Det er gulltider for arkitekter, veldig lett å få jobb, og begynnerlønnen har passert 400000 i året (i Oslo).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Er selv siv.ing student bygg på Ås, men har hatt en del arkitektfag og det er noen i klassen som har gått arkitekt tidligere...

 

For å bli en arkitekt må du være glad i fag av typen tegning/form/farge/arkitektur. Ellers når det gjelder lønn og arbeidsmuligheter er det veldig bra i dag både for byggingeniør og arkitekt. Arkitekten får ofte administrativt prosjektansvar og fungerer gjerne som bindeledd med kommuner og leverandører, har ansvar for innlevering av søknander, branntegninger osv. Det er med andre ord mye mer enn bare tegning i det virkelige liv. Matte/Fysikk på arkitekt er veldig enkel og du kommer veldig langt med 3mx/2fy i bagasjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...