Gå til innhold

Overoppheting av bildeprosessor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke godt å si om det kan skade kameraet, men det går nok i alle fall ut over bildekvaliteten. Kameraet kan vel kompensere for varme pixler og kanskje også varmelekkasje fra prosessoren, men da ofte med tanke på eksponeringer opp til ett minutt eller så.

 

Men hva skal du egentlig med så lange eksponeringer? Det må jo være et voldsomt mørkt motiv.....

 

Litt info om lange eksponeringer med kameraet ditt:

http://www.covingtoninnovations.com/dslr/EOS300Dastro.html

Lenke til kommentar

Åja, okei.

Sant å si så er det bror min som driver og fikler med dette, men han sa det var stjernehimmelen han hadde tenkt å fange, ja. Selv hadde jeg ikke en gang tenkt på at sensoren/prosessoren kunne bli overopphetet ved lange lukkertider, selv om jeg visste om dette med å rette kameraet mot f.eks solen og sånt :roll:

Er det noen som har noe erfaring med veldig lange lukkertider ved fotografering av stjerner (ikke astrofotografi altså)?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt snakk om at kamerasensoren har blitt ødelagt p.g.a. for lang lukker.

De fleste kameraer har en begrensning på hvor lange eksponeringer du kan ta selv i bulb-mode, så du får neppe lov til å bruke så lang eksponering at noe blir ødelagt.

 

Selv har jeg tatt bilder på opp til en halv time med diverse Nikonkameraer og jeg tviler på Canonmodellene er noe verre i så måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...