Gå til innhold

Fotoblader & bøker; hva anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

når det kommer til Lightroom er det blitt skrevet en del bøker...

Jeg har ikke boken jeg linker til nå, men eg har en annen bok skrevet av Scott Kelby og syns at han har en lett og grei måte og få poengene levert på. Humoren som han prøve å ha i bøkene KAN bli litt slitsom til tider, men jeg syns resten av innholdet veier opp for det.

 

Her en en link til en side som omtaler boken : The Adobe Photshop Lightroom Book for Digital Photographers

 

Videre kan denne linken, som inneholder et kapittel av boken som ebook gi deg en litt greiere oppfatning av om du vil kjøpe denne eller ikke : Sample Chapter Of Scott Kelby's Lightroom eBook <--- Etter nærmere surfing på denne siden finner jeg IKKE det gratis kapittelet de snakket om, dessverre.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Videre kan denne linken, som inneholder et kapittel av boken som ebook gi deg en litt greiere oppfatning av om du vil kjøpe denne eller ikke : Sample Chapter Of Scott Kelby's Lightroom eBook

 

Mvh,

Beej80

Jeg har denne boken. Den inneholder masse detaljer, men er lagt opp på en spesiell måte. Alle seksjoner et laget som en steg-vis liste; 1. gjør dette, 2. så gjør dette, 3. gjør slik osv. Legg til en passe porsjon amerikansk humor, og du har et bilde av boken.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har denne boken. Den inneholder masse detaljer, men er lagt opp på en spesiell måte. Alle seksjoner et laget som en steg-vis liste; 1. gjør dette, 2. så gjør dette, 3. gjør slik osv. Legg til en passe porsjon amerikansk humor, og du har et bilde av boken.

 

Tom

 

Hei, siden jeg er nysgjerrig på boken selv...

Denne stegvise fremgangsmåten, begrenser den 'læreeffekten' ?

Altså, ikke alle grep er nødvendig på alle bilder. Kommer det klart frem hva som kan unnlates, og når det i så fall kan unnlates ?

 

Slik jeg har forstått tingen med denne boken så skal den legge opp til god 'raw workflow'. Gjør den det ? Kan det lett modifiseres, eller er det veldig rigid ?

 

(Ja, kan selvsagt finne sin egen workflow og hva som funker best, men det er greit å ha et GODT utgangspunkt å starte i fra)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg har denne boken. Den inneholder masse detaljer, men er lagt opp på en spesiell måte. Alle seksjoner et laget som en steg-vis liste; 1. gjør dette, 2. så gjør dette, 3. gjør slik osv. Legg til en passe porsjon amerikansk humor, og du har et bilde av boken.

 

Tom

 

Hei, siden jeg er nysgjerrig på boken selv...

Denne stegvise fremgangsmåten, begrenser den 'læreeffekten' ?

Altså, ikke alle grep er nødvendig på alle bilder. Kommer det klart frem hva som kan unnlates, og når det i så fall kan unnlates ?

 

Slik jeg har forstått tingen med denne boken så skal den legge opp til god 'raw workflow'. Gjør den det ? Kan det lett modifiseres, eller er det veldig rigid ?

 

(Ja, kan selvsagt finne sin egen workflow og hva som funker best, men det er greit å ha et GODT utgangspunkt å starte i fra)

 

Mvh,

Beej80

 

Rigid er et godt ord for denne boken. Forfatteren beskriver primært sin måte å gjøre ting på. Men han viser også alternative måter, samt en del funksjoner han selv ikke bruker. Så det er ikke så ille som det kan høres ut som. Språket er godt og lettlest og humoren er ikke for påtrengende. Holder du til i Oslo-traktene, så har de den på Akademika (Blindern), så du kan ta en tur å titte på den.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest "Understanding Exposure", tar for seg de ulike aspektene av fotografering med film/digital slr. masse bilder og masse tips og triks for å oppnå ulike effekter. jeg digger den.

 

ofte hendt at jeg har lagt fra meg boka for å finne kamera med en gang og prøveskyte forskjellig bookeh osv. den inspirerer meg godt iaff.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et blad her om dagen på Narvesen. Et svensk blad som heter DigitalFoto. Mitt første fotoblad, men synes det inneholdt veldig mye nyttig stoff for en som meg(relativt fersk). Inneholdt:

 

-en liten guide på hvordan man skal fotografere med blitz, noe jeg virkelig trengte

- stor guide på S/W fotografering og konvertering til S/W

- test av normalzoom objektiver

- osv....

 

Jeg synes dette var knallbra, spennende og lærerikt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et blad her om dagen på Narvesen. Et svensk blad som heter DigitalFoto. Mitt første fotoblad, men synes det inneholdt veldig mye nyttig stoff for en som meg(relativt fersk). Inneholdt:

 

-en liten guide på hvordan man skal fotografere med blitz, noe jeg virkelig trengte

- stor guide på S/W fotografering og konvertering til S/W

- test av normalzoom objektiver

- osv....

 

Jeg synes dette var knallbra, spennende og lærerikt. :thumbup:

 

Såvidt jeg har skjønt, så er det bladet er en svensk utgave av det engelske av samme navn. De har mye bra rundt bruk av photoshop osv, men testene synes jeg er for dårlige. Mye synsing, og dårlig med måleresultater som bekrefter standpunktene deres.

 

Tom

Lenke til kommentar

I år har jeg abonnert på Fotografi og Digital SLR Photography(Narvesen). Digital SLR Photography er jeg veldig fornøyd med og allerede etter første nummer skjønte jeg at dette måtte abonneres på. De konsentrerer seg utelukkende om digital speilrefleks, bruken av disse og utstyr til speilrefleks. Jeg liker dette bladet godt, har lært mye av det og det anbefales.

 

Fotografi er et bra blad, men det passer ikke mine interesser. Det er altfor mye stoff om historiske fotografer(ca 30 sider i siste nr) og det interesser ikke meg. Det største minuset, i mine øyne, er at det ikke oppgis eksponeringsverdier(blender, lukketid, iso osv) for bildene i bladet. Digital SLR oppgir til sammenligning disse verdiene på samtlige bilder. Testene er dog bra, og jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe bladet med testen av D300.

 

Av bøker har jeg lest "Digital fotografi i praksis", "Understanding exposure" av Bryan Peterson og jeg holder på med National Photographys "Field guide". Synes dette er gode bøker. Får du ikke alt til jul så får du disse billig på amazon :xmas:

Endret av Spiffster
Lenke til kommentar

Har boka "Digital fotografi i praksis" selv. Godt med fagstoff, men det er den eneste fotoboka jeg har lest som ikke inspirerte meg til å ta fram kameraet... Greit om du ikke er helt god på funksjonene til kameraet, ikke ved hva tredelingsregelen er og sliter med å bruke f.eks. Photoshop. Ellers kan jeg ikke si at jeg vil anbefale andre den boka.

 

EDIT: Den er forøvrig skrytt høyt opp i skyene av mange andre. Mulig jeg bare burde kjøpt en annen bok.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en stund Digital Photographer, som jeg synes var det beste av hobby-bladene, med en god del instruksjoner, tips og utstyrstester. En ide er å bestille er abonnement fra England, ettersom dette er langt billigere enn å kjøpe i løssalg.

 

Men jeg ble ganske kjapt lei av å lese blader, og bestiller heller bøker om det jeg virkelig blir interessert i. Søker på Amazon, og leser gjennom anbefalingene før jeg kjøper.

 

 

Jeg har forresten en bunke med blader, mest Digital Photograper, men også litt andre i samme genre. Er mest engelske blader, og mest fra 2005/2006. 30-40 stk, tenker jeg. Jeg leser ikke disse mer, så om noen vil ha dem, kan de sende en mail til jangul74 snabela hotmail.com, og hente dem gratis på Frogner i Oslo.

Lenke til kommentar

Hva slags blader avhenger nok av hva man ønsker å få ut av dem. Selv er jeg ikke så opptatt av de siste objektivene til Sigma, pikselantallet på Nikon D3 eller hvordan Photoshop best kan forsterke skyggene i et bilde. Jeg er opptatt av bildene som produkt og fotografen som står bak dem. Det har gjort at jeg har forkastet utrolig mange blader som bare belager seg på reklame og annonser for ulike UV-filter og siste nytt fra Canon-leiren til fordel for Aperture Magazine som utgis av en forening i USA med den misjon å fremme fotografiet som kunst uten å tjene penger på arbeidet. Pengene som går med på abonnementet går altså med på å lønne de som skriver bladet, trykkingen av det, leien av et galleri i New York og naturligvis litt annonsering for dette galleriets utstillinger. Syns det er flott å kunne motta et så godt og informativt blad med så mange bilder og samtidig støtte en organisasjon som arbeider og fremmer en sak jeg brenner for. Magasinet i kommer i 4 årlige nummer om jeg ikke tar feil, og koster omkring 350kr pr. år.

Hjemmesiden til magasinet og organisasjonen kan besøkes her: www.aperture.org

Lenke til kommentar
Hva slags blader avhenger nok av hva man ønsker å få ut av dem. Selv er jeg ikke så opptatt av de siste objektivene til Sigma, pikselantallet på Nikon D3 eller hvordan Photoshop best kan forsterke skyggene i et bilde. Jeg er opptatt av bildene som produkt og fotografen som står bak dem. Det har gjort at jeg har forkastet utrolig mange blader som bare belager seg på reklame og annonser for ulike UV-filter og siste nytt fra Canon-leiren til fordel for Aperture Magazine som utgis av en forening i USA med den misjon å fremme fotografiet som kunst uten å tjene penger på arbeidet. Pengene som går med på abonnementet går altså med på å lønne de som skriver bladet, trykkingen av det, leien av et galleri i New York og naturligvis litt annonsering for dette galleriets utstillinger. Syns det er flott å kunne motta et så godt og informativt blad med så mange bilder og samtidig støtte en organisasjon som arbeider og fremmer en sak jeg brenner for. Magasinet i kommer i 4 årlige nummer om jeg ikke tar feil, og koster omkring 350kr pr. år.

Hjemmesiden til magasinet og organisasjonen kan besøkes her: www.aperture.org

Interessant. Har bladet kun bildeartikler og intervjuer, eller er det andre artikler også ? Som f.eks hjelp til komponere bilder osv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Interessant. Har bladet kun bildeartikler og intervjuer, eller er det andre artikler også ? Som f.eks hjelp til komponere bilder osv.

 

Tom

Hei, Tom.

Dårlig med teskjeartikler, gitt. Selv er jeg av den oppfatning at bare jeg kan uttrykke meg selv i bildene jeg tar, og jeg kan ikke gå til andre, og spesielt ikke til blader, for å lære slikt. Dog er det klart at folk har ulike meninger på det feltet ettersom blader med slike oppskrifter selger bra.

Det går mest i artikler omkring hvordan modernismen preger fotografiet, skildringer av fotooppdrag i krigsherjede, fattige eller sykdomspregede områder, om ikoner (i semotikken) i fotografiet er metaforer eller den ypperste sannhet, porteføljer fra fremadstormende fotografer, biografier om de store og den typen ting.

Du kan klikke deg inn på denne siden og videre på de forskjellige numrene for å se overskrifter og layout fra et par utvalgte artikler fra nummeret du har valgt. Alt er selvsagt ikke like interessant, men hvordan skal en kunne bli en god fotograf uten å vite hvordan faget virkelig er, og har utviklet seg utenfor hobbyverdenen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...