EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Skrevet 6. desember 2007 https://prisguiden.no/product.php?productId=84860dog er ikke dette lagervare enda, sitter å venter selv på dette =) Når det kommer til HDD er jeg litt mer blank. fornøyd med Seagate men som sagt... blandet mening her Det som er ganske greit er å finne ei ordning der du får hengt harddisken med gummi eller lignende for å støydempe den. store delen av støyen fra en hdd er vibrasjonsstøy... Var akkuratt dette kortet jeg også fant nå. men lanseringsdato 01.01.08 er for lenge for meg i grunn... Er ikke dette kortet litt overdrevent bra? er det ikke et kort mindre som er bra? Angående HDD så vett jeg bare at jeg har god erfaring med Seagate. Men ikke noe serligt på støy, da hele pcen her bråker som et uvær, nesten på lik linje som xbox360en :S Er diverse merker av 3850 og 3870 serien som er straks tilgjengelig (dvs om ett 5-6 dager), men dog ikke vifteløst. nå skal det sies at de viftene som er på dem ikke skal være så ille med henhold til støy, og at man alltids kan kjøpe heatpipe løsninger senere å bytte ut original kjøleren på dem. (gjort det før med diverse andre, nokså enkel og grei operasjon) en slik kjøleløsning pleier å koste ett par hundre kroner. Så det beste er og da bare kjøpe en 3850 da med vifteløsning for så og skifte til en heatpipe løsning senere? Kan sikkert klare meg en liten stund med vifte men ikke som en permanent løsning.
svennand Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 (endret) https://prisguiden.no/product.php?productId=84860dog er ikke dette lagervare enda, sitter å venter selv på dette =) Når det kommer til HDD er jeg litt mer blank. fornøyd med Seagate men som sagt... blandet mening her Det som er ganske greit er å finne ei ordning der du får hengt harddisken med gummi eller lignende for å støydempe den. store delen av støyen fra en hdd er vibrasjonsstøy... Var akkuratt dette kortet jeg også fant nå. men lanseringsdato 01.01.08 er for lenge for meg i grunn... Er ikke dette kortet litt overdrevent bra? er det ikke et kort mindre som er bra? Angående HDD så vett jeg bare at jeg har god erfaring med Seagate. Men ikke noe serligt på støy, da hele pcen her bråker som et uvær, nesten på lik linje som xbox360en :S Er diverse merker av 3850 og 3870 serien som er straks tilgjengelig (dvs om ett 5-6 dager), men dog ikke vifteløst. nå skal det sies at de viftene som er på dem ikke skal være så ille med henhold til støy, og at man alltids kan kjøpe heatpipe løsninger senere å bytte ut original kjøleren på dem. (gjort det før med diverse andre, nokså enkel og grei operasjon) en slik kjøleløsning pleier å koste ett par hundre kroner. Så det beste er og da bare kjøpe en 3850 da med vifteløsning for så og skifte til en heatpipe løsning senere? Kan sikkert klare meg en liten stund med vifte men ikke som en permanent løsning. hadde det vært meg hadde jeg gjort det ja. siden pcen skal bli en htpc synes jeg de nye ati kortene gjør en bedre jobb. dog vinner nvidia kortene i fps spill tester. men har ikke vært særlig imponert av PureVideo funksjonen deira, heller ikke at de bruker mer strøm (presser strømforsyninga mer, noe som gjør både skjermkortet og psuen varm) mindre varmeutvikling i pcen = mer stillegående pc, og mer STABIL pc... Endret 6. desember 2007 av svennand
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Skrevet 6. desember 2007 Ok. Nå er vi vertfall nede mot slutten her og det er kun skjermkort som gjennstår. Jeg har prøvd og lest litt her og der osv. Og slikt jeg ser det så er det foruten 3xxx serien kun 2400 og 2600 som har hardware akselerasjon, noe som jeg forstod det som at skulle avlaste cpuen en del under spilling av filmer osv. Så er det store spørsmålet da. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg kjøpe et SAPPHIRE Radeon HD 2600 XT 512MB til kr 817kr fra samme plass som resten av delene?: http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6132;r:hardware Eller skal jeg gå for et Sapphire Radeon HD 3870 512MB til 1590 + frakt for så og kjøpe en vifteløs kjøler i senere tid (noen som vett om slikt vil komme til denne?) Og Sapphire selv anbefaler da en enda større strømforsyning. Og vil dette skjermkortet bli litt overkill eller?: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=87700 Eller er det noen som har en annen anbefaling. Leser jo dette med ATI kortene angående lyd osv. Noe som er ganske bra med tanke på at dette blir en HTPC.
svennand Skrevet 6. desember 2007 Skrevet 6. desember 2007 Ok. Nå er vi vertfall nede mot slutten her og det er kun skjermkort som gjennstår. Jeg har prøvd og lest litt her og der osv. Og slikt jeg ser det så er det foruten 3xxx serien kun 2400 og 2600 som har hardware akselerasjon, noe som jeg forstod det som at skulle avlaste cpuen en del under spilling av filmer osv. Så er det store spørsmålet da. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg kjøpe et SAPPHIRE Radeon HD 2600 XT 512MB til kr 817kr fra samme plass som resten av delene?: http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6132;r:hardware Eller skal jeg gå for et Sapphire Radeon HD 3870 512MB til 1590 + frakt for så og kjøpe en vifteløs kjøler i senere tid (noen som vett om slikt vil komme til denne?) Og Sapphire selv anbefaler da en enda større strømforsyning. Og vil dette skjermkortet bli litt overkill eller?: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=87700 Eller er det noen som har en annen anbefaling. Leser jo dette med ATI kortene angående lyd osv. Noe som er ganske bra med tanke på at dette blir en HTPC. Er litt usikker på dette, men mener at 3870 har litt bedre egenskap på lydsiden en 2600, noen andre som har noen formening om dette? anbefaling på strømforsyning fra netshapper skal man ta med en bitteliten klype salt, for de vil bare være 100% sikker på at man ikke underdimensjonerer, noe som fører til ustabil pc og irriterte kunder... Velg en god psu som leverer det den lover og atpåtil er stillegående, som sagt har jeg hatt god erfaring med antec,Mist og fortron source (her har de litt variert kvalitet på modellene tror jeg) Hiper har jeg egentlig dårlig erfaring med (680w utgaven med avtagbare kabler, den blå shiny saken med 120mm vifte, husker ikke navnet) NorthQ STYR UNNA! makan til møkk skal man lete lenge etter, om man søker litt på forumet kommer man over flere tråder der personer har fått ødelagte komponenter pga dårlig strøm fra de Det du må tenke på er at når meeter.no skriver bør ha så å så stor strømforsyning regner de med at man har x antall harddisker/cdrommer/vifter ++ Sånn jeg forstod det blir det 1disk,1cdrom,1 120mm vifte o.l.... Da har man nok med en relativ middels psu. Les litt testene til hw.no for eksempel for å få bedre info
EkanTrike Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 Blir 1 dvd brenner foreløpigt som ved senere annledning vil bli skiftet til en HDDVD og en Blu-ray spiller. Åsså blir det 1 harddisk og 5 80mm vifter. Var ikke meeter.no som skrev at jeg burde ha dette. Det var det derimot Sapphire selv som skrev på hjemmesiden om nettopp dette kortet her. 450Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express power connector recommended. Men kanskje for og være på den sikre siden så bør jeg gå for denne 430wattern?: http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1577872;r:hardware
Nator Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Lest gjennom denne tråden nå med stor interesse. Skal selv bygge HTPC med Antec Fusion V2 kabinett. Forstår jeg rett er det ikke stor nok båndbredde på optisk/coax til å takle de nye råe HD-formatene? Og derfor vil udekodet lyd ut via skjermkortets HDMI kabel til forsterkeren være den beste løsningen? Jeg trodde man trengte et lydkort som støtter Dolby Digital Live for å få noe mer enn stereo, men slik jeg forstår det etter å ha lest denne tråden er det ikke nødvendig hvis man har et slikt skjermkort? Blir 1 dvd brenner foreløpigt som ved senere annledning vil bli skiftet til en HDDVD og en Blu-ray spiller. Åsså blir det 1 harddisk og 5 80mm vifter. Var ikke meeter.no som skrev at jeg burde ha dette. Det var det derimot Sapphire selv som skrev på hjemmesiden om nettopp dette kortet her. 450Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express power connector recommended. Men kanskje for og være på den sikre siden så bør jeg gå for denne 430wattern?: http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1577872;r:hardware Antec Fusion V2 inkluderer en 430 watter... Skulle du ta en Lian Li?
svennand Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Lest gjennom denne tråden nå med stor interesse. Skal selv bygge HTPC med Antec Fusion V2 kabinett. Forstår jeg rett er det ikke stor nok båndbredde på optisk/coax til å takle de nye råe HD-formatene? Og derfor vil udekodet lyd ut via skjermkortets HDMI kabel til forsterkeren være den beste løsningen? Jeg trodde man trengte et lydkort som støtter Dolby Digital Live for å få noe mer enn stereo, men slik jeg forstår det etter å ha lest denne tråden er det ikke nødvendig hvis man har et slikt skjermkort? Blir 1 dvd brenner foreløpigt som ved senere annledning vil bli skiftet til en HDDVD og en Blu-ray spiller. Åsså blir det 1 harddisk og 5 80mm vifter. Var ikke meeter.no som skrev at jeg burde ha dette. Det var det derimot Sapphire selv som skrev på hjemmesiden om nettopp dette kortet her. 450Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express power connector recommended. Men kanskje for og være på den sikre siden så bør jeg gå for denne 430wattern?: <a href="http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1577872;r:hardware" target="_blank">http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1577872;r:hardware</a> Antec Fusion V2 inkluderer en 430 watter... Skulle du ta en Lian Li? man trenger ikke noe Dolby Digital Live kort så lenge man kjører en form for digitalt til en forsterker (blir da ren udekodet lyd sendt til forsterker). Så lenge man har en forsterker med innebygd dekoder for DD/DTs (no alle recievere har som ikke er fra steinaldertida=P). så tar den seg av dekodingen til det formatet den får. dette vil i de fleste tilfeller bli best, pga man slipper forplantingsstøy fra cdrom/hdd/++.
EkanTrike Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 Antec Fusion V2 inkluderer en 430 watter... Skulle du ta en Lian Li? Jeg går for et SILVERSTONE SST-LC17 da dette ikke var så dyrt samt så ganske bra ut. Og da jeg ikke liker de standard strømforsyningene som følger med. Som igjen som regel støyer mer enn hva jeg vil det skal støye. Men er det ingen som kan si litt mer om det jeg skrev litt lengre oppe angående dette med skjermkort? Hva bør jeg kjøpe? "gammelt" 2900XT kort med bare 256mb til ca 800kr eller er det virkeligt verdt og betale 1600kr for et 3870 kort? Og disse bråker vel også en del så saken er VIL det NOEN gang komme en heatpipe løsning for disse korta?
Nator Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Ok lykke til med den jeg tror nok det er et lekker kabinett, Antecen velger jeg pga at den ser diskret ut pluss er billig++ skulle slått til når netshop hadde tilbudsdag og htpc kabinettene var svinbillige... Jeg ville gått for et HD 2600 XT kort du får dem i stille utgave, de yter helt greit til det meste. Hvis du vil ha top of the line 3870 så kan du stole på at det kommer heatpipe løsning til det. Thermalright er i det siste svært raskt ute med slike løsninger, og Zalman kommer kanskje med en løsning de også.
leifeinar Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 slik jeg har skjønnt det er alle kjølere til 1900 serien kompatible med Hd38x0 serien. så en vf900 på et hd3850 et bra valg
SuperChris Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Jøss, så mye knot det blir her! Skal du SPILLE? Hvis NEI: kjøp HIS HD 2600 PRO. Har det selv i Silverstone SST-LC17 som jeg anbefalte til deg. Støtter det samme innen videodecoding som "toppmodellene". Det er helt lydløst samtidig som det fører varmen UT av kabinettet. Hadde et passivt HD2400 som KOKTE inni kabinettet. SST-LC17 har 2 medfølgende vifter i bakkant. Kjøp 2x92mm vifter til å ha i front. De kan du få en del stillere enn 80mm, men med mer luftflyt. De vil også kjøle HDD. Egentlig trenger du bare 1x92mm i front. Plassér den nærmest midten. Den andre helt til venstre i front vil bare blåse litt rett på PSU som uansett henter luft utenfra og som ikke blir særlig varm. Jeg bruker samme Seasonic 380w som du har valgt. Den er også helt lydløs, KANON kvalitet og holder lenge til ditt oppsett. Endret 7. desember 2007 av SuperChris
EkanTrike Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 (endret) Vel det kan jo hende jeg finner ut at jeg vil spille litt selv om 90% av spillinga skjer på 360en. Så er kanskje greit? Men ja det burde vel komme en passiv kjøler til en slik "toppmodell?" Men har nå satt sammen slik jeg tror det skal være, noen som fremdeles har noen formeninger? Pcen ble en smule over budsjett men ikke mye kommer på totalt med frakt fra begge plasser 9290NOK. ca en 300kr over som ikke er stort mer enn den ene HD kabelen som kanskje kan bli unyttig om jeg ikke får til slik HDMI switching med forsterkeren osv. Endret 7. desember 2007 av EkanTrike
EkanTrike Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 (endret) her har jeg også funnet en kjøler som passer HD3870 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR11&mcat=c45 EDIT: Glem det den her er vist kun til og kjøle baksiden og ikke hele... Denne derimot er en som vil virke. Men kan sikkert kombineres med den over for ekstra kjøling. http://www.thermalright.com/a_page/main_pr..._hr03_Rev_A.htm http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr_03gt.html Endret 7. desember 2007 av EkanTrike
SuperChris Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Ville helt klart vurdert 92mm vifter kontra 80mm i front. Ville også droppet passiv kjøling av skjermkort og valgt en kjøler som er lydløs. Ellers blir det fort varmt i en slik kasse. Helst en kjøler som blåser ut av kassen, men det er ikke alltid like lett å finne til alle modeller.. Jeg har koblet de 2 80mm viftene i bakkant inn i en liten forgreiner som gjør at de kjører på 5-6v i motsetning til 12v. Men så er jeg litt opphengt i støy.. Endret 7. desember 2007 av SuperChris
qwert Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Men har nå satt sammen slik jeg tror det skal være, noen som fremdeles har noen formeninger? [...] Pcen ble en smule over budsjett men ikke mye kommer på totalt med frakt fra begge plasser 9290NOK. ca en 300kr over som ikke er stort mer Over budsjett? I så fall bør du ikke finne på å svi av 455,- på en meter optisk kabel. Det er å gi bort penger. Slikt får man tak i for under hundrelappen andre steder. De har langt billigere alternativer (også på lager) hos Meeter også. HDMI-kabel får man også av god kvalitet til rundt 70 penger (om man har tid til å vente i tre uker på sending fra utlandet). Et annet alternativ er billig brevfrakt fra Elfa (HDMI/HDMI->DVI/Toslink). Til digitale signaler er det ingen vits i å gå for 'premium' kabler. Det billigste av det billige fungerer like bra så lenge den mekaniske kvaliteten er noenlunde OK. Endret 7. desember 2007 av qwert
EkanTrike Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 (endret) Tok til mer fornuft nå angående kabler. Ble jo en god del billigere. Noe jeg har glemt? Kommer på totalt 8174NOK inkl frakt fra begge plasser. 174kr over budsjett. Ikke galt det.. Egentligt er det ikke noe sånn strengt budsjett men rundt 7-8 lapper tenkte jeg ville gå greit. Men som jeg ser det så bråker disse 92mm viftene mer så jeg går nok for 3 ekstra 80mm vifter i tillegg til de 2 som alt følger med kabinettet. Endret 7. desember 2007 av EkanTrike
EkanTrike Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 (endret) Tok til mer fornuft nå angående kabler. Ble jo en god del billigere. Noe jeg har glemt? Kommer på totalt 8174NOK inkl frakt fra begge plasser. 174kr over budsjett. Ikke galt det.. Egentligt er det ikke noe sånn strengt budsjett men rundt 7-8 lapper tenkte jeg ville gå greit. Men som jeg ser det så bråker disse 92mm viftene mer så jeg går nok for 3 ekstra 80mm vifter i tillegg til de 2 som alt følger med kabinettet. Har tenkt litt mer nå og alt ser jo vel og bra ut det. MEN jeg vurderer et annet kabinett. Silverstone LC20M: http://icrontic.com/articles/silverstone_lc20m_case_review Prisen er som jeg forstår på ca 1650? + 125kr i frakt: http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=810998 Dette kabinettet har jo også fjernkontroll noe som er ganske kult med tanke på at dette skal være HTPC. Noen som har dette kabinettet og kan si noe mer om hvordan dette er? fant enda et kabinett som kan være et alternativ: SILVERSTONE SST-LC16M HTPC http://meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1016483;c:36139 Problemet med den sistnevnte som jeg ser det er kun 1 5.25" utgang. Så da er spørsmålet da jeg ikke skal kjøpe noen spiller nå i starten. Vil det noen gang komme en "hybrid" spiller som har både Blu-ray og hddvd i et??? Endret 8. desember 2007 av EkanTrike
qwert Skrevet 8. desember 2007 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Har tenkt litt mer nå og alt ser jo vel og bra ut det. MEN jeg vurderer et annet kabinett. Silverstone LC20M [...] fant enda et kabinett som kan være et alternativ: SILVERSTONE SST-LC16M HTPC Alle kabinettene i denne serien fra Silverstone er forholdsvis like å bygge i. Estetikk, frontpanel, pris og antall eksterne brønner er de største forskjellene. Fritt valg. Dette kabinettet har jo også fjernkontroll noe som er ganske kult med tanke på at dette skal være HTPC. Du kan lese mer om denne løsningen her. Fungerer bra, men personlig er jeg ingen stor fan. VFDen hjelper definitivt hva utseende angår for å gi den rette Hi-Fi looken, men jeg synes ærlig talt at det blir en gimmick. Det er ikke plass til nok informasjon til at man får mye vettig ut av den med hovedskjermen av, og med den på kan man like gjerne basere seg på OSD-funksjonalitet i HTPC-programvaren man bruker. På softwaresiden har jeg ikke testet de seneste versjonene, men det brukte å finnes langt bedre alternativer. På fjernkontrollsiden er denne bra, men det at den bare fungerer til PCen (sjekk også kompatibilitet med evt. andre softwareløsninger) vil kunne bli en begrensning. Hvis man ikke er redd for litt konfigurering vil en universal fjernkontroll med den programvaren man selv foretrekker (IMO) være et bedre valg. Mange sverger til Logitech Harmony-serien (RF+IR combo), men det finnes også andre alternativer. Med en IR-mottager til 40 kroner (og litt knoting) kan du bruke en av fjernkontrollene du allerede har. Vil det noen gang komme en "hybrid" spiller som har både Blu-ray og hddvd i et??? Det finnes allerede. Spilleren heter LG GGC-H20L, men jeg har ikke sett den til salgs i Norge ennå (vil nok koste rundt to tusen når den kommer). Endret 8. desember 2007 av qwert
EkanTrike Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 Ja det er jo mest "show" med dette VFD displayet selvsagt. Men det legger til en slags "x factor" som gjør at den passer bra inn i HIFI systemet uten og se ut som et jævla las vegas. Men siden det er rimeligt sikkert at det vil komme en hybrid spiller så må vel denne Silverstone LC16M være bra. Den ser både stilren ut samtidigt som den har litt små men beskjedne knapper samt en fjernkontroll. I tillegg er dette VFD displayet litt større og mer brukbart på denne enn på den LC20M
EkanTrike Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 Har oppdaget et stort problem angående dette LC16M. Og det er nemeligt plassen til skjermkort. Det står at det ikke er plass til kort lengre en 225mm noen som har mål på hvor stort et slik HD 3870 kort er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå