Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har overklokking knerta RAM-brikkene?


Anbefalte innlegg

Igår fikk jeg plutselig ikke på PC-en. Dvs. PC-en kjører igang og alle vifter går. Men den går hverken inn i bios eller windows. Altså svart skjerm, selv om "alt" surrer og går i PC-en. Lysdiodene bak fra hovekortet viser at det er en memory-feil, dvs. defekt eller ute av plass etc.....Har prøvd litt overklokking via Ntune (uten å ha veldig peiling på dette). Jeg klokka en kjerneverdi i cpu-en som også gjorde at ulike mhz ble forandret. Mente PC-en gikk tilbake til default ved neste oppstart og at ingen skade var skjedd. Opplevde et par ganger at hele skjermbildet frøs i vanlig desktop og jeg måtte slå av maskina. Var dette kanskje signal om at RAM-brikkene var skadet? Uansett nå får jeg ingen boot ved oppstart selv om PC-en går på. Har prøvd å ta ut og inn RAM-brikkene, flytte på disse, bruke bare en osv. Starte uten osv...Jeg har Corsair value pack 2048 RAM, og har i ettertid skjønt at disse ikke egner seg til klokking overhodet. Så det så....I tillegg har jeg MSI diamond plus N8 7220 hovedkort, AMD X2 4200+ cpu + 8800GTS skjermkort.

 

Har tenkt å låne noe DDR-ram for å se om jeg får PC-en opp å gå med det. Vil i alle fall rydde hardisker og lagre diverse før jeg evt. kjøper nye deler.

 

Lurer på om det er slik at hvis RAM er ødelagt vil det uansett være umulig å få noe tekst/bilder på skjerm eller?

 

Andre råd/tips ut ifra det jeg har skrevet? Har også prøvd å resete bios med den knappen på hovedkortet - ingenting hjelper så langt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå prøvd med to lånte ram-brikker, 512 tilsammen bare for å se om jeg fikk starta opp PC-en da. Samme feil som før....PC-en starter med alle vifter og sånt, men intet boot-bilde og intet windows. Skjermen forblir svart.

Diodene viser altså fortsatt feil med minne selv om jeg har byttet minne. Er redd overclockinga har knerta hele prosessoren, men da er det en rar feilmelding jeg får. Har ikke funnet ledninger som er løse, men, men.... tar fortsatt gjerne mot tips.

Lenke til kommentar
prøvd å restarte biosen, skal vere en jumper for det. om du ikke finner den kan du tilnøds ta ut batteriet, og la PC-en stå litt uten strøm for å vere sikker på at den er resatt.

 

Takk for tips. Jeg har trykt på den lille knappen på hovedkortet for å restarte bios, men hjalp ikke. men finnes det noen andre jumpere for dette i tillegg? frykter at overclockinga av cpuens kjerneverdi ødela prosessoren, og at det er det som er feil. eller er det like sannsynlig da at det er hovedkortet som er ødelagt?? Irriterene i alle fall - kjøpte jo dette MSI diamond plus 7220 hovedkortet for knappe ett og et halvt år siden (altså ingen garanti heller, men kjøpsloven gjelder vel....)

Lenke til kommentar

det som er kjedlig er , om du ikke har noe delelager, så blir det nesten umulig for deg å feilsøke. hvis du har en god venn som har en pc du kan pelle fra verandre, som støtter dine gamle komponenter. kan du få unnagjort all feilsøkinga..

 

merk at noen strømforsyninger kan ta livet av alt av komponenter da.. at det ikke var overklokkinga sin skyld.

Lenke til kommentar
det som er kjedlig er , om du ikke har noe delelager, så blir det nesten umulig for deg å feilsøke. hvis du har en god venn som har en pc du kan pelle fra verandre, som støtter dine gamle komponenter. kan du få unnagjort all feilsøkinga..

 

merk at noen strømforsyninger kan ta livet av alt av komponenter da.. at det ikke var overklokkinga sin skyld.

 

 

Mmm, har vel gitt opp hoveddelene i PC-en og skal kjøpe nytt hovedkort, prosessor, ram og en harddisk etter hvert. At PC-en røyk gav meg en liten pause i spillinga...noe som ikke var så dumt.

 

Uansett irriterende at den bare gav seg - uten at jeg helt kan finne ut hva som gikk galt.

 

MEN har ikke tenkt på at strømforsyninger kan knerte komponenter. Jeg har en "vanlig" NorthQ 500w, og mener den skal være rimelig grei....men..ikke vet jeg!?

Endret av Swayne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...