Gå til innhold

Passe bredde på tekstboks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage tekstbokser å ønsker innspill på bredden de bør ha.

Jeg fant ett pdf dokument her som sier at en tekst kolonne burde være mellom 30-50ems.

Jeg benytter standard font på 12px. Tilsvarer 30-50ems til 360-600px?

Jeg heller mot å lage en tekstkolonne på 400px. Er dette en optimal bredde for god leslighet?

Det å låse en tekstboksbredde til en fast bredde, hindrer skalering horisontalt. Hvis du har gode argumenter for å unngå slik låsning, vil jeg høre dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

40-60 ord dersom det er mengdetekst for god leselighet mener jeg å ha lest.

Hadde faktsik lest det i samme dokumentet som du linket til. Men det med god leselighet er avhengig av innhold også. Tror ikke du skal se deg blind på tallene, men heller se på hva du føler er bra. Tror 30 em er for mindre tekst (>60 ord (etter lipsum.com-mål)) mens 50 em for lange avhandlinger.

Det å låse tekstboksen i en fast bredde er ikke optimalt i følge dokumentet du har linket til. Ved å ha en fast bredde vil folk som har større eller mindre tekststørrelse enn det du har default få en annen leseopplevelse. En person kan kanskje ende opp med 2/3 av antall ord i bredden i forhold til en annen person. Men om du har et design som ikke er skalerbart i bredden ser jeg ikke poenget i å komplisere det for seg selv.

Se på målgruppen din. Er det folk som kan finne på å bruke større eller mindre skrift enn default, ta hensyn til det.

Endret av The_Fire

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...