Gå til innhold

Fotografere inne på kveldstid i dårlig lys


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et Olympus E-410. Jeg tar ofte med meg kamera mitt på bursdager, jentekvelder, fester osv. hvor lyset som oftest er dårlig. Det er jo som regler mørkt ute, og lyset inne blir ikke akkurat særlig bra av det.

 

Problemet er at kamera mitt bruker så himla lang tid på å fokusere, det blinker og blinker til det uendelige, så de som skal bli tatt bilde av blir jo helt blenda før bildet er tatt. Hvordan kan jeg stille inn kamera mitt slik at det tar bilder raskt og enkelt på slike kvelder innendørs? Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofokus er tilsynelatende den store svakheten hos Olympus, og at de bruker blitsen som hjelpelampe hjelper ikke akkurat på problemet. Når det er så mørkt at kameraet har problemer med å fokusere, så regner jeg med at du uansett trenger blits - da er det jo uansett en god idé å investere i en ekstern blits, og velger du FL-50, så har den innebygget AF-assist-lampe, som nok vil hjelpe på problemet ditt.

 

Gratisløsninger er å bruke en lommelykt, eller å fokusere manuelt, og bruke en liten blender slik at du har litt spillerom ifht. å bomme på fokus.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Med FL-36 anbefaler jeg varmt lithiums-batterier.

 

NI-MH holder jo ikke spenninga over tid (selvutlader) og alkaliske batterier synes jeg varer meget kort.

 

CRV-3 typen er litt dyre (ca 100,-), men varer ganske lenge, og med relativt kort tid for å lade blitzen på ny.

 

FL-50 har mye kortere cycle-time, så vidt jeg har forstått. Så blir det opp til deg om det forsvarer den store prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Autofokus er tilsynelatende den store svakheten hos Olympus,

Rettelse, autofokus i dårlig lys, og på E410 og E510. E-3 vil derimot fokusere ned til -2EV. :)

 

 

 

Vel, du kan alltid bruke manuel fokusering. :thumbup: Det er en liten knapp på objektivet hvor det står AF-MF/M. Switch den på MF, så får du kontrollen på fokuseringen.

 

EDIT: Ser ut som Anew var først ute :D

Med Olympus er autofokusen styrt med en elektrisk motor i objektivet, derfor bytter man fra manuell til automatisk fokus i menyene. Når du trykker INFO får du opp en del innstillingsmuligheter, en av disse er for fokuseringen. Den står som default på S-AF, dersom du velger dette symbolet kan du bruke hjulet helt til høyre til å bla gjennom valgene. De er som følger: S-AF, C-AF, MF, S-AF-mf og C-AF-mf. For å fokusere fullstendig manuelt bruker du MF, manual focus. Jeg er den første som innrømmer at det ikke er ideelt å fokusere manuelt med E400/E410 i dårlig lys gjennom søkeren, men dersom du bruker liveview vil kanskje det være en del lettere. :) Verdt et forsøk.

 

FL-36 er en strålende blitz (billigere enn AF-50, som vel er bedre enn strålende). FL-36 har en egen AF-assist lampe som fungerer svært godt. Med den så får du bedre fokustid enn på kompaktkameraer.

 

Og ja, jeg er helt enig i at strobo AF-assist er noe herk!

Hmh, Metz Mecablitz 36 AF-3 skal fungere fint med E400, og jeg går ut fra at den fungerer fint med E410 også. Denne blitzen koster i følge prisguiden fra 1056,- hos amentio. (link).

 

Generell betraktning, strobe AF-assist er virkelig noe herk. Må nok skaffe meg blitz snart. :p

Lenke til kommentar

Jeg er helt nybegynner når det gjelder speilrefleks og har derfor ikke tenkt til å kjøpe meg noe ekstrautstyr med det første. Jeg lurer derfor på hvilken instillinger det er lurest for meg å bruke. Blir det manuell, med stor blenderåpning? Eller?! :whistle: Den største blenderåpningen hvilke tall tilsvarer det igjen? Er det de laveste eller høyeste?

Lenke til kommentar
Blir det manuell, med stor blenderåpning? Eller?! :whistle: Den største blenderåpningen hvilke tall tilsvarer det igjen? Er det de laveste eller høyeste?

Prøv manuell med stor blenderåpning og se hvordan det går. Det er mulig at du må trene litt for å treffe bra med fokus. Den største blenderåpningen er det minste tallet.

Lenke til kommentar

Det er en vanlig misforståelse at den valgte blenderåpningen har noe å si for AF-ytelse, men det er feil. Alle kameraer fokuserer ved full åpning (mao. kan du bedre AF-ytelse ved å kjøpe et objektiv med større maksimal blender), og blender ned når bildet tas. Mao. er det ingen innstillinger du kan gjøre for å bedre AF-ytelsen. Det eneste du kan gjøre er å gi AF mer lys å jobbe med, f.eks med den nevnte lommelykten (og det blir kanskje i overkant nerdete på en jentekveld? ;))

 

Om du velger å fokusere manuelt, vil jeg foreslå så liten blenderåpning som blitsen din klarer ifht. avstanden til motivet, slik at du får større dybdeskarphet og dermed større slingringsmonn ifht. fokus.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jepp. I forhold til selve bildetakningen kan du også vurdere å bruke høyere ISO, da vil du kunne få et lysere bilde. Men, det vil også kunne medføre mer bildestøy, og bør derfor kun brukes når det er helt nødvendig. :)

 

Er det noen som har noen forslag for Nikon?

Ute på byn bilder, kveld og konsert o.l?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det er vel noe 3-parts optikk som kan være aktuell for flere merker så flere som lurer på det samme kan få svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...