Gå til innhold

Nikon AF 50mm f/1.8D på D40?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

sitter og har lyst på et forholdssvis lyssterkt normalobjektiv, og så ser jeg på Nikon AF 50mm f/1.8D. Sånn jeg har skjønt det passer dette objektivet på D40, men at jeg ikke kommer til å få autofokus på den. Er det noen som har testet dette, er manuell fokus på denne kombinasjonen grei eller er den håpløs å jobbe med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

sitter og har lyst på et forholdssvis lyssterkt normalobjektiv, og så ser jeg på Nikon AF 50mm f/1.8D. Sånn jeg har skjønt det passer dette objektivet på D40, men at jeg ikke kommer til å få autofokus på den. Er det noen som har testet dette, er manuell fokus på denne kombinasjonen grei eller er den håpløs å jobbe med?

 

Det er vel ikke det artigste, entry-level kameraene har en lysere mattskive som gjør det lettere å se igjennom, men dårligere å fokusere manuelt med.

De gangene jeg prøver meg med manuellfokus på min 50mm 1.8 går det som regel dårlig.

 

Om du har tenkt å bruke stativ med det objektivet, og kun ta bilde av ting som står stille er det nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar

I og med jeg ikke har Nikon utstyr overhodet - så blir dette et skudd fra hofta.

 

Du må fokusere manuellt med en 50 mm f/1.8, men resten av eksponeringen håndterer kameraet. Det vil si at kameraet stiller inn lukkertid og blender.

 

Personlig, vil jeg anbefale deg å droppe dette objektivet; og heller se på Sigma 30mm f/1.4. Da får du full automatikk khvis du vil, pluss muligheten for å styre ting slik du vil.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er et AF-D objektiv, derfor vil du få automatisk eksponering. Du vil også få et lite lys i søkeren som forteller deg når bildet er i fokus. For noen vil det fungere bra nok, for andre vil det bli altfor knotete.

 

Siden 50mm i tillegg gir et trangt utsnitt så ville jeg nok valgt et annet objektiv til vanlig bruk. På en annen side er det billig og bra så hvis du selger det igjen så er det ikke mange hundre kroner du taper på det så du kan se på det som et relativt billig erfaring hvis du finner ut at det ikke var noe for deg.

Lenke til kommentar
sitter og har lyst på et forholdssvis lyssterkt normalobjektiv, og så ser jeg på Nikon AF 50mm f/1.8D.

Som kristallo er inne på - en 50mm er ikke et normalobjektiv på en D40 (eller noen annen Nikon dslr som er å finne i butikkene for øyeblikket). Sigma 30/1.4 er det eneste lyssterke normalobjektivet man kan anbefale for D40. Nikons 35/2 AF-D er et alternativ, men da er du i det samme manuellfokushelvetet som du ville vært med 50'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...