Gå til innhold

Moderat oppgradering for Linux PC


Anbefalte innlegg

Hallo.

Sitter nå med en smule utrangert PC:

AMD XP 3200 Barton

Asrock k7v88 HK

1.5 GB ram

250 sata2, 160 sata1, 250 ata harddisker.

6600 GT 128 MB AGP skjermkort

dvd brenner

430 watt psu

 

Kan vel se ut som jeg må i første omgang bytte ut cpu, hk, minne og skjermkort.

Spørsmålet er bare hva i alle dager jeg skal velge.

Først av alt budsjettet. Det bør ligge på max 3000-3500.

Dernest så er det kravene jeg har. Jeg bruker Ubuntu, og er ikke en hardcore gamer akkurat.

Jeg spiller litt Diablo 2 og WoW gjennom Wine. La nylig inn UT2004 i native linux modus og synes

det kjører helt kurrant på maskina mi i 1280x1024 oppløsning.

Kunne kanskje vært kjekt å kunne spille Quake Wars: ET litt da.Men har aldri hatt noen enorme

krav til grafikk for å kunne nyte et spill.

Ellers brukes maskinen nå til det ganske vanlige. Surfing, skriving, mp3 og film jukeboks.

 

 

Det viktigste er heller stabilitet og å ha et hovedkort med gode utvidelsesmuligheter. I form av

sata2 kontakter.

Videre så vil jeg ha muligheten til å kunne spille av full HD video uten noe problem.

God tv-ut mulighet via s-video, dvi, hdmi er et must.

Sist men ikke minst kommer det faktum at det hele skal fungere uten at jeg trenger

å rive ut alt håret mitt i Linux.

 

Noen som har noen forslag? Amd, Intel, Nvidia eller ATI har ikke noe å si, så lenge ytelsen er god

nok på de punkter jeg har nevnt. Og at det ikke er noe driverkrøll, kompabilitetsproblemer, etc etc.

 

Overklokking er ikke et prioritert felt overhodet.

 

På forhånd takk.

Endret av dercaS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme type prosessor, 1gb ram og ati x800xt grafikk kort. Jeg skal oppdatere jeg og, men jeg har bestemt meg for å vente til Ubuntu 8.10 kommer ut. Da skal jeg gå over til 64bit linux. Regner med at om ett års tid vil 64bit linux være betydelig bedre enn i dag. Dessuten vil minne prisen ha falt.

 

Jeg vil da bruke rundt 6-8 tusen for hovedkort, minne, grafikk kort og prosessor. Skal ha minst 4gb minne, helst 8gb.

 

Så jeg vil anbefale deg å vente til høsten du og og spare opp penger slik du kan bruke rundt 6000.

 

Hvis du må oppdatere i dag så er den største flaskehalsen du har prosessoren og hovedkortet. Klare du å beholde grafikk kortet og bruke minnet ditt.

 

Pass på at det nye hovedkortet ditt har pcix16 slot slik at du sener kan bytte det ut med et nytt grafikk kort. Pass også på at hovedkortet støtter ihvertfall 6gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...