Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] PCen starter ikke etter hovedkortbytte


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpte meg nylig et nytt P5K hovedkort fra Asus, sammen med en 8800GT GPU, første gangen jeg bytta alt til det nye hovedkortet, alt slik som det skulle være (også power switch, hd led og power led i de små kontaktene på hovedkortet)

problemet mitt er at det ikke vil starte i det hele tatt.

Når jeg prøver å skru på maskinen så skjer det ingenting, LED'en på hovedkortet lyser, men jeg lurer på om jeg har en for liten strømforsyning? 350W innebygd i et chieftec kabinett.

Har lest at dette hovedkortet er en liten wattsluker, men er det noe jeg kan gjøre, slik at jeg finner eksakt ut hva feilen er? har prøvd å ta ut alt av "unødvendige" ting som f.eks. ekstra harddisk, cd/dvd, vifter o.l. bare for å teste om i det hele tatt det går ann å starte den.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her?

Endret av them33p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spør sikkert om det åpenbare her, men har du kobla til begge 12V-pluggene? :) kanskje det bare er meg som glemmer sånt..?

 

Hva mener du med BEGGE 12 V pluggene? Har et lignende problem selv, og har koble den som heter cpu-1 til koblingen ved vifta, og har koblet 20+4 pluggeren på dertil stedet på HK. Har så en strømplugg som heter cpu2, men finner ikke noen plass å sette den.

Lenke til kommentar

tok en liten test i går av kortet, noen som sa at hovedkortet ville lage en bitteliten lyd når man skrudde den på når man brukte hodetelefoner til det internte lydkortet, hvis jeg ikke ville høre dette, kunne jeg anta at kortet var defekt. jeg hørte dette, så er nok ingenting feil der.

 

når jeg skrur på, så hører jeg at PSU viften begynner å gå, så jeg tviler på at det er noe problem med oppstarten av selve hovedkortet internt, har koblet til en 20+4pins og en 4pins til hovedkortet, så skulle heller ikke være noe feil der (dobbeltsjekka det).

 

Leste på retail boksen til 8800GT'n at en PSU på 500W var anbefalt, så jeg antar at den er i det minste laget, skal oppgradere og kjøpe en ny MIST på fredagen, så får håpe at det hjelper, hvis noen andre har noen inspill, kom gjerne med dem :)

 

Figge90: nope, bare viften til PSU'n som starter

Endret av them33p
Lenke til kommentar
tok en liten test i går av kortet, noen som sa at hovedkortet ville lage en bitteliten lyd når man skrudde den på når man brukte hodetelefoner til det internte lydkortet, hvis jeg ikke ville høre dette, kunne jeg anta at kortet var defekt. jeg hørte dette, så er nok ingenting feil der.

 

når jeg skrur på, så hører jeg at PSU viften begynner å gå, så jeg tviler på at det er noe problem med oppstarten av selve hovedkortet internt, har koblet til en 20+4pins og en 4pins til hovedkortet, så skulle heller ikke være noe feil der (dobbeltsjekka det).

 

Leste på retail boksen til 8800GT'n at en PSU på 500W var anbefalt, så jeg antar at den er i det minste laget, skal oppgradere og kjøpe en ny MIST på fredagen, så får håpe at det hjelper, hvis noen andre har noen inspill, kom gjerne med dem :)

 

Figge90: nope, bare viften til PSU'n som starter

 

men går viften helt til du trykker/river ut strømmen?

 

Har vært borti en pc før med 400W og ett 8800 GT som ikke gikk overens.

Lenke til kommentar

bruker 8800 GT'et sammen med det gamle hovedkortet, så jeg tipper på at det ikke er noen konflikter her.

Når jeg prøvde det med det nye hovedkortet jeg kjøpte P5K'n og 8800GT'n, så funket det ikke, husker faktisk ikke om viftene gikk da eller ikke, men i morgen kommer jeg til å kjøpe en 500/600 watters, skal se hvordan det går da, så vi får se i morgen.

Lenke til kommentar

Har da kjøpt og installert den nye strømforsyningen på 500w fra MIST :)

 

Kobla alt sammen, og prøvde å starte maskinen, alle vifter starter, harddisker og lignende, men fortsatt ikke noe signal til skjermen, det eneste rare jeg har "funnet" ut, er at etter jeg skrur av maskinen ved å holde startknappen inne, vil den når jeg starte igjen, starte opp i ca. 10-15 sekunder (altså alt starter og høres ut som at alt funker i 10-15sekunder) til den skrur seg av igjen, deretter for å skru seg på igjen etter et par sekunder.

 

Kan det være noe med rammen? den er ganske gammel, på rundt 300MHz hvis jeg husker riktig, PC-2400, et eller annet som det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har en lignende problemstilling i dag med et Asus P5B jeg har satt inn i dag.. Maskinen starter ikke. CPU-viften går i omtrent 1 sekund, så stopper maskinen. ETter 3 sekunder starter viften igjen i omtrent et sekund, og så stopper igjen. Og sånn fortsetter det. Intet skjermbilde overhodet, og ingen feil-lydmeldinger i speakern.

 

Har nå KUN et skjermkort og EN disk tilkoblet, med samme symptomer. Kan da ikke være mitt 300W power som ikke orker biffen? Såpass burde det vel klare? Skjermkortet er forøvrig et Radeon HD2400XT.

 

TAkknemlig for mere tips rundt dette.

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men har du testet med et annet skjermkort enn strømslukeren (8800)?

 

Det går vel ikke an å feilsøke på et hk? Hva skulle du da måle på? Du vet jo at kortet får strøm og reagerer på på knappen.. og lager startlyd... Prøvd å resette cmos?

Lenke til kommentar

JAPCU: det har jeg, mitt gamle 850XT pro kort, fikk akkuratt de samme symptomene

 

EDIT: Ser ut som at jeg har fått et defekt kort, jeg skal dra ned til butikken der hvor jeg kjøpte det og se om jeg får byttet. Jeg har kvitering, og alle kabler untatt en parallell kabel til floppy, så jeg tror det skal gå bra sånn sett. Får håpe det var det :)

Endret av them33p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...