Gå til innhold

AMD Athlon X2 6000+ (temp?)


Larisss

Anbefalte innlegg

Hei..

Lurer på hva slaks temperatur andre har på denne CPU`n?

Med STOCK kjøler

 

- Viften som følger med jobber bare når den trenger det, det vil si at den begynner bare å gå når tempen begynner å gå litt opp. Er det sånn det skal være?

 

Målte temp i EVEREST:

CPU 18 °C (64 °F)

CPU #1 / Core #1 51 °C (124 °F)

CPU #1 / Core #2 49 °C (120 °F)

 

MYE/LITE? Dette er da tempen ved vanlig bruk (ikke spilling).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

Lurer på hva slaks temperatur andre har på denne CPU`n?

Med STOCK kjøler

 

- Viften som følger med jobber bare når den trenger det, det vil si at den begynner bare å gå når tempen begynner å gå litt opp. Er det sånn det skal være?

 

Målte temp i EVEREST:

CPU 18 °C (64 °F)

CPU #1 / Core #1 51 °C (124 °F)

CPU #1 / Core #2 49 °C (120 °F)

 

MYE/LITE? Dette er da tempen ved vanlig bruk (ikke spilling).

 

Høres i overkant ut syntes jeg..... Best om den ligger mellom 30 - 45 grader... Har du prøvd den i et litt krevende spill? Er oppe i 60-70 grader da eller? Ellers har CPU'er negativ temperatur coefisient, det vil si at den leder dårligere til varmere den blir for så å stoppe helt å lede når den blir for varm.. men da er det stor sjanse for at den også er ødelagt når den blir så varm... Har en kompis som har satt PC-en sin i ute temperatur hele vinteren imellom. Rask som pokker den maskinen om vinteren... sommeren er verst, for da blir alt varmt samme hvor mange vifter du har.

 

En annen ting du bør tenke på er HVOR viftene er plassert i "boksen" din. De som trekker luft inn skal stå nederst og de som trekker luften ut skal stå øverst (Varmen går oppover..) pluss at dette skal stå i forhold til hverandre (det nytter ikke med fem store vifter som blåser inn nede og en liten tass av en vifte som blåser ut øverst hvis det ikke er skikkelig gjennom strømning av kabinetet. Heller ingen god ide at alle trekker enten inn eller ut altså....

Og "støvsug" boksen din med jevne mellomrom. Koble slangen på støv sugeren på utblåsning og blås, ikke sug, inne i kabinettet! (Lønner seg å gjøre dette ute da det føyker en DEL:::) Vær VELDIG nøye med å IKKE komme borti noe på HK eller lignende, ta på rammen med korte intervaler hele tiden for å lade deg og støvsugeren ut (Statisk elektrisitet, ESD, (Electro Static Discharge) er det som knekker mest elektronikk og dette unngår du ved å "jorde" deg i ramma!!) Har "reppet" en del PC-er bare ved å støvsuge dem og har du PC på rommet eller i nærheten av sengetøy er de ekstra utsatt for støv og støv virker som isolasjon og har hoved kortet ditt "plysh" er det ikke rart at ting og tang går varmt.....

 

Har selv en stock vifte på en AMD Athlon X2 6400+ og VET at den ikke holder og har bestilt ny vifte... så vi får se...

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Det er cool'n quiet funksjonen som slår inn. Hvis det ikke er nødvendig med full effekt på vifta går den på en lavere hastighet. Dette kan disables (i BIOS mener jeg..) men da går den for fullt hele tiden. Dette er ikke prossesoren men hovedkortet sin funksjon.

ASUS har denne funksjonen bl.a.

Lenke til kommentar
Hei..

Lurer på hva slaks temperatur andre har på denne CPU`n?

Med STOCK kjøler

 

- Viften som følger med jobber bare når den trenger det, det vil si at den begynner bare å gå når tempen begynner å gå litt opp. Er det sånn det skal være?

 

Målte temp i EVEREST:

CPU 18 °C (64 °F)

CPU #1 / Core #1 51 °C (124 °F)

CPU #1 / Core #2 49 °C (120 °F)

 

MYE/LITE? Dette er da tempen ved vanlig bruk (ikke spilling).

 

Høres i overkant ut syntes jeg..... Best om den ligger mellom 30 - 45 grader... Har du prøvd den i et litt krevende spill? Er oppe i 60-70 grader da eller? Ellers har CPU'er negativ temperatur coefisient, det vil si at den leder dårligere til varmere den blir for så å stoppe helt å lede når den blir for varm.. men da er det stor sjanse for at den også er ødelagt når den blir så varm... Har en kompis som har satt PC-en sin i ute temperatur hele vinteren imellom. Rask som pokker den maskinen om vinteren... sommeren er verst, for da blir alt varmt samme hvor mange vifter du har.

 

En annen ting du bør tenke på er HVOR viftene er plassert i "boksen" din. De som trekker luft inn skal stå nederst og de som trekker luften ut skal stå øverst (Varmen går oppover..) pluss at dette skal stå i forhold til hverandre (det nytter ikke med fem store vifter som blåser inn nede og en liten tass av en vifte som blåser ut øverst hvis det ikke er skikkelig gjennom strømning av kabinetet. Heller ingen god ide at alle trekker enten inn eller ut altså....

Og "støvsug" boksen din med jevne mellomrom. Koble slangen på støv sugeren på utblåsning og blås, ikke sug, inne i kabinettet! (Lønner seg å gjøre dette ute da det føyker en DEL:::) Vær VELDIG nøye med å IKKE komme borti noe på HK eller lignende, ta på rammen med korte intervaler hele tiden for å lade deg og støvsugeren ut (Statisk elektrisitet, ESD, (Electro Static Discharge) er det som knekker mest elektronikk og dette unngår du ved å "jorde" deg i ramma!!) Har "reppet" en del PC-er bare ved å støvsuge dem og har du PC på rommet eller i nærheten av sengetøy er de ekstra utsatt for støv og støv virker som isolasjon og har hoved kortet ditt "plysh" er det ikke rart at ting og tang går varmt.....

 

Har selv en stock vifte på en AMD Athlon X2 6400+ og VET at den ikke holder og har bestilt ny vifte... så vi får se...

 

:D

 

Ja alt av vifter står rett, støv å slikt fins ikke i PC-en, siden den er nybygd for 1 uke siden.

kabinettet SKAL ha bra lufting, har 3stk 120mm vifter pluss 3stk80mm. den ligger stabilt på 50grader heletiden, under "spilling" åg. Bare da hører jeg at viften går MYE mere, da går den opp til 5500RPM noen sekunder så stopper den. Så går det enstund så starter den. Men har lest litt på nettet å lurer på om det er noe som heter Cool and Quiet som styrer CPU vifta? Hvordan er det man kobler ut den, å får vifta til å gå på kanskje 2000RPM heletiden?

Lenke til kommentar
Det er cool'n quiet funksjonen som slår inn. Hvis det ikke er nødvendig med full effekt på vifta går den på en lavere hastighet. Dette kan disables (i BIOS mener jeg..) men da går den for fullt hele tiden. Dette er ikke prossesoren men hovedkortet sin funksjon.

ASUS har denne funksjonen bl.a.

 

Noen programmer man kan bruke for å bestemme RPM på vifta selv da?

Lenke til kommentar

Passer Socket 754 viften/festene og kjøleribba på AM2 Socket? Jeg har jo liggende viften til gammel prosessoren min, som kjøler ganske bra. Den er ikke STOCK det er en vifte jeg har kjøpt i ettertid.

 

nA har jeg foresten funnet et program som fulgte med hovedkortet, nAr jeg starter det sA gAr viften heletiden pA 85%, (BrAker ikke)

 

Slik ser det ut nA:

CPU #1 / Kjerne #1 34 °C (95 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 30 °C (86 °F)

 

begynner A bli bra temperatur, eller hva?

Endret av Larisss
Lenke til kommentar
Passer Socket 754 viften/festene og kjøleribba på AM2 Socket? Jeg har jo liggende viften til gammel prosessoren min, som kjøler ganske bra. Den er ikke STOCK det er en vifte jeg har kjøpt i ettertid.

 

nA har jeg foresten funnet et program som fulgte med hovedkortet, nAr jeg starter det sA gAr viften heletiden pA 85%, (BrAker ikke)

 

Slik ser det ut nA:

CPU #1 / Kjerne #1 34 °C (95 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 30 °C (86 °F)

 

begynner A bli bra temperatur, eller hva?

 

hvilket program var dette? stock kjøleren bråker litt for mye for min smak, hadde vært greit å teste om den blir stillere med denne løsningen før jeg evt investerer i ny vifte

Lenke til kommentar
Det er cool'n quiet funksjonen som slår inn. Hvis det ikke er nødvendig med full effekt på vifta går den på en lavere hastighet. Dette kan disables (i BIOS mener jeg..) men da går den for fullt hele tiden. Dette er ikke prossesoren men hovedkortet sin funksjon.

ASUS har denne funksjonen bl.a.

Cool'n Quiet er en AMD-teknologi og har å gjøre med ting som skjer inni prosessoren. Altså nedsatt frekvens og/eller spenning i kjernene når det ikke er behov for så mye kraft. Viften kontrolleres av eksempelvis Q-fan (Asus) eller lignende.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Det er cool'n quiet funksjonen som slår inn. Hvis det ikke er nødvendig med full effekt på vifta går den på en lavere hastighet. Dette kan disables (i BIOS mener jeg..) men da går den for fullt hele tiden. Dette er ikke prossesoren men hovedkortet sin funksjon.

ASUS har denne funksjonen bl.a.

 

 

Så da mener du at vifta går på full guffe om Cool'n quiet er av?

Lenke til kommentar
Passer Socket 754 viften/festene og kjøleribba på AM2 Socket? Jeg har jo liggende viften til gammel prosessoren min, som kjøler ganske bra. Den er ikke STOCK det er en vifte jeg har kjøpt i ettertid.

 

nA har jeg foresten funnet et program som fulgte med hovedkortet, nAr jeg starter det sA gAr viften heletiden pA 85%, (BrAker ikke)

 

Slik ser det ut nA:

CPU #1 / Kjerne #1 34 °C (95 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 30 °C (86 °F)

 

begynner A bli bra temperatur, eller hva?

 

hvilket program var dette? stock kjøleren bråker litt for mye for min smak, hadde vært greit å teste om den blir stillere med denne løsningen før jeg evt investerer i ny vifte

 

Ikke sikker på om jeg lastet programmet ned eller om det var på hovedkort CD-en, men programmet heter ihvertfall:

"i-cool" Jeg starter bare det når jeg skal spille å sånt, men når jeg ikke skal bruke CPU`n noe særlig så lar jeg bare Cool and quiet ta seg av temperaturen.

Men jeg kunne gjerne ha tenkt meg et program som jeg kan stille opp og ned viften manuelt på, noen som vet om et sånt program?

Lenke til kommentar
Det er cool'n quiet funksjonen som slår inn. Hvis det ikke er nødvendig med full effekt på vifta går den på en lavere hastighet. Dette kan disables (i BIOS mener jeg..) men da går den for fullt hele tiden. Dette er ikke prossesoren men hovedkortet sin funksjon.

ASUS har denne funksjonen bl.a.

 

 

Så da mener du at vifta går på full guffe om Cool'n quiet er av?

 

"Amd Cool 'n' Quiet Technology that dynamically and automaticly change the CPU speed, voltage, and amount of power depending on the task the CPU performs"

står det i brukermanualen til mitt Asus M2r32-mvp hovedkort.

 

Når det gjelder Q-fan som Asus har, så er dette en form for viftestyring som er temperatur basert, har ikke testet denne selv, da min prosessor er brukbar kjølig (vannkjøling)

 

Det er et program som du kan bruke til manuel viftestyring som heter SpeedFan, testet dette på min maskin, men den fant ikke viftene mine. er ihvertfall verdt et forsøk...

 

SpeeFan kan lasts ned her

 

SpeedFan skal også ha mulighet for automatisk styring av hastighet

Endret av Mako
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...