Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermonterte Xenon kits, får man mye trøbbel for det?


Ascubal

Anbefalte innlegg

Som topic sier, dere som har eller har hatt ettermonterte Xenon i fjernlys, nærlys eller tåkelys, har dere blitt stoppet pga det? Fått noe på en teknisk kontroll osv?

 

Ser det blir flere biler med dette, og lurer på om man får noe pes pga dette..

 

Synes foresten at orginalmonerte xenon blender av og til verre enn de ettermonterte til tider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hvordan bil du har, har du en gammal bil som aldri ble levert med Xenon er jo sjangsen for å bli tatt mye større.

 

Har du ikke Linselykter men reflektorere slik at du blender alle blir du nok stoppet ganske fort.

 

Selv har jeg Xenon i nærlys men, har linselys og bilen blir også levert med Xenon orginalt så min gikk igjennom Eu kontrollen uten problem da de ikke la merke til det.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde kommet med ulovlige xenon lys og de hadde blitt knust hadde jeg knust hans sine lys, uavhengig om han hadde lovlige eller ikke.. Det gir han ingen rett til å knuse mine lys :p

 

Dessuten sa jeg heller aldri at jeg hadde det, jeg har vurdert det ja, og kun i mine fjernlys, som uansett blender.. Bedre det??

 

Ser ut som visse folk her inne klarer å hisse seg opp noe helt ekstremt over småting, tror store deler av det norske folk har for mye sinne i trafikken...

 

Men back on topic :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde ettermontert xenon i mine fjernlys og hadde ingen problemer på EU-kontroll.

 

Jeg har nå investert i "1000 metere", og de akter jeg også montere xenon på.

Og i samme slengen så blir det jaggu montert på nytt i fjernlys på bilen.

(De forrige ble demontert og solgt, da det var litt små tull med dem mot min bil, slik som at bilen ble veldig rar da lysene ble slått på.)

 

 

EDIT: Den kan sies at jeg heller ikke har linselys, ei heller er denne bilen levert med xenon originalt.

Endret av otis
Lenke til kommentar

Trenger ikke ha linselys for å ha Xenon på fjernlys da dette blender som f uansett. det som er plagsomt er ettermontert Xenon i nærlysene når man ikke har linselykter, fordi det blender. skal selv sette i 50 watt Xenon i mine fjernlys som er reflektorer.

 

50 watt Xenon er mye kraftigere enn vanlig Xenon som bare er 35watt og egner seg ikke i nærlysene.

 

Kommer det en gammal golf eller volvo med Xenon montert som lyser for å jakte ekorn i skogen og ikke ned på veien får dem 50watts Xenon fjernlys i tryne :cool:

så får vi håpe dem fjerner det eller kjøper lykter som kan ha Xenon uten å blende.

 

Nå driter jeg i om det er godkjent eller ikke, så lenge det ikke blender er det greit for meg at folk har Xenonlys

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

For å svare på det originale spørsmålet;

Hvis du ikke har en bil med automatisk nivåjustering og lyktespyling så får du ikke Xenon godkjent.

Har du Xenon montert uten at det er godkjent går ikke bilen gjennom EU-kontrollen om de merker det. Dermed har du mangellapp på lys, det er vel toerfeil, altså må det utbedres og bilen må vises for kontroll på nytt når det er gjort.

Blir du stoppet av politiet , og de blir mistenksomme på Xenon'en din, så må du mest sannsynlig inn til teknisk kontroll. Da er vi tilbake til punkt en, at du får feil på lysene.

 

Det er vel det som kan skje. :)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har en bil med automatisk nivåjustering og lyktespyling så får du ikke Xenon godkjent.

Nivåjustering og lyktespylere har, i motsetning til hva folk tror, NULL å si for hvorvidt det er godkjent. Samme gjelder hvorvidt de lyktene også KAN være godkjent for Xenon. Det ENESTE som teller på hvorvidt det er lovlig er om akkurat den lykteserien du sitter med er godkjent (og nei, det hjelper ikke at en variant av de lyktene er godkjent). dessverre er det mange verkstedfolk som ikke kan reglene, ikke undersøker grundig nok, eller godkjenner etter deres egne meninger, som dermed resulterer i at mange av disse går igjennom på kontroller.

 

Og, til de som nevner det med å hive xenon i "fjernlys":

Fjernlys er ikke slik at de "blender uansett". Det er regler for hvor kraftig og ikke minst på hvilken avstand fjernlys skal blende, og dette er det som reflekteres i "lux-verdien". Du må forvente å måtte blende ned på avstand på 300+ meter med xenon i fjernlys om du har dette, og se på at den bilen som kommer i mot kan ha på fullt lys 100 meter lengre frem mens du kjører med kun nærlys (og du vil ikke se noe som helst). Det er det nemlig ingen som godtar etter hva jeg kan se på veien, og dermed er det faktisk en grunn til at disse reglene finnes.

Lenke til kommentar

99% av de jeg møter på når det er mørkt skrur av fjernlysa sine altfor tidlig.. Dem tror sikkert dem blender en bil nesten en km lengre borte.. Noe som de da ikke gjør..

 

Grunnen til at jeg vil ha xenon i mine fjernlys er pga at det er så dårlig belysning der jeg kjører til og fra jobb, møter vel på 2 biler i gjennomsnitt der om morgnen, og 3-4 stk mere på kvelden.. Med det sagt ser jeg ingen grunn bortsett fra disse reglene til å ikke slenge inn Xenon i mine lykter.. Det gir meg bare bedre sikt og bedre sjangse til og se dyr langs veien :)

Kan også nevnes at jeg har ganske kraftige lys i nærlysa også, men de blender ikke ;)

Lenke til kommentar
Nivåjustering og lyktespylere har, i motsetning til hva folk tror, NULL å si for hvorvidt det er godkjent. Samme gjelder hvorvidt de lyktene også KAN være godkjent for Xenon. Det ENESTE som teller på hvorvidt det er lovlig er om akkurat den lykteserien du sitter med er godkjent (og nei, det hjelper ikke at en variant av de lyktene er godkjent). dessverre er det mange verkstedfolk som ikke kan reglene, ikke undersøker grundig nok, eller godkjenner etter deres egne meninger, som dermed resulterer i at mange av disse går igjennom på kontroller.

 

Bullshit. Godkjente xenonlykter krever automatisk høydejustering og lyktespylere, og om du kjøper et sett av de godkjente lyktene du snakker om er det også nevnt i dokumentasjonen. Kjøper du et "ombyggingssett" fra f.ex. Hella følger sensorer ofte med i kitet.

 

Dessverre er det mange forumfolk som ikke kan reglene, men som allikevel svarer i tråder som dette. Det resulterer i enda mer forvirring - og forumfolk som dermed tror de har fått svaret, og svarer i neste tråd. Og da er vi i gang...

 

Men at mange verkstedfolk ikke gjør jobben sin godt nok og godkjenner biler som ikke skulle ha gått gjennom, ja det har du rett i!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva med å montere ekstralys i stedet? Eventuelt xenontusenmetere hvis du virkelig vil lyse opp veien. Da får du jo langt bedre fjernlys, pluss at du har ditt på det rene ovenfor biltilsynet.

 

 

God tanke, men på bilen min passer det bare ikke inn med ekstralys.. hehe..

Har dårlig med plass til sånt, og en Toyota Celica T20 kommer heller ikke til å se noe bra ut med noen ekstralys, ikke med sånn type front som jeg har, dessverre :(

 

I såfall så måtte jeg satt dem inn der tåkelysene skal være...

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det ikke er påkrevd, men at det er ikke det som avgjør hvorvidt det er godkjent. Det er påbudt med høyrejustering en eller annen form for "vasking" av lyktene når lysmengden overstiger 2000lumen (maks for halogen er 1500lm, og påvirkes dermed ikke av dette) på nærlys, og kun nærlys.

 

Det er en misforstålse at det går ann å putte disse sensorene og spylerene på i etterkant og/eller bytte komplette lykter, og da få det lovlig (muligens kan man få det godkjent, det er fortsatt ikke lovlig). Det er også feil. Uansett om man tar komplette lykter som er godkjent med disse sensorene, så hjelper det ikke, siden selve monteringen skal godkjennes (ECE48). Unntak for dette er ekstralys, men også der er det en rekke fallgruver som mange ikke tenker på og som det finnes flere forskjellige forklaringer på.

 

Jeg har undersøkt dette rimelig grundig, og det jeg skriver er det jeg har funnet ut basert på mange timer med research.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at det ikke er påkrevd, men at det er ikke det som avgjør hvorvidt det er godkjent. Det er påbudt med høyrejustering en eller annen form for "vasking" av lyktene når lysmengden overstiger 2000lumen (maks for halogen er 1500lm, og påvirkes dermed ikke av dette) på nærlys, og kun nærlys.

 

Det er en misforstålse at det går ann å putte disse sensorene og spylerene på i etterkant og/eller bytte komplette lykter, og da få det lovlig (muligens kan man få det godkjent, det er fortsatt ikke lovlig). Det er også feil. Uansett om man tar komplette lykter som er godkjent med disse sensorene, så hjelper det ikke, siden selve monteringen skal godkjennes (ECE48). Unntak for dette er ekstralys, men også der er det en rekke fallgruver som mange ikke tenker på og som det finnes flere forskjellige forklaringer på.

 

Jeg har undersøkt dette rimelig grundig, og det jeg skriver er det jeg har funnet ut basert på mange timer med research.

 

Hvis det er påkrevd, er det vel også det som avgjør om bilen godkjennes? Dessuten svarte du på et innlegg som sa at man ikke får godkjent xenonlys uten høydejustering og spyling, hvor du sa at dette har NULL å si for om det blir godkjent eller ikke?

 

Og jo - du kan ettermontere xenonlys, så fremt du benytter deg av et sett som er spesialtilpasset og godkjent til din spesifikke bilmodell. Sensorene sitter heller ikke i lyktene, men som regel på akselen. Og ja, monteringen må godkjennes, men det kan din lokale trafikkstasjon hjelpe deg med hvis du fremlegger dokumentasjon fra bilfabrikant på hva som må monteres, og samtidig viser bilen med dette montert. Da får du skrevet inn xenonlyktene dine i vognkortet, og ingen kan fortelle deg at de ikke er godkjente.

 

Plukk gjerne opp telefonen og ring trafikkstasjonen din, om du fortsatt mener jeg tar feil.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Nei, jeg mener ikke du tar feil. Det er bare du som misforstår måten jeg har forklart det på.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser hvordan det kan misforståes, når du først sier at høydejustering og spylere ikke har NOE med saken å gjøre, og etterpå at det er en utbredt misforståelse at dette kan ettermonteres og at man kan få det lovlig. Begge disse er jo relativt klare uttalelser, som i tillegg er feilaktige. Slik jeg ser det er det bare én måte å tolke dette på, og det er at du mener det ikke er mulig.

 

Forklar gjerne hva du egentlig mener, så kanskje vi har vært enige hele tiden allikevel...

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er en del missforståelser ute å går her.

 

Spitz: Det jonpet poengterte var at lyktespylere og automatisk nivåregulering alene ikke gjør lyktene godkjent for xenon, mao at det kun er helgodkjente xenonlyktesatser i.h til ECE Regulativ no. 48 som er "road legal" Har du ikke det så nytter det ikke med lyktespylere og nivåregulering.

 

Ang. montering av "xenon kit`s" i halogenlykter. uansett om du har linselykter eller reflektorlykter på bilen din så blender det uansett, de aller fleste aner ikke hvor mye arbeid det ligger i å konstruere en en halogenlykt og hvor skreddersydd den er til lyskilden den skal benytte. Lykten er skreddersydd for pæra den skal bruke og lyktens ytelse henger derfor direkte sammen med lyskilden som benyttes, her er det snakk om geometri på høyt nivå for blir geometrien feil så blir blir lysbildet også helt feil. Prøv å sammenligne en vanlig H3/H4 halogenpære med en såkal H4 eller H3 xenon (HID) pære så burde det være ganske innlysende at det blir helt feil.

Lenke til kommentar

Ok, jeg oppklarer igjen hva jeg har sagt:

 

- Høydejustering og lyktespylere er ikke det som avgjør hvorvidt monteringen er godkjent, men er ETT av flere krav for å godkjenne en montering av lykter med lysmengde over 2000lm. (Mange webshopper påstår at lyktespylere og høydejustering er det som kreves for at xenonkits skal være lovlig, noe som gjør at mange ettermonterer høydejustering og kjører da lykkelig i den tro at det er lovlig)

- Ettermontering av sensorer og lykter kan i utgangspunktet ikke gjøres, men dersom dette leveres på akkurat den bilmodellen og det spesifike kitet er godkjent for den bilmodellen kan dette ettermonteres og godkjennes.

 

Jeg håper det oppklarer mer, og jeg håper du lar være å gå i detaljer og plukke ut èn enkel delsetning og fremstille den som en påstand fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...