Gå til innhold

Vista finner ikke drevet mitt.


Nuffern

Anbefalte innlegg

Plutselig en dag så jeg at det optiske drevet mitt hadde forsvunnet fra utforsker. Ikke var det å finne under diskbehandling eller enhetsbehandling heller. Jeg har sjekket alle kabler, og det er ok. Drevet dukker opp i BIOS, og det lar seg kjøre LIVE-CD (Ubuntu). Det virker som om feilen ligger i operativsystemet (Vista), men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Har veldig liten lyst til å reinstallere Vista bare for å få drevet til å fungere. Kan nevne at det er en NEC DVD-brenner med PATA-tilkobling. Hadde vært fint om noen med litt peil på området kan hjelpe meg. Jumperen står på "master", og drevet har fungert fint tidligere. Kan det ha noe med ATAPI Interfacet å gjøre?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, har faktisk det samme problemet selv, har også vista og en nec dvd brenner som jeg ikke helt husker modellnummer på. Under innsettingen av enkelte dvder så forsvinner drevet og blir utilgjengelig. Eksempel brent beta instalasjonsdisk av vista, diverse sikkerhetskopierte filmer ++. Har ærlig talt ikke helt peiling på hva som foregår. Drevet har i grunnen alltid oppført seg rart (slått inn på harddisk aktivitetslysene og slikt) (på to forskjellige hovedkort), men at det bare forsvinner forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Helt utrolig! Den virket! Takk for hjelpen, GabrielV! Her har jeg ikke fått noe respons på to uker. Så bumper jeg tråden klokken ett natt til lørdag, og sannelig renner det ikke på med innlegg.

 

Sov godt karer! :)

 

EDIT: GabrielV, har du peiling på hva som kan ha forårsaket at drevet datt ut, og hva den reg-fila gjorde?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Dessverre så viser det seg at reg-fixen ikke fungerer for meg. Når jeg satte inn en plate forsvant drevet igjen. Kjørte fixen på nytt, men det hjalp ikke uten at jeg tok en omstart på systemet. Fikk startet én plate, og så forsvant den igjen. Utrolig håpløs situasjon. Har aldri vært borte i liknende tidligere. Forsøkte med et annet drev jeg hadde liggende for en stund siden, men det ville heller ikke dukke opp. Håper jeg slipper å måtte reinstallere OS. Skal se om det hjelper å legge inn nye drivere for chipset.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Då orkar jag inte sätta in min Nec igen om det inte fungerar. Är det en nec 3550a eller liknande du har?

Husker ikke helt i farten, men jeg mener at det var noe kjent med de tallene der. Kjøpte den for ca. 6 måneder siden.

 

Har du prøvd å fixe det manuelt som forklart på¨MS sin side?

Husk dette er for XP,ikke sikker problemet løses likt på vista..

Slik jeg forsto det så sto det akkurat den samme på MS-siden som i reg-fila GabrielV la ut.

Lenke til kommentar

Har nu provat ca 10 forskjelige firmware men inget hjälper. Har sent mail til Nec efter att brukt 5 timer på att førsøka finna ut av det.

 

Min dvd dyker opp i Menyen rart nog..jag får satt i dvd/cd men då søker pcn på dvdn så att hele pcn går i stå til jag tar ut platen.

 

Du kan ev. bruke ubuntu på cd o flashe därifrån, går väl att køra ubuntu sånn virtuellt eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...