Gå til innhold

N95 vs. P1i


veos

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Står litt fast her nå, Nokia N95 eller Sony Ericssons P1i?

Kamera er liksom ikke så altfor viktig, så touchscreenen trekker jo veldig opp. Er avhengig av telefonen døgnet rundt, redigere og opprette dokumenter, e-post, mye sms og en del telefonsamtaler. God kalenderfunksjon også er viktig.

Noen som har prøvd BEGGE telefonene? Har hatt N95 tidligere, var godt fornøyd, men fw-problemer med restarting, hengig og avslutning av programmer trekte litt ned. Batterikvaliteten kan være så som så da jeg lader telefonen så og si hver natt i tillegg til i bil.

 

Så, mitt spørsmål, N95 eller P1i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heyhey, jeg har hatt begge. Jeg hadde N95 og fikk meg så en P1i.

 

Fra mitt helt subjektive ståsted ville jeg anbefalt deg å holde deg langt bort fra begge to. Hadde jeg blitt tvunget til å anbefale en av de eller dø så ville jeg nok anbefalt P1i. Synes den er mye greiere å bruke og langt færre bugs.

 

Det som irriterte meg mest med N95 var den utrolig billige feel'en over hele telefonen, pluss at den hang seg, skrudde seg av, osv. Av og til sluttet plutselig mikrofonen å fungere slik at når du sa "Hallo" så var det ingen som hørte deg. Telefonen måtte da skrus av og på. Out of memory feilen var også fryktelig irriterende. Det eneste jeg kan si positivt om den er kameraet. Savner dette på P1i.

 

P1i er forsåvidt en bra telefon hadde det ikke vært for at det tar oppimot 10 sekunder å fra du trykker på snarveien til du kan begynne å skrive en melding. Hele telefonen føles som om du bruker den under vann eller i verdensrommet. Alt går liksom sååå treeegttt hnnghh. Samme gjaldt forsåvidt N95 til tider også.

 

Uten å ha prøvd den, men kan jeg umulig tro det kan være verre enn disse to, så jeg ville nesten anbefalt TyTnII som i en annen thread her.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Jo, har sett litt på TYTN II, men med mitt budsjett så går det ikke helt opp i opp.

Har også sett litt på HTC Touch, men der skjærer det seg litt for meg med ti tommeltotter og mye sms'er og e-poster.

 

Har hatt Nokia 1112 som lånetelefon, ikke akkurat en teknologibombe, men den henger jo seg ikke. Noen som har en god telefon å anbefale som tilfredsstiller kriteriene mine og ikke koster mer enn 4000-5000? Har tenkt litt og kunne jo fått presset inn en TYTN II i budsjettet, men har hørt at den er utrolig treg den også?

 

Trenger mobil sårt fort nå, føler meg helt.. Gjømt og glemt når jeg ikke kan sjekke e-post og surfe hvor som helst, når som helst.

Lenke til kommentar

For å lette arbeidet litt for dere som har peiling fylte jeg ut skjemaet, men alt kan strekkes og bøyes, så det er bare å komme med forslag. Og jeg HATER trege telefoner, men skal nok overleve med et millisekund eller to.

 

 

Funksjoner:

-Kalender: Ja.

-GPRS: Ja.

-Email klient: Gjerne.

 

Form:

-Format: N/A.

-Vekt: Ikke viktig.

-Sprut/støtsikker: Neitakk.

 

Skjerm:

Fargeskjerm: JA?

-Størrelse på skjerm:Jo større jo bedre.

-Touchscreen: Gjerne, men ingen krav.

 

Pris:

4000-5000,- NOK. Kan kanskje strekke meg et par lapper, kommer ann på lønna den 25! ;)

 

Diverse:

-Merke: N/A.

-Kamera: Ja.

-Videokamera: Ja.

-Symbian: N/A.

-Infrarød port: Ikke viktig.

-Blåtann (Bluetooth): Ja.

-Minne: N/A, men støtte for minnekort er greit.

-Minnekort?: Ja.

-MP3: Ikke viktig.

-Triband: Ja.

-UMTS/3G: Helst.

-Wlan: Ja.

-GPS: Ikke viktig, men kjekt og ha.

- Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Ja.

-Radio: Ikke viktig.

-Bruksområder: Mye SMS og e-post, ringer en del, viktig med god nettleser (Opera?) for lesing av nyheter, etc. OK kalenderfunksjon er også greit å ha når man har mye å gjøre.

 

 

Endret av vegardostrem
Lenke til kommentar
Heyhey, jeg har hatt begge. Jeg hadde N95 og fikk meg så en P1i.

 

 

P1i er forsåvidt en bra telefon hadde det ikke vært for at det tar oppimot 10 sekunder å fra du trykker på snarveien til du kan begynne å skrive en melding. Hele telefonen føles som om du bruker den under vann eller i verdensrommet. Alt går liksom sååå treeegttt hnnghh. Samme gjaldt forsåvidt N95 til tider også.

 

10 sekunder er vel å overdrive litt? Lar man programmene man bruker være i minnet, starter de umiddelbart når man trykker på snarveien. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av P1i. N95 har jeg ikke brukt nok til å uttale meg skråsikkert om, men at den har en plastic-fantastic følelse er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Heyhey, jeg har hatt begge. Jeg hadde N95 og fikk meg så en P1i.

 

 

P1i er forsåvidt en bra telefon hadde det ikke vært for at det tar oppimot 10 sekunder å fra du trykker på snarveien til du kan begynne å skrive en melding. Hele telefonen føles som om du bruker den under vann eller i verdensrommet. Alt går liksom sååå treeegttt hnnghh. Samme gjaldt forsåvidt N95 til tider også.

 

10 sekunder er vel å overdrive litt? Lar man programmene man bruker være i minnet, starter de umiddelbart når man trykker på snarveien. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av P1i. N95 har jeg ikke brukt nok til å uttale meg skråsikkert om, men at den har en plastic-fantastic følelse er det ingen tvil om.

Så du er fornøyd med din P1? Ih, vannskelig dette, gitt. Vet ikke helt hva jeg skal gå for, men en mobil med fargeskjerm trenger jeg hvertfall fort! :D

Lenke til kommentar

Jeg bruker nå N95. Er fornøyd, det som er kjipt er at den er treg til tider. Etter software updates så forsvant endel av problemene. Og det med at det er lite ram til telefonen til å kjøre programere, så kommer det en nye oppdatering snart nå. Dette skal føre til at det blir mye bedre og raskere N95. Ram funksjonen blir bedre, med såkalt pagefile eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Heyhey, jeg har hatt begge. Jeg hadde N95 og fikk meg så en P1i.

 

 

P1i er forsåvidt en bra telefon hadde det ikke vært for at det tar oppimot 10 sekunder å fra du trykker på snarveien til du kan begynne å skrive en melding. Hele telefonen føles som om du bruker den under vann eller i verdensrommet. Alt går liksom sååå treeegttt hnnghh. Samme gjaldt forsåvidt N95 til tider også.

 

10 sekunder er vel å overdrive litt? Lar man programmene man bruker være i minnet, starter de umiddelbart når man trykker på snarveien. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av P1i. N95 har jeg ikke brukt nok til å uttale meg skråsikkert om, men at den har en plastic-fantastic følelse er det ingen tvil om.

Skal sjekke igjen nå og poste resultatene

Lenke til kommentar

Melding og tid.

 

Ok, skavise.

 

Jeg skrudde telefonen av og på og lot den ligge litt slik at alt er startet som det skal. Jeg brukte så hurtigikonet jeg har satt opp hvor jeg kommer rett til skriv-melding-skjermen med mottaker utfylt.

Fra jeg trykket til jeg kunne skrive tar det 8 sekunder (ja, ÅTTE sekunder!)

 

Jeg trykker så Back så jeg kommer tilbake til hovedskjermen - Meldingstjenesten ligger nå i bakgrunnen og tar minne slik at den skal starte fortere. Ved bruk av samme knapp tar det 5 sekunder med samme hurtigtast før jeg kan begynne å skrive melding.

 

Neste test så lukker jeg meldingstjenesten fra oppgavebehandleren og går manuelt inn fra hovedskjermen til menyen, videre til melding, videre til lag melding, videre til sms, og så til slutt der hvor man kan skrive inn. Denne prosessen tok 13 sekunder (TRETTEN!). Og her er det ikke snakk om at jeg ikke trykket fort nok. Jeg trykket umiddelbart og ventet hele veien bare på telefonen skulle la meg trykke på neste ting. For å overdrive noe ganske voldsomt kan vi trekke fra 0.5 sekunder for mine menneskelige evner til å trykke fort. Så 12.5 sekunder fra meny til du er klar til å skrive melding.

 

MEN! Det er ikke alt - Du må fylle inn mottaker også. Jeg har her vært snill og valgt å ha fokuset på TIL linjen og så startet tellingen fra jeg trykket Kontakt nederst på skjermen. Fra jeg trykker til jeg er klar til å velge tar det 4 sekunder. Når du velger tar det kanskje 0.5-1 sekund å komme tilbake. Og et lite addendum her er at jeg har kanskje 10-15 kontakter. Tør ikke tenke hvor tregt det går med et par hundre kontakter i listen.

 

Er ikke dette tregt i noen sine øyne så tar jeg av meg hatten og bukker - jeg er dessverre ikke så toldmodig at jeg vil bruker mer tid på å vente på telefonen enn faktisk å skrive meldingen. Synes du virkelig dette er "umiddelbart" Poe??

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
...

Jeg trykker så Back så jeg kommer tilbake til hovedskjermen - Meldingstjenesten ligger nå i bakgrunnen og tar minne slik at den skal starte fortere. Ved bruk av samme knapp tar det 5 sekunder med samme hurtigtast før jeg kan begynne å skrive melding.

 

Neste test så lukker jeg meldingstjenesten fra oppgavebehandleren og går manuelt inn fra hovedskjermen til menyen, videre til melding, videre til lag melding, videre til sms, og så til slutt der hvor man kan skrive inn. Denne prosessen tok 13 sekunder (TRETTEN!). Og her er det ikke snakk om at jeg ikke trykket fort nok. Jeg trykket umiddelbart og ventet hele veien bare på telefonen skulle la meg trykke på neste ting. For å overdrive noe ganske voldsomt kan vi trekke fra 0.5 sekunder for mine menneskelige evner til å trykke fort. Så 12.5 sekunder fra meny til du er klar til å skrive melding.

 

Har du siste firmware? Det hele går raskere i siste versjon. Hos meg tok operasjonen som tok 13 sekunder hos deg 9.5 sekunder. Det er ikke plagsomt for meg. Er meget happy med min P1i, hadde en E61i før, og den var ikke noe kjappere å snakke om i praksis.

 

CD

Lenke til kommentar
Melding og tid.

 

Ok, skavise.

 

Jeg skrudde telefonen av og på og lot den ligge litt slik at alt er startet som det skal. Jeg brukte så hurtigikonet jeg har satt opp hvor jeg kommer rett til skriv-melding-skjermen med mottaker utfylt.

Fra jeg trykket til jeg kunne skrive tar det 8 sekunder (ja, ÅTTE sekunder!)

 

Jeg trykker så Back så jeg kommer tilbake til hovedskjermen - Meldingstjenesten ligger nå i bakgrunnen og tar minne slik at den skal starte fortere. Ved bruk av samme knapp tar det 5 sekunder med samme hurtigtast før jeg kan begynne å skrive melding.

 

Neste test så lukker jeg meldingstjenesten fra oppgavebehandleren og går manuelt inn fra hovedskjermen til menyen, videre til melding, videre til lag melding, videre til sms, og så til slutt der hvor man kan skrive inn. Denne prosessen tok 13 sekunder (TRETTEN!). Og her er det ikke snakk om at jeg ikke trykket fort nok. Jeg trykket umiddelbart og ventet hele veien bare på telefonen skulle la meg trykke på neste ting. For å overdrive noe ganske voldsomt kan vi trekke fra 0.5 sekunder for mine menneskelige evner til å trykke fort. Så 12.5 sekunder fra meny til du er klar til å skrive melding.

 

MEN! Det er ikke alt - Du må fylle inn mottaker også. Jeg har her vært snill og valgt å ha fokuset på TIL linjen og så startet tellingen fra jeg trykket Kontakt nederst på skjermen. Fra jeg trykker til jeg er klar til å velge tar det 4 sekunder. Når du velger tar det kanskje 0.5-1 sekund å komme tilbake. Og et lite addendum her er at jeg har kanskje 10-15 kontakter. Tør ikke tenke hvor tregt det går med et par hundre kontakter i listen.

 

Er ikke dette tregt i noen sine øyne så tar jeg av meg hatten og bukker - jeg er dessverre ikke så toldmodig at jeg vil bruker mer tid på å vente på telefonen enn faktisk å skrive meldingen. Synes du virkelig dette er "umiddelbart" Poe??

 

Du har noe galt med din telefon. Her er samme tidene med min: Fra kaldstart: underkant av 6 sekunder. Samme hvis jeg lukker programmet manuelt og starter det opp igjen. Når det kjører i bakgrunnen: ca 2 sekunder fra jeg trykker til jeg kan begynne å skrive. Samme tid tar det å åpne kontakter, og jeg har ca 100 ikontaktlisten på denne telefonen. De siste man har sendt til ligger imidlertid i egen liste, og disse kommer umiddelbart.

Hvis man bare åpner meldinger, og ikke bruker snarveien "ny sms" tar det under et halvt sekund fra du trykker til du er i hovedmeny for meldinger. Fra du trykker "Svar" inne i en melding til du kan begynne å skrive tar også under et halvt sekund. Prøv å resette telefonen og deretter oppdaterer du SW.

Lenke til kommentar
Nyeste firmware, oppgradert for en times tid siden. Like treg, og nå har ALT visket ut.

 

Tør jeg spørre om du har hørt om placeboeffekten? :)

 

Send inn telefonen du. Garantert noe galt med den. Tidene du oppnår er jo ikke i nærheten av det vi ande oppnår.

 

Og selvfølgelig er alt visket ut, som du sier. Leste du overhodet veiledningen som du fikk da du kjørte SEUS? Og du tok jo selvfølgelig en backup før du oppdaterte, noe annet hadde jo vært idioti ;)

Endret av poe
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...