Gå til innhold

Er f/1.8 "nok"?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer nå tre 50mm-objektiv til innendørsfotografering:

 

50mm f/1.8 II

50mm f/1.4 USM

50mm f/1.2L

 

Skal brukes hovedsaklig til innendørsfotografering (portretter). Skal også brukes en del til produktfotografering for et firma jeg også har kodet / designet hjemmeside for. Her skal jeg altså ta produktbilder og legge ut i et bestillings-system. Bildene blir tatt i studio. Objektivet må også fungere greit til dråpebilder, men det er ikke så veldig viktig.

 

Spørsmålet er om det virkelig er vits i å bruke mer penger for å få f/1.4 eller f/1.2, eller om f/1.8 holder. Begge to gir jo (i tillegg til større blender) raskere autofokus (USM), og f/1.2-utgaven er jo såkalt L-optikk. Hehe.

 

Uansett. 50mm f/1.8 kan jeg få for rundt 500 kroner, noe jeg synes er ganske billig. Og f/1.2-versjonen har fått ganske mye ris pga. prisen (som jo er relativt høy.. :whistle: ).

 

I en test på the-digital-picture.com blir det konkludert følgende om 50mm f/1.2:

I can't say that the Canon EF 50mm f/1.2 L USM Lens is a good value, but I do think it is worth the price to serious photographers who need what it can deliver.

 

Så, hva sier dere? F/1.8, 1.4 USM eller 1.2 USM? :)

 

Takker for alle innspill jeg kan få... :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dråpebilder tas vel generelt med kunstig belysning, så blender er ikke så viktig. Hvor tett på du kommer er desto viktigere. De fleste er vel tatt med et makro-objektiv.

Jo, men det er tross alt ikke derfor jeg kjøper objektivet. Er som sagt hovedsaklig pga. den fotojobben jeg har (produktfoto) og innendørsportretter. :)

Lenke til kommentar

Nå nåh..

 

Flere blenderlammeller er ikke ensbetydende med bedre bokeh- her synes jeg det blir sagt mye rart...

 

Som alt er nevnt så er det viktigere med riktig lysoppsett, stativer, bakgrunner o.l. enn fryktelig lyssterke objektiv. Du skriver jo intet om hva slags objekter du skal ta bilder av- men det er en god grunn til at de fleste seriøse produktbilder blir tatt med mellomformat.

 

50mm f1.8 er uansett ikke rare investeringen, så jeg ser ikke helt grunnen til å tvile på det kjøpet når ikke lista later til å ligge høyere.

Lenke til kommentar

Som Scnoodleboy så korrekt sier er lysoppsettet alfa og omega. i studio...

 

Når det gjelder produktfoto, vil jeg anta at du blender ned en del uansett. På små blendere er det vel forsvinnende liten forskjell på disse tre. Sånn sett kan du gjerne gå for den billigste.

Selv har jeg 1.4 utgaven som jeg synes er brukbar på største blender. På 2.0 er den meget skarp. Den er flott i studio på hel/halvfigur. I tillegg er det jo et bra allroundobjektiv, i hvert fall på 5D.

Har du kr. 3000,-, gå for 1.4. Du skal jo tjene penger på dette :yes:

Lenke til kommentar

Takker for gode ord. Ser ut som jeg kanskje bør vurdere f/1.4 likevel. Og 50mm-objektiv er vel egentlig ikke det jeg trenger aller mest, men det er greit å ha under dårlige lysforhold. I tillegg tror jeg det kan fungere bra til produktbildene jeg skal ta. 300/4 blir ganske ubrukelig i den sammenhengen. :)

Lenke til kommentar
Nå nåh..

 

Flere blenderlammeller er ikke ensbetydende med bedre bokeh- her synes jeg det blir sagt mye rart...

 

Som alt er nevnt så er det viktigere med riktig lysoppsett, stativer, bakgrunner o.l. enn fryktelig lyssterke objektiv. Du skriver jo intet om hva slags objekter du skal ta bilder av- men det er en god grunn til at de fleste seriøse produktbilder blir tatt med mellomformat.

 

50mm f1.8 er uansett ikke rare investeringen, så jeg ser ikke helt grunnen til å tvile på det kjøpet når ikke lista later til å ligge høyere.

 Blenderlammeler er ikke alt, men ganske mye når det kommer til bokeh, 5 rette mot 8 avrundede utgjør endel. Skal produktbildene brukes til nett og kataloger i relativt små størrelser har ikke dette valget mye å si, ta det objektivet du har lyst på.

Lenke til kommentar
Nå nåh..

 

Flere blenderlammeller er ikke ensbetydende med bedre bokeh- her synes jeg det blir sagt mye rart...

 

Som alt er nevnt så er det viktigere med riktig lysoppsett, stativer, bakgrunner o.l. enn fryktelig lyssterke objektiv. Du skriver jo intet om hva slags objekter du skal ta bilder av- men det er en god grunn til at de fleste seriøse produktbilder blir tatt med mellomformat.

 

50mm f1.8 er uansett ikke rare investeringen, så jeg ser ikke helt grunnen til å tvile på det kjøpet når ikke lista later til å ligge høyere.

Blenderlammeler er ikke alt, men ganske mye når det kommer til bokeh, 5 rette mot 8 avrundede utgjør endel. Skal produktbildene brukes til nett og kataloger i relativt små størrelser har ikke dette valget mye å si, ta det objektivet du har lyst på.

Høres fornuftig ut.

 

Hvor stor er forskjellen mellom f/1.8 og f/1.4 i praksis til bruk innendørs? Hvis jeg får 1/125s med f/1.8 og ISO 100, hvilke lukkertid får jeg da med f/1.4 og ISO 100? Altså - hvor stor er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...