Gå til innhold

Hjelp til fototentamen - bilde som må forbedres


Anbefalte innlegg

Har fått i oppgave å forbedre dette bildet:

post-134142-1196844523_thumb.jpg

Oppgaven lyder som følger:

"Finn selv ut hva du bør gjøre med bildet for at det skal bli bra. Det ser ut til å være tre ulike operasjoner som du bær utføre på bildet."

 

Så langt har jeg retta opp bildet, justert kontrasten litt, prøvd å gjort kantene skarpere, og croppa det. Hva mer bør jeg gjøre? Hvordan bør jeg croppe bildet for at det skal se best ut?

post-134142-1196844535_thumb.jpg

 

 

Er ikke så flink med sånt, takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du hadde croppet litt vel tett (bør ikke kutte skyggen til bilen). Litt mer luft rundt hele bilen ville gjort seg, og kanskje ikke fullt så panoramisk utsnitt. Ville ikke fjernet hele himmelen og flyet.

 

Legger ved et lite forslag til hvordan jeg ville gjort det. Utsnittet jeg har tatt er 10x18, altså APS-H-format. Synes det var egnet til dette bildet. Har gjort et par flere småting også, bl.a. litt fargejustering og oppskarping. Burde kanskje legge på vannmerke, siden det er en skoleoppgave, men stoler på deg... :)

 

 

Edit: Ser at jeg ikke har gjort horisonten helt rett, men dette var bare fort og gæli, så du får nøye deg med det. Ikke jeg som skal gjøre oppgaven uansett :o)

 

Edit 2: La opp en litt mer web-vennlig versjon

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Tusen takk :) Det så kjempebra ut. Hvordan har du fått bilen så hvit? Jeg bruker Photoshop, har ikke brukt det så mye før, så veit ikke hvilke verktøy som egner seg best og sånn.
Jeg brukte først levels på hver fargekanal for å øke kontrasten, slik at du får best kontrast på hver kanal. Det gir som regel bedre resultat enn å gjøre det på RGB (alle samtidig). Deretter justerte jeg ørlite grannet på blå-kanalen i curves, for å få klarere blåfarge på himmelen, og litt mer skinnende hvit bil. Det gav også en del utslag på asfalten, derfor må du være veldig forsiktig.

 

Ser også at jeg har vært litt hard med oppskarpingen, men igjen var dette hastearbeid... Poenget er jo å gi deg tips og hint til hvordan du kan løse oppgaven, ikke løse den for deg :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...