Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruk av netlimiter


Anbefalte innlegg

Vi har nylig fått to nye hybelboere her i huset, og selv om alt har gått bra nå i fire måneder har jeg den siste uka opplevd ekstrem lag uansett hva jeg prøver å gjøre. Alle speed-tester på nettet viser at det ikke er noe i veien med nedlastningshastigheten men at opplastningshastigheten er helt horribel.

 

Med en gang jeg kobler ut hybelboernes internett fra rutern er jeg tilbake i full sving. Saken er den at jeg bruker 20 / 1 mb internett fra Ngt. Denne opplastningshastigheten er ganske fryktelig og det skal lite til for at alt går galt. Jeg antar at hybelboerne (som er jenter) nylig oppdaget bruken av limewire og/eller bittorent eller noe lignende og lar dette stå på til alle døgnets tider og at opplastningshastigheten min forsvinner rett ut vinduet og lar meg sittende her med 2k ping på alle spill og ekstremt treg lasting av internett sider.

 

Siden dette er to jenter som ventet 4 måneder med i hele tatt å koble en pc til nettverket antar jeg at de ikke er de mest datakyndige her i verden, og jeg vil helst ikke høres ut som en drittsekk som babler i vei om hva de får lov til og hva de ikke får lov til å gjøre. Siden jeg har full kontroll over rutern og alt annet har jeg prøvd å finne ut en eller annen måte å sette max upload på 10/20 kbs på pc'ene deres, og har kommet fram til at netlimiter visstnok skal være best til noe slikt.

 

Saken er likevel den at jeg ikke klarer få opp noen andre PC-er enn min egen på denne (Bruker netlimiter pro 30 day trial atm, så den skal klare sakene). Noen som har peiling med dette som kanskje kan hjelpe meg? Begynner å bli ganske frustrert her.

 

Jeg prøver å gå inn på "remote administration" og skrive inn local-ip'ene til de andre pc'ene koblet til rutern (av type 10.0.0.4 osv) men den klarer ikke koble på. Jeg lurer på om kanskje netlimiter også må være installert på alle pc'ene jeg prøver koble på. Dette ville isåfall vært et problem. Om dette er tilfelle, finnes det noen programmer som hjelper med å kontrollere bandwith igjennom rutern eller evt en switch?

 

På forhånd takk!

Endret av Molecular
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjekk om routeren din har noe Quality Of Service (QoS) innstillinger.

 

En router som gir deg masse muligheter til å begrense tilgang/hastighet er WRT54GL.

Linksys WRT54G /GL med DD-WRT lar deg gjøre mye mer enn de fleste routere. Kan også legge egne regler som du kan lage med en script generator som er veldig lett å bruke.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp så langt!

Rutern jeg har er en speedtouch 546, når jeg googler denne på nettet for å finne informasjon om den står det at den skal ha QoS men jeg sliter litt med å finne det på ruter-settings.

 

Sånn ellers: Støtter den rutern du nevnte der adsl2?

Lenke til kommentar

Du kan bruke den med hva du vil. Det er modemet som kommuniserer med nettet i gata, ikke routeren. Du kobler den til modemet, som i ditt tilfelle er speedtouch 546. Linksys routeren støtter PPPoE så du kan la den ta seg av oppkoblingen og dermed la modemet være en bridge. Dvs at modemet ikke gjør noe annet enn å la data gå gjennom uten å gjøre noe.

 

En annen firmware som funker med WRT54GL er Tomato. Har ikke prøvd den selv, men har hør mye bra om den. Skal bytte til den selv. Den har litt færre funksjoner enn DD-WRT, men er til litt kjappere. Her kan du også sette opp egne regler. F.eks nedprioritere torrent trafikk.

Lenke til kommentar
Takk for all hjelp så langt!

Rutern jeg har er en speedtouch 546, når jeg googler denne på nettet for å finne informasjon om den står det at den skal ha QoS men jeg sliter litt med å finne det på ruter-settings.

 

Sånn ellers: Støtter den rutern du nevnte der adsl2?

Jeg sjekket det opp selv bare for moro skyld. Det står i specs at den skal støtte QOS, men jeg finner rett og slett ikke noe som helst om QOS i bruksanvisningen.

 

Om du gidder å investere et par kr i det synes jeg ideen å kjøre en WRT54GL med homebrew firmware på er en glimrende ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...