Gå til innhold

Ubuntu 7.10 spørsmål.

Zaitek

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har netopp fått instalert ubuntu 7.10 på min lapptop å har en del spørsmål ang ubuntu.

1: har lasta ned noen themer på gnome-look.org men får ikke noen til å funke, så hvordan skal jeg gå frem her?.

2: er det mulighet å få instalert vanelig msn (eller noe mere lignende en pidgin) på linux å hvordan?

3: har jeg ikke mulighet i det heletatt til å bruke 3D skrivebord kuben?(har intel ett eller annet skjermkort)

4: har dere noen sikerhets messige tips eller andre tips? ^^

5. Kan jeg lese av .bin/iso filer med linux? å hvordan?

takker :)

-Andreas

Endret av Zaitek
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, nå har jeg selv kun brukt ubuntu i to dager så jeg er kanskje ikke den beste til å svare deg. Jeg installerte amsn, noe som ligner ganske mye på msn messenger fra microsoft. For å installere det gjorde jeg følgende; Startet terminal og skrev sudo apt-get install amsn

Skrevet

"Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

E: Klarte ikke å finne pakken amsn"

fikk jeg til svar da.. hmm? :dontgetit:

Skrevet
Har netopp fått instalert ubuntu 7.10 på min lapptop å har en del spørsmål ang ubuntu.

1: har lasta ned noen themer på gnome-look.org men får ikke noen til å funke, så hvordan skal jeg gå frem her?.

Søren, dette har jeg ikke testet med Ubuntu 7.10 ennå, men i eldre versjoner «drar» du bare den nedlastede theme-pakken opp vinduet du velger themes i. Ble jeg forstått?

Skrevet

1: kommer an på hva slags themes det er. siden du tydeligvis ikke har fått compiz-fusion til å funke enda, antar jeg det er themes av den typen du legger til med System->Preferences->Appearance

2: amsn er nok det nærmeste du kommer

3: joda, med intel skal det gå fint å få det til, men hvordan ytelsen blir kommet jo an på skjermkortet.

4: Det beste sikkerhetstipset er vel å ikke gå tilbake til windows. Ellers trenger du ikke bekymre deg for virus og spyware.

Skrevet

Hmm... hvorfor bruker du ikke -> System -> Administrasjon -> Synaptic Package Installer? Spesielt hvis du er nybegynner er den metoden grei å forstå. Når du er inne i Synaptic søker du etter amsn, venter, høyreklikk på amsn, installer. Vent...ferdig.

EDIT: bruk også Symantic for å av-installere programmer du ikke bruker noe mer. Velges også med «høyre-klikk-metoden».

Skrevet
1: kommer an på hva slags themes det er. siden du tydeligvis ikke har fått compiz-fusion til å funke enda, antar jeg det er themes av den typen du legger til med System->Preferences->Appearance

2: amsn er nok det nærmeste du kommer

3: joda, med intel skal det gå fint å få det til, men hvordan ytelsen blir kommet jo an på skjermkortet.

4: Det beste sikkerhetstipset er vel å ikke gå tilbake til windows. Ellers trenger du ikke bekymre deg for virus og spyware.

1: får ikke til i det hele tatt å legge til themene jeg har lasta ned, eller nå netopp fikk jeg instalert en theme, men det ble bare nye ikoner, alt det andre kom ikke..

2: ok, da er det bare å laste det ned å instalere, eller må jeg gjøre noe annet også?..

3: hvordan får jeg brukt kuben da?..

4: hehe :thumbup:

Skrevet

Zaitek, du er ikke på nett, eller kildene/pakkebrønnene er ikke aktivert eller maskin er satt opp til å laste ned pakker fra CD. Start Synaptic->Settings->Repositories. Fjern CD, og sørg for at de fra nettet er aktivert.

Skrevet

Hmm... hvorfor bruker du ikke -> System -> Administrasjon -> Synaptic Package Installer? Spesielt hvis du er nybegynner er den metoden grei å forstå. Når du er inne i Synaptic søker du etter amsn, venter, høyreklikk på amsn, installer. Vent...ferdig.

EDIT: bruk også Symantic for å av-installere programmer du ikke bruker noe mer. Velges også med «høyre-klikk-metoden».

ok, takker, viste ikke om det :)

er som sagt ny, :p

Skrevet

1: du laster ned themes til ikoner, vindusbehandler og vindusdekorator separat. de ligger i hver sin kategori på gnome-look.

2: bare å laste ned og installere via synaptic.

3: først må du si hvilket skjermkort du har.

Skrevet
jeg fant ikke aMSN når jeg søkte med synaptic.. :O

Gå inn i Synaptic -> brukervalg:

v Canonical-supported Open Source software (main)

v Community-maintained Open Source software (universe)

v Proprietary drivers for devices (restrictid)

v Software restricted by copyright or legal issues (multiverse)

- Source code

Download from: Server for Norge

Installable from CD-ROM/DVD -> ikke avkrysset

Skrevet
jeg fant ikke aMSN når jeg søkte med synaptic.. :O

Gå inn i Synaptic -> brukervalg:

v Canonical-supported Open Source software (main)

v Community-maintained Open Source software (universe)

v Proprietary drivers for devices (restrictid)

v Software restricted by copyright or legal issues (multiverse)

- Source code

Download from: Server for Norge

Installable from CD-ROM/DVD -> ikke avkrysset

okå, takker,

da var spørsmål 2 løst :)

Skrevet (endret)
får enda ikke lagt inn andre themer :o ,

de kommer ikke opp i det hele tatt..

Fulgte du oppskriften min, eller noen andres?

når jeg legger inn via system->brukervalg->utsende->intall så er det bare iconene som vil instaleres der,

window theme'ne blir bare en blank rute som aldri forsvinner før jeg fjerner den. :):dontgetit:

Hvilke themes er det du prøver å innstallere? gdm-themes må innstalleres under System -> Administation ->Login Window

er det bare påloggings window man instalerer der? .

jeg er ute etter å få endra "skrive bord" themen og "vinduene".. :)

Endret av Zaitek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...