Gå til innhold

Bra objekt for konsertbilder?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et nytt Nikon D40 for en stund tilbake med kitobjekt på kjøpet, men jeg er ikke fornøyd med bildene fra forskjellige konserter jeg har vært på, da jeg ikke klarer å få til stor nok blending med høy nok lukkerhastighet. Det jeg egentlig spør om, er om det finnes objekter som egner seg mye mer til konsertbilder enn den jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se.... Om jeg ikke tar helt feil er blender'n på objektivET ditt 3,5-4,5, og det er ikke så veldig bra. For hvert blendertrinn dobles lysmengden som kommer på brikken. Og ja, det finnes objektiver som egner seg mye bedre til konsertfoto enn det. Faktisk er ikke alle så dyre heller.

 

Har selv Canon, så jeg veit ikke helt hvor prisene ligger på Nikon, men jeg mener de óg har et 50mm objektiv til under tusenlappen. Det har veldig god optisk kvalitet, og veldig stor blenderåpning (f/1,8). Det er dog fast brennvidde, og dermed kan du ikke zoome noe som helst med det...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg et nytt Nikon D40 for en stund tilbake med kitobjekt på kjøpet, men jeg er ikke fornøyd med bildene fra forskjellige konserter jeg har vært på, da jeg ikke klarer å få til stor nok blending med høy nok lukkerhastighet. Det jeg egentlig spør om, er om det finnes objekter som egner seg mye mer til konsertbilder enn den jeg har?
Joda, Sigma 30mm f/1.4 vil være bedre, men det kan være den blir litt kort, at du gjerne skulle hatt lenger brennvidde. Hvis du ser på bildene du har tatt til nå, kan du se om du har brukt området rundt 30mm mye, da vil det være et godt valg. Dersom du må ha noe lenger, kan det være Sigma 50-150 f/2.8 holder, den vil gi deg 1/4 så lange lukkertider som du kan få på 55mm på kit-objektivet.
Lenke til kommentar
Skal vi se.... Om jeg ikke tar helt feil er blender'n på objektivET ditt 3,5-4,5, og det er ikke så veldig bra. For hvert blendertrinn dobles lysmengden som kommer på brikken. Og ja, det finnes objektiver som egner seg mye bedre til konsertfoto enn det. Faktisk er ikke alle så dyre heller.

 

Har selv Canon, så jeg veit ikke helt hvor prisene ligger på Nikon, men jeg mener de óg har et 50mm objektiv til under tusenlappen. Det har veldig god optisk kvalitet, og veldig stor blenderåpning (f/1,8). Det er dog fast brennvidde, og dermed kan du ikke zoome noe som helst med det...

 

Takk for hjelpen, jeg virkelig setter pris på det.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg et nytt Nikon D40 for en stund tilbake med kitobjekt på kjøpet, men jeg er ikke fornøyd med bildene fra forskjellige konserter jeg har vært på, da jeg ikke klarer å få til stor nok blending med høy nok lukkerhastighet. Det jeg egentlig spør om, er om det finnes objekter som egner seg mye mer til konsertbilder enn den jeg har?
Joda, Sigma 30mm f/1.4 vil være bedre, men det kan være den blir litt kort, at du gjerne skulle hatt lenger brennvidde. Hvis du ser på bildene du har tatt til nå, kan du se om du har brukt området rundt 30mm mye, da vil det være et godt valg. Dersom du må ha noe lenger, kan det være Sigma 50-150 f/2.8 holder, den vil gi deg 1/4 så lange lukkertider som du kan få på 55mm på kit-objektivet.

 

Områdene jeg har brukt på konsertene, har vært fra 28mm helt opptil 50mm.

Lenke til kommentar
Områdene jeg har brukt på konsertene, har vært fra 28mm helt opptil 50mm.
Høres ut som Sigma 30mm f/1.4 vil hjelpe deg da. Det er et fastobjektiv, men du har gode muligheter for å ta utsnitt, dersom du ønsker det. Ellers kan Sigma 18-50 f/2.8 også være noe, men det vil ikke gi deg like mye lysstyrke.

 

Har selv Canon, så jeg veit ikke helt hvor prisene ligger på Nikon, men jeg mener de óg har et 50mm objektiv til under tusenlappen. Det har veldig god optisk kvalitet, og veldig stor blenderåpning (f/1,8). Det er dog fast brennvidde, og dermed kan du ikke zoome noe som helst med det...
Joda, Nikon har også 50mm f/1.8, men den vil ikke gi autofokus på en D40...
Lenke til kommentar

Tror Sigma 18-50 f/2.8 vil være noe for deg. Det vil gi deg en fjerdedel så lang lukkertid som på dette bildet, og du vil få autofokus. I tillegg får du fleksibiliteten du har i dag, selv om du ikke får veldig mye mer å gå på på full vidvinkel. På dette bildet kunne du ha brukt enda større blender dersom du ønsket, da objektivet du har støtter f/3.5 på 18mm.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Tror Sigma 18-50 f/2.8 vil være noe for deg. Det vil gi deg en fjerdedel så lang lukkertid som på dette bildet, og du vil få autofokus. I tillegg får du fleksibiliteten du har i dag, selv om du ikke får veldig mye mer å gå på på full vidvinkel. På dette bildet kunne du ha brukt enda større blender dersom du ønsket, da objektivet du har støtter f/3.5 på 18mm.

 

Hva med Nikon AF 50mm f/1.8, kunne det ha vært et alternativ? Jeg er nybegynner.

Lenke til kommentar
Tror Sigma 18-50 f/2.8 vil være noe for deg. Det vil gi deg en fjerdedel så lang lukkertid som på dette bildet, og du vil få autofokus. I tillegg får du fleksibiliteten du har i dag, selv om du ikke får veldig mye mer å gå på på full vidvinkel. På dette bildet kunne du ha brukt enda større blender dersom du ønsket, da objektivet du har støtter f/3.5 på 18mm.

 

Hva med Nikon AF 50mm f/1.8, kunne det ha vært et alternativ? Jeg er nybegynner.

 

Har selv tatt en del scenebilder og synes 30mm er helt håpløst til slike bilder.

50mm er fint om det er litt trangt fra der du står til de som opererer på scenen.

 

Selv har jeg fått mye bra med 85mm, men innimellom har det blitt litt lite halvfigur/helfigurbilder, der 50mm hadde vært finfint.

 

Mitt tips blir derfor 50mm om du skal ha fast brennvidde, og ja f1.8 høres bra ut.

 

Nå vet ikke jeg hvor støyete din Nikon er, men om den er OK rundt ISO600-800 så får du det godt med en 50mm f1.8

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at vår venn har D40 som alle vet ikke har fokusmotor. (det betyr at du kan bare bruke nikonoptikk som har egenskapen "af-s" og sigma med "hsm") Men frykt ikke, Sigma 30mm f1.4 skal være flott. Vil ikke påstå at det er for vidt.(!) Bruker selv ofte 12-24mm zoom. Ellers bruker jeg 50mm f1.4 og også 80-200mm hvis det er en stor scene med proff produksjon, men det er jo heller sjeldent.

 

Du eksponerer rett, du mangler bare ekstra lysstyrket i linsa du bruker. Anbefaler sterkt å prøve Sigma 30mm f1.4. Den er helt rett for deg.

 

Her kan du se mine konsertbilder tatt med Tokina 12-24mm. Bare for å motbevise påstanden om at vidvinkel ikke fungerer på konsert. De fleste er på 12mm. Her er forsåvidt mine med 50mm, som er litt mer trangt enn 30mm. Kunne godt tenkt meg et videre rask fastobjektiv enn 50mm. (jeg fotograferer vanligvis på små scener)

Endret av EivindF
Lenke til kommentar
Her kan du se mine konsertbilder tatt med Tokina 12-24mm. Bare for å motbevise påstanden om at vidvinkel ikke fungerer på konsert. De fleste er på 12mm. Her er forsåvidt mine med 50mm, som er litt mer trangt enn 30mm. Kunne godt tenkt meg et videre rask fastobjektiv enn 50mm. (jeg fotograferer vanligvis på små scener)

 

Om du står så og si PÅ scenen og vil ha med deg hele bandet + publikum, da kan en 12-24mm fungere.

 

Du anbefaler 30mm, men jeg syns dine 50mm bilder er dobbelt så bra som dine 30mm.

 

30mm blir upersonlig, distansert og likner veldig (i utsnitt) på bilder man tar med mobilen fra publikum.

 

50mm eller 85mm blir up close. Midt i trynet på vokalisten. Da får man rå kraft, energi, svettedråper etc.

Det beste er selvfølgelig begge deler, bytt underveis eller ha to kamerahus.

 

På store konserter slipper man jo gjerne bare til på de tre første sangene og har konkurranse av flere andre fotografer. Da gjelder det å få dét ene uttrykket som ingen andre har. Nesehåra til bassisten, svettespruten fra trommisen eller blikket fra vokalisten, alle vanskelige å få med seg fra en 30mm

 

Alt er selvfølgelig helt subjektivt og helt opp til smak og behag.

Jeg liker closeups på konsert, andre kan like bilder av hele scenen.

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at vår venn har D40 som alle vet ikke har fokusmotor. (det betyr at du kan bare bruke nikonoptikk som har egenskapen "af-s" og sigma med "hsm") Men frykt ikke, Sigma 30mm f1.4 skal være flott. Vil ikke påstå at det er for vidt.(!) Bruker selv ofte 12-24mm zoom. Ellers bruker jeg 50mm f1.4 og også 80-200mm hvis det er en stor scene med proff produksjon, men det er jo heller sjeldent.

 

Du eksponerer rett, du mangler bare ekstra lysstyrket i linsa du bruker. Anbefaler sterkt å prøve Sigma 30mm f1.4. Den er helt rett for deg.

 

Her kan du se mine konsertbilder tatt med Tokina 12-24mm. Bare for å motbevise påstanden om at vidvinkel ikke fungerer på konsert. De fleste er på 12mm. Her er forsåvidt mine med 50mm, som er litt mer trangt enn 30mm. Kunne godt tenkt meg et videre rask fastobjektiv enn 50mm. (jeg fotograferer vanligvis på små scener)

 

 

Hey, ser du har bilder fra Hot Organ og Moving Oos fra 24. Syns jeg husker en kar med Nikon der ;) Vi var der for å filme Hot Organ, så jeg knipset litt selv. Bl.a. med en Sigma 30mm 1.4. Ble ikke noe særlig brukbare bilder. Trangeste lokalet i manns minne ;)

 

EDIT: Du har vel ikke tilfeldigvis sett en video tripod med HiNT-merking i Namsostraktene etter den konserten? Vi mistet en den kvelden :blush:

Endret av yomann
Lenke til kommentar

Jøss! La merke til en med Canon. Brukte noen sortkantede briller og sto til høyre for scenen opp i høyttaleren og pådro meg temprorær hørselsskade. Vanskelig å fotografere Hot Organ, er vanlig at de bruker mindre lys på supportacten så det blir en slags wow-faktor på headlineren. Kjipt :p Ble filmen bra? Vet de er veldig spent på den (var hvertfall)

 

Sannsynligvis en dritings fyr som kasta stativet på sjøen ;)

 

Og fortsatt til EndeligVinter: sats på Sigma 30mm :)

Lenke til kommentar
Jøss! La merke til en med Canon. Brukte noen sortkantede briller og sto til høyre for scenen opp i høyttaleren og pådro meg temprorær hørselsskade. Vanskelig å fotografere Hot Organ, er vanlig at de bruker mindre lys på supportacten så det blir en slags wow-faktor på headlineren. Kjipt :p Ble filmen bra? Vet de er veldig spent på den (var hvertfall)

 

Sannsynligvis en dritings fyr som kasta stativet på sjøen ;)

 

Og fortsatt til EndeligVinter: sats på Sigma 30mm :)

 

 

Filmen ble vel ok forholdene tatt i betraktning. Vi filmet konserten først og fremst til et musikkprogram vi lager for TVNT som kommer på nyåret. Vi skal mest sansynlig opp og gjøre et intervju med de på onsdag eller torsdag. Vi prøvde å få de til å guffe på med mer lys, men det hjalp visst ikke. Bare 3 kamera og det trange lokalet gjorde klippejobben litt kjip, så vi klippet bare sammen hele konserten rimelig kjapt og brutalt. Får heller finpusse på det som skal med i programmet.

 

Er redd stativet er tapt for godt, ja :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Sigma sitt nye 18-50mm F2.8 HSM objektiv.

Så får du bra raskt objektiv, endel zoom og autofokus med ditt Nikon D40:

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6

Har ikke lest tester av det ennå, men det meste nye i dag er av god kvalitet.

 

For skarpebilder så bruk Aperture Priority modus (A), sett blenderåpningen til maks åpning dvs F2.8

Lås også ISO til 800, bruk autofokus, ta MANGE bilder. Så skal du hvertfall treffe på noen av de.

Men såklart skulle det være ok med lys så vurder andre innstillinger.

Er det veldig mørkt så blir det vanskelig uansett, ta da bilder når det ikke er raske bevegelser og holde

kamera i ro mest mulig. Er det scenelys som varierer så utnytt dette, ta bilder når det er lys.

 

Objektivet koster ca 4.000,- men du kan bruke det senere hvis du skulle

oppgradere til annet Nikon kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...