Gå til innhold

UPC + (Debian) Linux


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjørt opp Debian Linux, men har litt problemer med internett tilkoblingen. Alle moduler og slikt er installert og fungerer fint i og med at jeg klarer å sette opp nettverk mellom 2 maskiner f eks.

 

Jeg kan til og med sette den opp mot DHCP-servern til UPC og få ny ip hver eneste gang, det eneste som ikke funker er kobling mot resten av inet. Der stopper alt når jeg f eks kjører en: ping www.vg.no

Ingenting skjer.

 

Jeg tror jeg husker å ha sett en topic om dette for ikke altfor lenge siden, men finner den ikke igjen nå. Noen som mulig kanskje vet hva jeg kan gjøre?

 

UPCs support i windows er elendig og linux-support har de ikke i det hele tatt.

 

Er litt lei meg. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får IP, men ikke kobling med verden utenom. Altså: Får en IP fra UPCs DHCP server, men pinget eller gått ut på nett. Det er pump jeg bruker i og med at dhclient ikke funker 2.4.20 kernel som jeg bruker.

 

Har prøvd å dra disse commandoene uten noe nytte:

 

# pump -k

# pump -i eth0

 

Dermed skal jeg få en ny ip adresse, som jeg fikk, men fortsatt ingen connection med verden utenom. :(

Lenke til kommentar

Har ingen brannmur eller noe. /etc/resolv.conf inneholder UPC sine IP'er som automatisk er lagt inn under installasjonen ettersom den konfigurerte DHCP selv.

 

Skal se om jeg klarer å pinge en ip senere idag, er på skolen nå.

 

 

Kom meg ihvertfall et lite stykke frem nå. Tusen Takk :D:yes:

Lenke til kommentar

Hadde selv problem her, men jeg fikk ikke kontakt med DHCP server heller.

Ble imidlertid oppfordret til å bruke statisk ip (siden UPC har

tendens til å gi samme ip adr. hver gang, min erfaring i allefall).

Kanskje ikke den beste løsningen, men hos meg fungerer dette.

FY til UPC som gir samme ip :grumpy:

Lenke til kommentar

Hva er statisk ip og hvordan setter jeg på dette?

 

Anyway: Har testet litt nå og pinget 193.69.165.20 (www.vg.no) fra Linux maskinen og fikk inget svar. Har med andre ord 100% loss. Sammenlignet også DNS-server ipene til den i windows, som fungere, og den til linux, som ikke fungerer. Dette hjalp ikke mye i og med at Linux-maskinen brukte samme ip til DNS som Windows. Dermed kan ikke dette være feilen?

Så jeg lurer på hva som skjer. Får IP, men ikke kommet meg ut til omverden av internett. DNS ser ut til å funke i og med at den bruker riktig adresse til servern, og får ikke "uknown host" når jeg prøver å pinge f eks www.vg.no.

 

Klarer å pinge meg selv, og en adresse som står under Bcast i ifconfig. Er usikker på hva det er, i og med at den er annerledes enn den vanlige ipen. Jeg får 0.0ms på den, så det må være noe på maskina.

 

Mer har jeg vel ikke rapportere akkurat nå...

- rafael

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kanskje faktisk har funnet ut svaret til problemet. Jeg må bare vente lenge, ulogget, så får den en ny ip og fungerer. Rart, men jeg venter litt nå og sjekker om ~30 min.

 

Om det er slik så vet jeg det til neste gang :D

 

(Hjalp å vente, eller kanskje det ikke var det. Er usikker. Nå funker det i allefall. :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...