dags Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Fotosafari i Afrika planlegges. Som back-up har jeg et Fujifilm S9500. Som hovedkamera tenker jeg å bruke et Olympus E-330. Per i dag er jeg godt dekket for vidvinkel-, normal- og tele for manuelt bruk, men til frihånd og actionsbruk med AF står jeg på bar bakke. Jeg vet at Olympus kitobjektiv 40-150mm (F3,5-4,5) har fått god omtale, likedan Sigma 55-200mm (F4-5,6) og ikke minst Olympus 50-200mm F2.8-3.5, men så var det dette med prisen da. Både den rimelige Olympusen og Sigma kan man i dag få til godt under 2000, samtidig koster grom-zoomen over 8000! 1. Bør jeg glemme pris og satse på Olympus egen 50-200mm F2.8-3.5? 2. Er forskjellen i kvalitet så liten at jeg faktisk godt kan velge Sigma 55-200mm F4-5.6? 3. Hvor stor vekt kan jeg uproblematisk håndtere på frihånd uten stativ eller monopod? 4. Hvor stor brennvidde uten bildestabilisator bør jeg holde meg innenfor? 5. Andre gode tips til FourThirds og safari. Se for øvrig mer her: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k
Simon Aldra Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 1 & 2. Jeg har sett prøvebilder fra Sigma 55-200, objektivet tar faktisk helt greie bilder. Det som trekker ned er at det er lite lyssterkt, og den optiske kvaliteten når ikke helt opp til 50-200, men det sier seg selv. Jeg vet ikke helt, har du råd går du for 50-200 (drømmeobjektiv), har du ikke er det lite annet å gjøre enn å gå for 55-200. Værtetning får du ikke hos Sigma, men på et E-330 er det lite relevant. 3. I forhold til vekt er jo dette noe inviduelt, men 50-200 skal egne seg bra som reiseobjektiv (ergo: no monopod). Sigma-objektivet har jeg prøvd på Canon, det veier ikke mye. 4. Med rimelig rask lukketid skal ikke 200mm på fourthirds være noe problem. Har sett lass med håndholdte bilder tatt rundt denne brennvidden og det virker ikke å være noe problem. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, det må du rett og slett prøve deg frem med. Safari virker jo heller ikke å være det stedet der mangel på lys er det store problemet (om det da ikke er natt.). Kanskje burde du påkoste deg et lett stativ du kan benytte når det er mørkt ute og du vil fange stemning. 5. Vanskelig å si. Hva er du ute etter? Har ikke vært på safari, så det kan jeg alvorlig talt ikke si så mye om, men FourThirds har jeg dog erfaring med, i tillegg til at jeg har tatt bilder med APS-C etc., ærlig talt er det mye det samme, det er bare å ta bilder.
tomsi42 Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Jeg var på safari i fjor; og vil si at det er ikke så lyst som du tror. Dette er fordi de beste bildene blir tatt på morgenen og kvelden. Midt på dagen er det for varmt... Jeg klarte meg med 200mm på Canon med 1.6x crop, så 200mm på Olympus vil være OK. Men på den annen side, så har Olympus lansert en 70-300mm; jeg mener å huske å sett at den vil prismessig ligge mellom Sigma 55-200mm og Olympus 50-200mm. Du bør ta med en monopod; det reddet meg i mange situasjoner. Du må også sørge for mange minnekort. Og helst en form for backup-enhet hivs du ikke tar med en laptop. Til slutt vil jeg anbefale at du tar bilder i RAW, da du får større muligheter for å rette opp; hvis du bommer på eksponeringen. Tom
dags Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Takk for utfyllende svar. Jeg har en kurant monopod og skjønner jeg dere rett kommer jeg lengst med Olympus 50-200mm, så da er det nok intet annet å gjøre enn å spare litt penger til dette objektivet. Tror forresten Adorama (New York) har en kurant pris til ca. 4000,- pluss norsk moms. Totalt med porto ca. 5500,-…
tomsi42 Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Takk for utfyllende svar. Jeg har en kurant monopod og skjønner jeg dere rett kommer jeg lengst med Olympus 50-200mm, så da er det nok intet annet å gjøre enn å spare litt penger til dette objektivet. Tror forresten Adorama (New York) har en kurant pris til ca. 4000,- pluss norsk moms. Totalt med porto ca. 5500,-… Olympus 50-200mm er et godt objektiv; men som jeg nevnte i min post, så kommer den nye Olympus Zuiko Digital 70-300mm F4.0-5.6 - den koster ca 4000,- her i Norge og jeg tror faktisk det et bedre valg. Tom
dags Skrevet 27. november 2007 Forfatter Skrevet 27. november 2007 Takk igjen. Olympus ZD 70-300mm har jeg egentlig ikke vurdert en gang. Har fått et tips om at de beste bildene får man gjerne tatt i skumringstimen rundt et vannhull når dyrene kommer for å drikke. Jeg ser absolutt potensialet i 70-300mm, men Holder F 4,0, evt. hva om man må blende ned et trinn? Er det i bedre å ofre litt på utsnittet for mer lysstyrke? Evt. kan jo bildene beskjæres litt hjemme i Photoshop...? Olympus ZD 50-200mm har jeg hørt yter bra fra full (åpen) blender...
tomsi42 Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Takk igjen. Olympus ZD 70-300mm har jeg egentlig ikke vurdert en gang.Har fått et tips om at de beste bildene får man gjerne tatt i skumringstimen rundt et vannhull når dyrene kommer for å drikke. Jeg ser absolutt potensialet i 70-300mm, men Holder F 4,0, evt. hva om man må blende ned et trinn? Er det i bedre å ofre litt på utsnittet for mer lysstyrke? Evt. kan jo bildene beskjæres litt hjemme i Photoshop...? Olympus ZD 50-200mm har jeg hørt yter bra fra full (åpen) blender... Vannhull i skumringen er et godt råd. Har du en god guide, så kan de finne mye annet i tillegg. Har du råd, så vil nok en Olympus 50-200mm være det beste valget; men jeg hadde nok valgt 70-300mm foran Sigma objektivet hvis du ikke får råd til 50-200mm. Om f/4 holder eller ikke vil ofte avhenge av forholdene. Men tar du med en monopod, så vil det hjelpe betraktelig. I Et alternativ til monopod er en tøypose som du fyller med tørkede erter når du kommer til Afrika. Legg den på en kant og du får bra støtte. Selv liker jeg monopod best. Tom
dags Skrevet 27. november 2007 Forfatter Skrevet 27. november 2007 Som jeg nevnte innledningsvis er jeg foreløpig på planleggingsstadiet. Jeg vurderer et opplegg med et dansk selskap (Balule River Camp: http://www.balule.dk/norsk.html ), men er fortsatt åpen for andre ideer. Balule er en nasjonalpark i tilknytning med Kruger (Sør Afrika). Jeg har ikke låst meg til noe som helst, men sonderer mulighetene rundt Serengeti, Kruger, Kenya og Botswana… Komfort er nok ikke første prioritet da jeg er vant til å ferdes ei uke eller to på fisketur i Børgefjell med telt og gode venner om somrene… Så litt om praktisk gjennomføring. Jeg håper å skaffe meg et godt og lyssterkt objektiv. Antakelig blir dette Olympus ZD 50-200mm. Ryktet vil ha det til at kvaliteten er god fra full blender (F 2,8). Som du helt riktig nevner Tom, vil nok dyktige guider og en bønne-bag eller pose fylt med erter være viktigste verktøyet for støtte siden jeg ikke er sikker på å komme ut av bilen en gang i møte med ville dyr. Antakelig må jeg støtte kamera i vindu eller soltak på jeepen. For alle tilfelle skyld tar jeg likevel med meg både monopod og tripod. Nok minnekort vil nok også være viktig. 10-15 GB? Foruten dette har jeg bla. en 500mm speiltele jeg kan bruke manuelt, men begrenses til F 8. Med 2x crop faktor utgjør denne 1000mm. Hva mer?
tomsi42 Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Du planlegger godt. Vi reiste med Kenor Safaris og er fornøyd med de; men vi var mer makelig anlagt og bodde på Logde'er. En kollega var på to ukers safari i Botswana, og de bodde kun i telt. 50-200mm'eren detter til 3.5 på lengre brennvidder; men det er bedre en 70-300mm som detter til 5.6; så du kan nok regne med minst en blender mer lys. Det er OK. Minnekort må du ha nok av - det kan fort bli en 300-500 bilder på en god dag. Så det kan være en ide å spandere på seg en backup-enhet. Jeg har selv en Jobo Spectator - er ikke veldig rask men er fornuftig priset. Jeg er usikker på om det er noe vits i å ta med speiltelen. Kan fort bli at den bare tar opp plass. Ekstra battterier må du også ta med - det blir muligheter for å lade, men det er mest om kvelden tror jeg. Polariseringfilter er nyttig. Tom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå