Gå til innhold

4 el. 8GB, DDR2-800 el. 1066


erlendhagen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

eg har kjøpt følgande system, men har fortsatt ikkje kjøpt minne:

Q6600

Gigabyte P35-DQ6

GF 8800GT

Vannkjøling

(Vista home premium 64bit)

Planen er å overklokke prosessoren så mykje som mulig, muligens begrensa av PSU, som er en Seasonic S12 500W.

Maskina skal i stor grad kjøre fleire program samtidig, blant anna videoredigering og raw-bilde prosessering, samt spel og anna.

 

-Vil DDR2-800 begrense overklokkinga mi, dersom eg vil kjøre 1:1 på FSB/minnet

-Vil eg kunne ha praktisk nytte av å kjøre 4x2GB kontra 2x2GB? (kan eg trygt slå av page-fila i windows men 4GB?)

-Har nokon sett testar av 4GB kontra 8GB?

 

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har for vane å kjøre sinnsykt mange programmer samtidig som bruker mye minne så er det ikke stort å tjene på mer enn 4 Gb minne per idag. Kjøp 2x2Gb minne idag så har du muligheten til å oppgradere senere. Skal du overklokke alt du klarer og penger ikke er avgjørende så hadde jeg gått for 1066Mhz minne.

 

Jeg anbefaler ikke å slå av pagefile selv om du går for 8 Gb minne. Har selv hatt dårlig erfaring med dette i Vista. Går ut over ytelsen selv om du teknisk sett har mer enn nok minne til å klare deg uten. Dette fordi Vista forventer at du har en pagefile tilgjengelig, og bruker den, samme hvor mye minne du har. Hvis det er noen som har fått det til er jeg også spent på å høre hva som skal til og om de merket noe på ytelsen!?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

eg ser i forum og review's rundt omkring at q6600 på et godt hovedkort ikkje sjelden har latt seg overklokke til over 3,5GHz med luftkjøling. Utifra det har eg håp om at eg bør kunne nå 3,6GHz, og i beste fall mellom 3,6 og 4 ein stad. Har ikkje sett så mykje statistikk for q6600 på vannkjøling.

Kan nok hende at PSU vil bli for svak. Eg har ikkje rekna på det, men tenkte å i denne omgang kjøpe RAM som "duger".

Her er tre alternativ eg har sett på:

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16820144117

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16820144080

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16820144100

 

Har nokon erfaringar med Geil og/eller Geil Esoteria serien?

 

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
Husk at du kan få problemer med overklokking ved bruk av fire brikker, at det er 4*2048 gjør ting enda værre. Ville nok uansett valgt DDR2 1066.

 

Trenger ikke bli noe problem. Har selv 4x2GB Ocz DDR2-800 og prosessoren (Q6600 G0) begynner å skape seg lenge før minnet blir et problem. Det ser ut til at begrensingen til minnet er ligger et sted mellom 480 og 515 Mhz, noe som betyr at en Q6600 kan nå 4,3-4,6GHz (noe den ikke gjør) med RAM:FSB på 1:1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...