Gå til innhold

Pentax K10D tråd.


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg kameraet jeg. Føler at jeg gjorde et knallkjøp.

  • Kamera m/linse
  • UV-Filter
  • Ekstra Batteri
  • Minnekort 2gb Lexar 133
  • Veske

Pris for pakken. kr 5100,- sammenlignet med JapanPhoto er det et røverkjøp. Skal se om jeg ikke får postet noen bilder når jeg får en litt bedre døgnrytme.

 

Kim...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for det! Det er liksom nå jeg skal skryte av de flotte bildene jeg fikk tatt med kameraet. Men har nok dessverre en god del å lære. Har valgt 4 bilder som jeg har lyst å vise dere. Selvsagt er det tatt med alt på auto :( Men tror det nattbildet er tatt manuelt. Bildene er resizet og det er det eneste.

 

 

empireView.jpg

skyskraper.jpg

statueOfLiberty.jpg

lowerManhatten.jpg

Endret av Kim T
Lenke til kommentar
Noen som vet hva ca bruktpris ligger på i Norge nå? Kjøpte K10D i sommer med linsen nevnt i signaturen, men siden jeg nå bor i usa lurer jeg på om jeg skal selge det i Norge. Gav 12 000 for kitet + Sigma linsen og 3 års forsikring.
Samsung GX-10 kit (samme kameraet med annen branding) ligger på 5800 nytt...
Lenke til kommentar
16-45 f/4 og 16-50 f/2.8 er gode valg.

 

En ting du bør tenke på med 16-45/4 er at den er veldig lang, spesielt i 16mm(!). Det betyr at objektivet skygger for den innebygde blitsen for brennvidder mellom 16mm og 22mm, sånn omtrent.

 

(Det er klart det er bedre med en skikkelig blits, som løser skyggeproblemet. Men av og til er det greit å bruke den innebygde blitsen for enkelhets skyld.)

Lenke til kommentar
Stemmer det at Tokina og Tamron ikke lager objektiver med Pentax-fatning?

 

Tokina levere ikkje nye objektiver i Pentax innfatning, dette er nok begrunna med at Pentax og Tokina utvikler objektiver i fellesskap, og har nå samme eigar i HOYA.

Tamron har dei fleste objektiva i Pentax innfatning, det dei ikkje har bl. anna 17-50 i sortementet, men det ryktes at den vil komme, så får tida vise om den dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
16-45 f/4 og 16-50 f/2.8 er gode valg.

 

En ting du bør tenke på med 16-45/4 er at den er veldig lang, spesielt i 16mm(!). Det betyr at objektivet skygger for den innebygde blitsen for brennvidder mellom 16mm og 22mm, sånn omtrent.

 

(Det er klart det er bedre med en skikkelig blits, som løser skyggeproblemet. Men av og til er det greit å bruke den innebygde blitsen for enkelhets skyld.)

 

Jeg kjøpte K10D med 16-45 mm. og ble litt skuffet over hvor lang den er og at den skygger for blitsen ved vidvinkelbruk. Finnes det gode alternativer til dette objektivet? Som er mye kortere... 18-55 har ikke fått rosende omtale, men den er vesentlig mindre.

Lenke til kommentar
16-45 f/4 og 16-50 f/2.8 er gode valg.

 

En ting du bør tenke på med 16-45/4 er at den er veldig lang, spesielt i 16mm(!). Det betyr at objektivet skygger for den innebygde blitsen for brennvidder mellom 16mm og 22mm, sånn omtrent.

 

(Det er klart det er bedre med en skikkelig blits, som løser skyggeproblemet. Men av og til er det greit å bruke den innebygde blitsen for enkelhets skyld.)

 

Jeg kjøpte K10D med 16-45 mm. og ble litt skuffet over hvor lang den er og at den skygger for blitsen ved vidvinkelbruk. Finnes det gode alternativer til dette objektivet? Som er mye kortere... 18-55 har ikke fått rosende omtale, men den er vesentlig mindre.

 

Eg anbefaler deg at du satser på ein ekstern blits, det blir så vanvittig mykje betre resultat enn med innebygd blits. 360 til pentax er eit greit valg.

 

Problemet med 16-45/4 er at den er lengst i den vidaste enden. Dei fleste alternativa er kortast i vidaste enden, men sjølv dei kan det vere problem med at dei kaster skygge ved størst vidvinkel, ved bruk av blits. DA*16-50/2.8 kaster skygge under 20 mm, og over 35 mm når objektet er nærmerer en 1.5 m.

Det er mulig at Sigma sin 18-50/2.8 eller Tamron sin 17-50/2.8 er betre, men det kan ikkje eg svare på.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte K10D med 16-45 mm. og ble litt skuffet over hvor lang den er og at den skygger for blitsen ved vidvinkelbruk. Finnes det gode alternativer til dette objektivet? Som er mye kortere... 18-55 har ikke fått rosende omtale, men den er vesentlig mindre.

For de aller aller fleste er den innebygde blitzen så godt som irrelevant, og er ikke i nærheten av å ha samme prioritet som et godt objektiv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden tråden handler om k10d så sniker jeg inn ett personlig spørsmål.

Har k10d og der finnes intet å klage på (annet enn min amatørmessige kjennskap til kameraet og foto). Jeg har hørt at det finnes en firmware oppdatering. Hva forbedrer den og har dere noen erfaringer som tilsier at jeg skal gjøre det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Etter å ha sett på eos 450d, 30d, Samsung GX-10 og pentax K10D så vurderer jeg å gå for K10D som mitt første DSLR.

Fant den med 18-55mm objektiv hos Techlifetil 6227,- som billigst på nettet.

Noen som har erfaring med dette objektivet? Vurderer også å kjøpe Tamron AF 18-250mm senere.

Er dette et bra kjøp?

Lenke til kommentar

SMC Pentax DA 18-250mm er jo samme objektivet som Tamron'en da.

Det ligger en test på www.photozone.de av dette objektivet.

 

Pentax har lisensiert designet fra Tamron, men de har lagt MTF data i objektivet, bruker SMC coating og rebrand'et objektivet.

 

Fototim har dette objektivet, og kan vel gjerne fortelle mer om det dersom han ser denne tråden.

 

DA 18-55 går for å være ett av de bedre kitobjektivene. Objektivet fungerer bra nok det. Det er selvfølgelig ikke * kvalitet, hverken optisk eller konstruksjonsmessig, men man får hva man betaler for.

 

Personlig ville jeg (og har gjort det) gått for K10D med kitobjektivet, for så å gå til anskaffelse av DA 50-200mm. Man må jo bytte objektiv da, og bære med seg ett mer om man trenger begge, men dette er en billigere løsning. Evt så kommer jo DA 55-300mm i mars/april, denne vil koste 3200 veil. Begge disse 2 alternativene er billigere enn å kjøpe DA 18-250.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...