Gå til innhold

Vannkjøling u/radiator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går det ann å kjøre en xp2000 med bare kjøleblokka vist du har en tank på 1,5 - 2,0 liter eller mer? vil vannet bli for varmt til slutt eller...

 

Kjøleblokka blir en Magnum 462, den beste som er! :D

 

Dette skulle være en midlertidig løsning til jeg får råd/skaffet kjøleblokk.

 

Radiator får du billig hos nærmeste bilhugger... annbefaler varmeregister fra en volvo 240, eller lada 1500s, skal vistnokk være best å bruke...

Lenke til kommentar
Nå som der er kaldt ute, så kunne kansje en midlertidig ide være å ha en vanntank på utsiden av vinduet eller no. Bare midlertidig til du får deg radiator.

 

Jupp, men bør være brukbart stor... hva med ett 10 liters spann? :)

er ikke overallt att det ville fungert, her hos meg ville det kanskje fungert ene dagen mens neste ville det vært umulig... skifter mellom noen minusgrader og +15C sånn rett over natten... bare noen skydotter på himmelen som skal til...

Lenke til kommentar
Nå som der er kaldt ute, så kunne kansje en midlertidig ide være å ha en vanntank på utsiden av vinduet eller no. Bare midlertidig til du får deg radiator.

 

Jupp, men bør være brukbart stor... hva med ett 10 liters spann? :)

er ikke overallt att det ville fungert, her hos meg ville det kanskje fungert ene dagen mens neste ville det vært umulig... skifter mellom noen minusgrader og +15C sånn rett over natten... bare noen skydotter på himmelen som skal til...

 

Det blir nokk ikke noen plussgrader over natta her oppe i troms fylke. :lol:

Lenke til kommentar

Skal nok ha STOR tank ja skal du kjøre uten radiator......

Har radiatorn utenfor vinduet jeg. skal du drive med sånnt må du være klar over faren for kondens.

Ville nok ha anskaffet meg en billig radiator bare for sikkerthets skylld.

Vannet blir varmere og varmere etterhvert samme om du har stor tank.

Må ha bra luft strøm rundt tanken skal du klare å holde tempen nede, over lang tid.....

Lenke til kommentar

Jeg tror en tank i f.eks. aluminium med kjøleribber utenpå kunne fungert bra. Legger vi til kjøleribber og noen kanaler inni tanken også, har vi en radiator.. Nei, radiator er nok det beste alternativet, ville ikke engang tenkt på å å prøve å gå utenom det. Om du ikke har råd til en dyr radiator, kan du heller kjøpe en billig en på høggern el.lign.

Lenke til kommentar
Går det ann å kjøre en xp2000 med bare kjøleblokka vist du har en tank på 1,5 - 2,0 liter eller mer? vil vannet bli for varmt til slutt eller...  

 

Et kritisk element her er hva tanken er laget av. Kobber, aluminium, glass, plast etc. Det er tross alt stor forskjell på hvor godt disse leder varme.

 

For en god stund siden kjørte jeg uten radiator men med en stor plastbalje som romma ca 10 liter, det fungrerte greit.

 

Jeg ville nok dobla vannmengden til 3-4 liter og uansett ville jeg fulgt godt med på temperaturen, men det er jo ikke slik at den fyker rett i været med en gang så det er jo bare å teste :) Tross alt bare ca 70W som blir tilført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...