Gå til innhold

Hjelp meg kjøpe oscilloskop (eller annet utstyr for feilsøking, etc)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge tenkt på å kjøpe et oscilloskop, da jeg tror det er det som skal til for at jeg skal bli i stand til å reparere hva som helst.

 

Men jeg har etpar spørsmål. Si at jeg har en forsterker som lager uforholdsmessig mye støy. Kan et oscilloskop da måle hvor mye støy det er? kan det også måle THD og slikt?

 

Jeg har tittet litt på ebay, og de fleste oscilloskopene er enten 20 eller 100MHz. Hva vil dette si?

 

Er det noen merker som er spesielt bra, eller spesielt dårlige?

 

Kan jeg måle ESR i kondensatorer med et oscilloskop?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oscilloskop er ikke godt egnet til å måle på audio signaler er min erfaring, hvis det er det er ute etter. digitale oscilloskop har som regel bare 8-12 bit oppløsning noe som er mye mindre enn audio som er 16-24 bit. dermed vil kvantifiseringsstøyen til oscilloskopet vil overdøve SNR, THD o.l.

 

Analoge skop er bare vanskeligere å bruke, og det er enda vanskeligere å måle slikt (vanskeligere å lese av ting siden dette da ofte er en manuell prosess), IMO.

 

20/100Mhz har med hvor stor båndbredde skopet har (hvor ofte det sampler signalet ditt)

 

ESR (ekvivalent serie resistans); har aldri hørt at det kan måles med et skop, kanskje hvis en bygger en krets som gjør det mulig å måle på RC tiden til kondensatoren, men har en mistanke om at det vil være store usikkerheter i en slik måling pga variasjoner i R og C for de enkelte komponentene (ofte flere % variasjon, hvilket vil gjøre målingene ubrukelige).

Lenke til kommentar

Så, hvis jeg har f.eks en forsterker som lager unødig mye støy, og jeg vil finne ut hvilke deler som bør skiftes for å forbedre dette, hva slags utstyr må jeg ha for å gjøre det?

 

Jeg har ikke planer om å involvere meg i digital teknologi med det første, og det jeg kommer til å gjøre mest er å enten reparere ødelagt analogt studio-utstyr og gitarforsterkere/effekter, eller å modifisere gjenstander av samme kategori for å oppnå bedre 'ytelse'. Hva er det jeg bør skaffe meg, bortsett fra noen gode bøker? Har allerede loddeutstyr og multimeter :p

Lenke til kommentar

Vel, det er nesten umulig å feilsøke på forsterkere og slikt uten skjema. Du kan jo alltids skaffe deg ett radioscope, dette har egen signal generator, og kan måle støy og lignende. men radioscope koster en god del.

 

Ellers er det vel bare å lese om analog teknikk og forsterker teknikker så klarer du deg nok godt. Loddelisse og tinnsuger + fluss, bør du hvertfall ha og noe kunnskaper om hvordan du skal bruke dette slik at du ikke fjerner loddeland/lager brudd i print

Lenke til kommentar

vel, skjemaer er relativt lett å få tak i. Jeg søkte etter radioscope på ebay, men fant ingen ting. veit du navnet på en?

 

Loddeferdighetene er allerede på plass, jeg trenger bare en måte å måle meg frem til hvilke deler som skal skiftes. Jeg har allerede endel prosjekter liggende, blant annet en liten bunke vintage effekt pedaler som har begynt å støye litt for mye, etpar gamle rør-forsterkere, og etpar transistor-forsterkere som oppfører seg meget snodig.

 

På skolen har vi en sånn dings som heter neutrik test analyzer(http://www.nti-audio.com/Home/Products/AudioAnalyzer/A2/tabid/99/Default.aspx, men den ser dyr ut, og kan gjøre mye mer enn jeg trenger..), som jeg har brukt før til å følge signalet gjennom en krets til jeg kom til det området problemet lå. Problemet er at om et halvt års tid, da jeg kommer til å ha tid til å sette meg ned med prosjektene mine, så går jeg ikke lenger på skolen, så jeg må skaffe meg eget utstyr..

Lenke til kommentar

selv bruker jeg lydkortet på PC-en som skop (og noe programvare), dette funker i noen tilfeller...

du kommer sikkert et stykke på vei med et vanlig skop også, men du må være klar over at det har en del begrensninger... og du snakker om å måle på rør-forsterkere, så da må du passe på at det utstyret du kjøper tåler høye spenninger. rør forsterkere har ofte interne spenninger på 200-600Vdc. her bør du være forsiktig så du ikke får deg en kavring...

Lenke til kommentar

ja, jeg er klar over at rørforsterkere er skumle saker, og jeg kommer ikke til å prøve meg på disse før jeg har mer erfaring.

 

Men med tanke på hva jeg vil bruke tingene til, kommer jeg noen vei med et vanlig oscilloskop, eller bør jeg satse på noe annet?

 

jeg har tenkt litt på en pc-basert løsning, men etter å ha tenkt meg om litt, så vil jeg heller bruke litt penger på ett oscilloskop eller liknende, enn å risikere å svi av lydkortet.

Lenke til kommentar

Du kan alltids se på http://www2.rohde-schwarz.com/en/ fant ikke de instrumentene der vi bruker på jobb, og vil tro de koster omtrent en årslønning, men de har mange forskjellige scope som fungerer fint til å sjekke diverse ting med forsterkere og slikt..

 

Tror ett pc basert scope er noe billigere enn å kjøpe ferdig. det finnes også egne scope byggesett som er ganske billige. beklager men jeg husker bare ikke sidene til dit.

Lenke til kommentar
Folk har da feilsøkt forsterkere med oscilloskop i alle år, så det burde fungere greit nok. Ellers trenger du en signalgenerator og kanskje en forvrengningsmåler. Det finnes nok utstyr som er bedre egnet for oppgaven, men prisen er nok en god del høyere enn for et vanlig oscilloskop.

 

ok, det var egentlig noe slikt jeg trengte å vite.

 

Ser det her greit ut?

eBay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...