Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er vennen min paranoid eller schizofren?


Gjest Paranoid Psykose?

Anbefalte innlegg

Gjest Paranoid Psykose?

Hei.

Jeg har en venn som nettopp fortalte meg om et problem han vistnok har hatt i flere år...

Han sier han har en "paranoia-feeling", og er rar i hodet. Han sier han er med 80-90% bevissthet hele tiden, men aldri 100%. Han får også en intens feeling av at han blir overvåket, og at han på en måte kan dette inn i en annen verden når som helst.

 

Han føler også at det er akuratt som han sitter i sitt eget bakhode og bare følger med på va som skjer, men liksom ikke helt gjør det selv. Alt dette varierer veldig, av og til er det bare litt, mens av og til er det helt jævlig.

 

Er veldig bekymret, i og med at dette pleier og komme sent i livet. Han er bare 19 år og det har vert sånn i et par år.

 

Jeg lurer på, er dette paranoid psykose? Hvis ikke, hva kan det være? Og ikke minst, hvilken behandling kan tilbys?

 

Håper for all del at noen kan hjelpe... Setter veldig pris på svar.

 

På forhånd takk... :thumbup:

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det han beskriver er ganske klassiske Schizofrene trekk, ja. Likevel, så går det ann å være depersonalisert (denne følelsen av å føle at man bare observerer omverden uten å delta/fremmedfølelse/uvirkelighetsfølelse) uten at dette har noe med Scizofreni å gjøre. Det som gjør dette alvorlig er paranoia'en hans og det at det har pågått i flere år, samt den alderen han er i. De fleste Schizofrene debuterer i tenårene og symptomene forverrer seg som regel uten behandling. Det jeg tror du tenker på, som kommer sent i livet, er Demens og det er en geriatrisk sykdom (altså over 75 år gamle mennesker, selv om mange som er yngre rammes). Demens har ingenting med psykoser å gjøre.

 

Hvordan er han ellers? Bruker han noe form for rusmidler? Prater han sammenhengende i samtaler? Er han sosial eller mye isolert? Virker han generelt "lite på nett" i forhold til de han har rundt seg?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Det han beskriver er ganske klassiske Schizofrene trekk, ja. Likevel, så går det ann å være depersonalisert (denne følelsen av å føle at man bare observerer omverden uten å delta/fremmedfølelse/uvirkelighetsfølelse) uten at dette har noe med Scizofreni å gjøre. Det som gjør dette alvorlig er paranoia'en hans og det at det har pågått i flere år, samt den alderen han er i. De fleste Schizofrene debuterer i tenårene og symptomene forverrer seg som regel uten behandling. Det jeg tror du tenker på, som kommer sent i livet, er Demens og det er en geriatrisk sykdom (altså over 75 år gamle mennesker, selv om mange som er yngre rammes). Demens har ingenting med psykoser å gjøre.

 

Hvordan er han ellers? Bruker han noe form for rusmidler? Prater han sammenhengende i samtaler? Er han sosial eller mye isolert? Virker han generelt "lite på nett" i forhold til de han har rundt seg?

 

Han bruker ingen form for rusmidler, han drikker av og til i helgene, dog ikke så ofte. Han har også røykt hasj en del når han gikk i 9-klasse eller noe, men røyker kanskje 1-2 ganger i året nå. Han prater sammenhengende og er en sosial person. Føler ikke han virker "lite på nett" egentlig, men han sier jo selv at han aldri er helt 100 % med. Jeg hadde aldri trodd at det var noe galt med han, før han sa det til meg...

Lenke til kommentar
Han bruker ingen form for rusmidler, han drikker av og til i helgene, dog ikke så ofte. Han har også røykt hasj en del når han gikk i 9-klasse eller noe, men røyker kanskje 1-2 ganger i året nå. Han prater sammenhengende og er en sosial person. Føler ikke han virker "lite på nett" egentlig, men han sier jo selv at han aldri er helt 100 % med. Jeg hadde aldri trodd at det var noe galt med han, før han sa det til meg...

 

Hmmm... Schizofrene mennesker som ikke benytter medisin er ofte svært lite sosiale og ganske "sære" mennesker. Det kan kanskje hende at kameraten din sliter med andre ting. Det som ofte klassifiserer paranoide personer er denne overbeviselsen de har om at noen er ute etter å ta dem og det innbærer ofte overtolkning av ting som blir sagt. Det er selvfølgelig grader av dette. Likevel, så er det ikke sikkert at kameraten din er psykotisk, men heller sliter med følelser/traumer/uvirkelighetsfølelse e.l. som også kan innbære mye angst (konstant fremmedfølelse/uvirkelighetsfølelse er også et symptom på angstlidelser og depresjon).

 

Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner og svært lite gjennomtenkt, da dette er et nettforum og ikke plassen for å spekulere i folks diagnoser, men hadde kameraten din vært alvorlig psykotisk ville han neppe vært så "normal" i dine øyne og heller ikke så orientert om egen situasjon. Alvorlig paranoide personer sier sjelden at de føler at noen følger etter dem eller overvåker dem, de VET at noen følger etter dem og at de blir overvåket og det er nesten umulig å realitetsorientere dem.

 

Uansett, så høres det ut som om kompisen din sliter såpass mye med dette, at han trenger virkelig å oppsøke lege slik at han kommer seg inn til utredning og får den rette behandlingen slik at han slipper å leve på den måten som han gjør nå!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Merkelig nok har vi akkurat hatt om schizofreni i psykologien..

 

Tror ikke vennen din kan klassifiseres som "ordentlig schizofren", men heller en mildt versjon av det.

For at man skal kunne få diagnosen schizofren, er det flere faktorer som må spille inn.

Som hallusinasjoner (gjerne religiøse), illusjoner som at han/hun er på jorden for å gjøre noe stort og veldig dårlig språk og hukommelse (en schizofren setning kan være som denne: "Au, jeg har så vondt i øyet mitt. Du vet, vi har to øyne. Utenom de som har et. Som det monsteret i Herkules. Jeg liker ikke monstre. Jeg pleide alltid å sjekke under senga mi når jeg var mindre. Senga ja.. Nå er jeg ganske trøtt. Du vet, folk skal egentlig ha 8 timer søvn om natta. Man jobber i 8 timer også. Jeg har fått meg ny jobb. I en matbutikk. De har all slags mat der. Det minner meg om at jeg må kjøpe middag i dag. Jeg spiser middag i 5-tiden. Man må spise frokost også. Det er det viktigste måltidet hele dagen..").

Noen schizofrene får sånne "slag", der de blir sittende helt stumme, og i en posisjon for en lengre tid. Da er det umulig å flytte dem.

Man kan også miste forståelsen for sosial adferd, og f.eks. begynne å le i begravelser, eller kjefte på kassadama for at hun ikke biper gjennom varene fort nok.

 

Så, jeg tror at vennen din kan være paranoid, eller ha en svak form for schizofreni. Ikke nok til at vil kunne få diagnosen "schizofren" though..

 

Edit: Glemte en parentes..

Endret av froken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...