Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen veltet og vil ikke starte.


Anbefalte innlegg

Maskinen min veltet mens den stod på gulvet den veltet slik at CPUen pekte oppover.. Den stod på men slo seg av og nå vil den ikke starte.

Hovedkortet får strøm da lampen på kortet lyser.

Videre skjer følgende:

- Jeg trykker på startknappen

- Viftene i kabinettet rykker litt

- PSU-viften surrer og går.

 

Jeg har tatt ut CMOS

Sjekket alle kontakter

Prøvd å starte opp uten hdder

 

Edit: Etter prøving å feiling har jeg funnet ut at maskinen starter uten 12v ATXkontakten, men selvfølgelig vil den ikke boote fra bios da. Noen som har noen anelse om hva som er problemet?

 

Edit2: Den starter som normalt med alt koblet til uten 12v ATX, men skjermen får ikke signal. Det kommer ingen pipelyder og skjermkortet for strøm ettersom at viften går.

 

Edit3: Ingenting forandrer seg med en annen PSU eller CPU. Bestiller nytt HK i dag.

Håper tråden hjelper andre som velter pcen sin ^^.

Takker for all respons-

Endret av Shoujo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del cpu-kjølere er temmelig tunge, og kan forskyve seg eller gi cpu en god dytt ved et slik fall. Derfor kan du prøve å demontere vifte og cpu før du monterer på nytt.

 

Dersom kjøleren forskyves, kan den miste kontakt med cpu, og da vil maskinen i enkelte tilfeller slå seg av med en gang som sikkerhet mot overoppheting.

Lenke til kommentar

Takker for all respons, skal følge rådene så snart jeg er ferdig med å dra laksen.

 

Edit: Nå har jeg tatt ut alt av maskinen, sjekket CPU og resten av maskinen ink. kabinett. Jeg prøvde å starte den først uten at noe var koblet i, fremdeles samme feilen.

Men nå kommer det rare, maskinen starter når 12v ATX-kontakten ikke er koblet til.

 

Noen som har den bangeste anelse hva dette kan være skyld i?

Endret av Shoujo
Lenke til kommentar

@ fidelis

 

siden du hadde så mye å bidra med så valgte jeg å la moderatorene få vite om dette. en liten overraskelse vil kanskje dukke opp etterhvert :)

 

men for å bidra litt til trådstarter, siden du nå har demontert alt, så er det på tide å teste en og en komponent i en annen maskin, dersom du har mulighet til det vel å merke.

Lenke til kommentar

Må tydeligvis bestille ny PSU for å teste, få kamerater som er villige til å skru ut sin.

Men nå har jeg satt sammen PC-en helt, og hvis jeg kjører den uten 12v ATX så bare kjører den, skjermen får ikke signal og det kommer heller ikke noen pipelyder.

Den starter fremdeles ikke med 12v ATX i.

Lenke til kommentar

jeg tror ikke det er psuen. jeg trodde du hadde en extra psu liggende. det er jo ikke nødvendig å bestille nye deler føre du finner feilen.

 

hva om du tar med deg maskina til en kamerat og får testa delene der istede for at de låner deg deler?

 

men pga det du sier så skulle jeg tro at det er hovedkortet som er kaputt. vanligvis får du starta opp så langt at du får en feilmelding på de andre komponentene dersom hk funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...