Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota familie bil, til 50k


akkapakka

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

 

Fikk lappen igår (glede glede), har tenkt å kjøpe meg en familiebil, vi er 5stk. er interessert i en Toyota. Bilen kommer til å kjøres fast: 2-3 dager i uken, ca 2 timer per dag i de dagene den skal kjøres. Dette er faste tidspunkt bilen blir kjørt. Ellers kommer vi til å kjøre den hvis det er noe annet vi skal.

 

Jeg liker å holde meg til kollektiv, men blir litt krise nå.

 

Behov:

Merke: Toyota

Modell: 1995 og nyere

Pris: 40-50k

Lavest mulig KM selvfølgelig :)

IKKE STASJONSVOGN

 

Trenger dere å vite noe mer så bare spør?

 

PS: Bilen skal kjøpes i Januar. Så hvis dere finner noen FINN annonser, så er det greit kan jo prøve å få tak i lignende bil fra bruktbil forhandlere.

 

Ciao

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Exatic
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er ikke stort annet valg. Carina E er en fantastisk bil, egentlig. Går og går og går og går og ... ja, du skjønner tegninga. Lave driftskostnader, både servicemessig og bruksmessig (ikke noen bensinsluker).

 

Stasjonsvogner skal du vel klare å finne greie utgaver av til den prisen.

 

Tips:

Finn.no :: Carina E i Follo. GLi = Mye utstyr, elektriske vindusheiser foran og bak, elektrisk justerbare speil etc. Kanskje litt slapp motor, men tror ikke det vil være noe krise dersom man stort sett skal ture rundt i hovedstaden. Ikke avskrekkende kilometerstand, heller ...

Finn.no :: Carina E på Hamar. Mindre utstyr, mer motor.

Endret av OML
Skrevet

Jeg har en Carina E 2.0D. Den har snart gått 283.000 og har aldri hatt noen spesielle feil. Det begynner å bli endel rust i bakskjermene, men den har tross alt gått i Oslo-området og knapt nok sett en svamp og en vaskebøtte i løpet av de første 200.000 kilometerne. Det eneste som har vært gjort med motoren er bytte av registerreim og olje+filter, og den går perfekt fortsatt. Forbruket er ca. 0,5 liter pr. mil, men stiger endel mer når motoren er kald, så dieselmotoren er ikke så godt egnet til mye småkjøring hvor den ikke rekker å bli varm, noe som tar LANG tid. Jeg foreslår at du styrer unna 1.6-utgaven, for den kan bli noe svak. Jeg foreslår at du ser etter en 2.0 d-turbo, eventuelt en 1,8 eller 2.0 bensin. Alle disse burde kunne skaffes i en grei tilstand for 50.000,-. Kjørelengden er nok ikke så mye å bekymre seg for så lenge bilen er godt tatt vare på, men om den har gått 5-600.000 kan det nok begynne å bli litt slitasje på motoren, spesielt om det er bensin. Dieselmotoren som sitter i Carina vil antagelig gå til det ruster hull i blokka så lenge du bytter registerreim (100.000 km) og olje (15-20.000 km.) på riktige tidspunkter.

Skrevet
Jeg har en Carina E 2.0D. Den har snart gått 283.000 og har aldri hatt noen spesielle feil. Det begynner å bli endel rust i bakskjermene, men den har tross alt gått i Oslo-området og knapt nok sett en svamp og en vaskebøtte i løpet av de første 200.000 kilometerne. Det eneste som har vært gjort med motoren er bytte av registerreim og olje+filter, og den går perfekt fortsatt. Forbruket er ca. 0,5 liter pr. mil, men stiger endel mer når motoren er kald, så dieselmotoren er ikke så godt egnet til mye småkjøring hvor den ikke rekker å bli varm, noe som tar LANG tid. Jeg foreslår at du styrer unna 1.6-utgaven, for den kan bli noe svak. Jeg foreslår at du ser etter en 2.0 d-turbo, eventuelt en 1,8 eller 2.0 bensin. Alle disse burde kunne skaffes i en grei tilstand for 50.000,-. Kjørelengden er nok ikke så mye å bekymre seg for så lenge bilen er godt tatt vare på, men om den har gått 5-600.000 kan det nok begynne å bli litt slitasje på motoren, spesielt om det er bensin. Dieselmotoren som sitter i Carina vil antagelig gå til det ruster hull i blokka så lenge du bytter registerreim (100.000 km) og olje (15-20.000 km.) på riktige tidspunkter.

 

 

Hva er 2.0 d-turbo, 1,8, 2.0 ? Hva betyr alt dette? :no:

 

Hvorfor må det være Toyota?

 

Hvorfor ikke?

 

Er grei bil, vel.

Skrevet
Hvis du bor i nærheten av en av disse 28 stedene bør du kanskje vurdere http://www.bilkollektivet.no/

 

Lønner dette seg istedenfor egen bil? Og hvorfor?

 

Hva er 2.0 d-turbo, 1,8, 2.0 ? Hva betyr alt dette? :no:

2.0 og 1.8 er motorvolum (liter)

 

d-turbo er vel en som går på diesel og har turbo :)

 

Hva gjør da altså om det er en 2.0 eller 1.8? Blir kanskje offtopic. Jeg får heller prøve å søke etter :)

 

 

Har du en å anbefale si gjerne, takk for svar ellers :-)

Skrevet (endret)
Hva gjør da altså om det er en 2.0 eller 1.8?

Om du har to identiske motorer bortsett fra motorvolum, så vil den minste motoren bruke mindre drivstoff og være litt svakere. Men er mange andre ting som spiller inn også

 

Toyotas Corolla XLi kan også være noe?

 

Er stortsett stasjonsvogner av toyota i den prisklassa

Endret av PepsiCo
Skrevet
Hva gjør da altså om det er en 2.0 eller 1.8?

Om du har to identiske motorer bortsett fra motorvolum, så vil den minste motoren bruke mindre drivstoff og være litt svakere. Men er mange andre ting som spiller inn også

 

Toyotas Corolla XLi kan også være noe?

 

Er stortsett stasjonsvogner av toyota i den prisklassa

 

 

Bra valg :-)

Skrevet

Om det lønner seg må du jo regne på, men du binder jo lite kapital ved å være medlem av et bilkollektiv. Og du slipper å tenke på service og reparasjoner, forsikringer og avgifter. Tror tilogmed du får rabatt ved forhåndsreservering.

Fikk assosiasjonen når du skrev at du skulle kjøre 2-3 dager i uka, til faste tider + ved behov.

 

Er jo sikkert også bedre å kjøre biler som er 2 år gamle enn biler som er 12 år gamle..

Skrevet
Hva gjør da altså om det er en 2.0 eller 1.8?

Om du har to identiske motorer bortsett fra motorvolum, så vil den minste motoren bruke mindre drivstoff og være litt svakere. Men er mange andre ting som spiller inn også

 

Toyotas Corolla XLi kan også være noe?

 

Er stortsett stasjonsvogner av toyota i den prisklassa

 

 

Bra valg :-)

 

Lav km + Toyota = sikker vinner.

 

Selv hadde jeg gått for den, små biler bruker mindre drivstoff pga mindre motor. Men bilen er også lettere ;)

Skrevet

Et tilleggsspørsmål:

Hva er det man MÅ betale for bilen for å kjøre/regge den? Altså alle de avgiftene? Har hørt at det holder med ansvarsforsikring.

Skrevet

Ja, ansvarsforsikring er et minimum. Mange velger også å ha såkalt delkasko eller minikasko, som i hovedsak dekker glass-skader, brann og tyveri.

 

I tillegg kommer årsavgiften, som for 2008 vil være på rundt 2700,-. Og så har du jo bensin, selvfølgelig, og bompenger, hvis du ikke holder deg innenfor eller utenfor.

 

I tillegg til dette må du kalkulere inn reparasjoner og vedlikehold. Noe kan man planlegge/forutse, som oljeskift, dekk, bremser etc, mens andre ting kan komme plutselig, selv på en toyota.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...