Gå til innhold

Asus P5E og CPU temp


mar

Anbefalte innlegg

Sliter med å få lest av cpu temp. på en Q6600 som står i et Asus P5E med den nyeste bios versjonen. Bios og alt av programmer jeg har testet (Speedfan, Sandra, Asus Probe II) viser en cpu temp mellom 11 og 20 *C.

 

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan finne ut av dette?

Kjører Vista X64.

 

Edit: Bør vel også nevne at det er med luftkjøling med en rom temp på ca 20*C. Så derfor må 11*C være feil.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du hadde oppdatert BIOS? Isåfall, hadde du problemet før du kjørte den updaten?

 

Jepp, var like gale med ny og gammel bios. Er morsomt å se Asus AI Suit raportere en CPU temp på 216*C. Satser på at Everest gir noen lunde riktige målinger. Kjøleren (Ultra 120 Extreme) sitter ihvertfall slik den skal (merker at den fort blir lunken dersom jeg reduserer viftehastigheten).

Lenke til kommentar
Offtopic, men jeg lurer fordi jeg har samme CPU og Asus HK. Hvorfor kjører du multiplier på 8x og ikke 9? er det noe jeg kan ta lærdom av?

 

For å gjøre en lang historie kort, 400x8=3200 er marginalt bedre enn 355x9=3200. Når hovedkortet i tillegg støtter 400MHz FSB så er det ingen grunn til å kjøre 355 for å få 3200MHz

 

Jeg regnet med at prosessoren ikke ville klare 400x9 (3600MHz) så derfor startet jeg på 333x9 (3000MHz) med minnet på 800Mhz (RAM = 1.2XFSB). Når jeg så at det fungerte gikk jeg til 400x8 (3200MHz), nå med et 1:1 forhold mellom ram og FSB. Nå har også dette vist seg og fungere, så jeg har startet testingen på 400x9 (3600MHz). Så langt ser alt ut til å fungere helt fint. Har enda ikke rørt noen volt instillinger i biosen. Skal vi tro everest så ligger kjernene mellom 55 og 47 *C ved 4xPrime95.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...