Gå til innhold

Kirken og heksebrenning


Keltern

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg ville spørre eventuelle kyndige om hvilken innflytelse kirken hadde på heksebrenning generelt sett, eller eventuelt i enkelte områder av verden, samt hvor utbredt kirkens innflytelse var rundt dette?

 

Var kirken den som oftest stod ansvarlig for brenningen, eller skjedde slike avgjørelser på lokalt plan uten kirken/kristen maktelites påvirkning?

 

Mvh

 

Keltern

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedårsaken til hekseprosessene var "heksehammeren" (malleus maleficarum) boka som ble skrevet av Heinrich Kramer og Jacob Sprenger - to Dominikanske munker.

 

I 1484 søkte Kramer og Sprenger den katolske Paven om tillatelse til å forfølge hekser. Paven svarte med sin "Summis desiderantes affectibus" som anerkjente eksistensen av hekser og som gav pavens fulle tillatelse til å forfølge dem, og gav også tillatelse til å gjøre hva som enn er nødvendig for å bli kvitt dem.

 

Denne "Summis desiderantes affectibus" ble brukt av Kramer og Sprenger som en innledning til deres egen tekst - heksehammeren. Pavens "godkjennelse" i begynnelsen av boken ble, naturlig nok, av mange oppfattet som en velsignelse av metodene beskrevet i heksehammeren, men merk deg at "velsignelsen" ble skrevet før Paven egentlig visste hva som stod i denne boka. Hadde han visst hvordan denne tillatelsen hans ville blitt misbrukt så ville han nok ha valgt å ordlegge seg noe annerledes enn det han gjorde.

 

Kramer og Sprenger sendte sin heksehammer til det teologiske fakultetet i Køln i 1487 og håpet på deres godkjennelse av teksten. Isteden valgte fakultetet å fordømme teksten som både uetisk og ulovlig. Den katolske kirken fordømte også boka i 1490 og forbød den.

 

Likevel ble den utgitt flere ganger og ble en slags håndbok for heksejegere rundt omkring. Pavens velsignelse som innledet boken, samt en (forfalsket må man anta) godkjennelse fra det teologiske fakultetet inne i boka sørget for at folk som ikke visste bedre tok den for god fisk og antok at dens metoder var godkjent av kirken. Hvilket de som du sikkert skjønner absolutt ikke var.

 

Hekseprossesser foregikk for det meste der hvor folk ikke visste at kirken forbød denslags, det vil si i små lokal-samfunn. Det finnes også eksempler på at Kirken har gått aktivt inn og reddet folk fra hekseprosesser. Men det finnes tilsvarende eksempler på hekseprosser utført AV kirkens menn som tydeligvis ikke visste bedre.

 

Døm selv hvor stort du synes kirkens ansvar er. Som i de fleste andre sammenhenger så er det ikke et spørsmål om sort eller hvitt, det finnes nyanser. Hekseprosessene skyltdes i første rekke en misforståelse tuftet på naivitet, manglene evne til å være presis i sine uttalelser fra Paven sin side, samt kynisme og falskhet fra Kramer og Sprenger sin side.

 

Alle kan vel klandres her, deriblant også kirken, men noen (Kramer/Sprenger) fortjener vel mer tyn enn andre?

Lenke til kommentar

Selv om heksebrenning ble begynt av kirken (altså, Vatikanet), eskalerte den hovedsakelig i hendene på "sekulære" myndigheter. Den Katolske kirkens organer var ansvarlig for noen "få hundre" heksebrenninger under hele inkvisisjonens periode, i forhold til f.eks protestantiske Tysklands langt flere henrettelser. Ettersom protestanter alltid har organisert religion på et hovedsakelig "folkelig" nivå og ikke ved en dominerende presteklasse, var det da mere lokale/statlige myndigheter som utførte heksebrenning, ettersom kristne organer hadde en svakere utøvende makt. Dessuten vet jeg at inkvisisjonen hadde en veldig lav prosent av henrettede i forhold til tiltalte og de som ble funnet skyldig. Dette fordi tilståelse og anger ble godkjent og førte til tilgivelse ved første "forseelse", og at inkvisisjonen gikk rimelig "metodisk" til verks. Det kan godt hende at lokale sivile ville oftere henrette ved ren lynsjing, noe som førte til en høyere ratio av henrettede i forhold til mistenkte. Jeg har derimot ikke noe direkt grunnlag for siste setning, og det er hovedsakelig en hypotese.

 

Legger til Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Inquisition#R..._Investigations

Derimot oppgir ikke Wikipedia noen direkte kilder.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar

Det er en myte at mange såkalte hekser ble brent på bålet. Orker ikke finne kilder nå, er trøtt. Se på Q.I.

 

Er det ikke en dokumentert brenning i Norge, hmmm?

 

"ACT: While indeed governments did burn many witches at the stake, most were executed by other means.

 

COMMENTARY: The favorite neo-pagan term for the period of the Witch Hunts is "the Burning Times." The most common form of execution, though, was hanging. Admittedly, burning was important in many of these cases also, since to further protect against any malevolence from the dead witch, authorities often burned the remains afterward. Other popular forms of execution for witches included beheading, drowning, and breaking on the wheel. Witches were rarely buried alive, boiled alive, impaled, sawed in two, flayed, drawn and quartered, or disemboweled, as other contemporary criminals were. Other punishments inflicted on convicted witches included mutilating (cutting off of a hand or ear for example), branding, whipping, dunking, locking in the the stocks, jailing, fining, banishing, or selling into slavery. "

 

by Brian A. Pavlac,

Ph.D., Professor of History

 

Jeg er fortsatt trøtt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...