Gå til innhold

hunder som ikke røyter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ingen garanti for hverken bjeffefri eller allergisikker hund ;)

Men det finnes heldigvis allergivennlige hunder. Den vanligste "all-round"-hunden for allergikere er jo puddel. De kommer i mange størrelser, og pelsen kan barberes helt ned og er da enkel å holde i stand. Pluss at de er veldig livsglade, ålreite hunder (og har som sagt alle størrelser..).

Annen rase er Bichon Frise, men den blir kanskje litt bestemor..?

Lenke til kommentar

Vel.. en puddel er mer enn nok hund. Den er jo så livlig og spretten at den er "over alt"! Så det er absolutt ikke en kjedelig hund.. det er jo en del pudler som bruker i f. eks agility, lydighet bør også være mulighet for å bruke dem til.

 

De fleste tenker jo utstillingspuddel når man sier puddel, men en puddel som barberes ned er jo ikke akkurat stygg da :) Redd for at noen skal tro du er mindre mann dersom du skaffer deg en puddel?

 

Stor forskjell på disse to da :p

toy_poodle.jpg

 

noen foretrekker å beholde litt rundt leddene på beina, men det er jo opp til en selv..

Jenna-6-2005.jpg

 

poodle_st.jpg

 

PS: Den noe snodige puddelklippen har faktisk en funksjon fra gamledager. Puddel er nemlig ingen pinglehund! Den ble brukt i jakt tidligere, og svømte en del. Derfor ble den klippet slik at det var igjen pels rundt lungende, samt de viktigste leddene, og hodet :)

Lenke til kommentar

Puddler har nok fått et litt ufortjent rykte som pinglete og jentete pga av den noe spesielle klippen, men den er som Juliess sier en tøff hund med mange bruksområder. Puddlene er den hunderasen som er mest kjent som "allergivennlig", men så kommer det an på hva på hunden man er allergisk mot, man kan vær allergisk mot stoffene i pelsen men kan også være allergisk mot selve hunden, dvs dens spytt, urin o.l. Ang den siste vet jeg at flere med den type allergi bare har lært hunden å ikke slikke dem i ansiktet og har dermed ikke vært noe problem uansett hvilken rase man har.

 

I tillegg til puddelen og bichon frise har man også bichon havanais, coton de tuelar, portugisisk vannhund, spansk vannhund, nakenhund (chinese crested) nakenhund med pels (chinese crested powder puff) som blir regnet som "allergiennlige", men mange allergikere kan også ha dvergscnauzere og en god del terriere, da mange av disse skal nappes og røyter nesten ikke. Men selv om noen raser ansees for å være allergivennlige er det fremdeles mange som reagerer på typiske "allergivennlige" hunder som puddler men ikke på feks labradorer uten at noen vet hvorfor :hmm: Forresten er det også mange som reagerer på enkelte raser når de er valp pga valpepelsen men ikke når de blir eldre.

 

Hvis du har planer om å anskaffe deg hund ville jeg anbefalt å oppsøke en oppdretter eller noen andre som har rasen du er interessert i å spørre om du kunne kommet på besøk å vært rundt deres hunder (gjerne stapp hele ansiktet ned i pelsen dems) for å se om du reagere på akkuratt den rasen. Det er selvsagt ikke sikkert at du ikke reagerer på dem bare ved ett besøk, så det beste hadde vært hvis du har muligheten til å låne en hund eller oppholde deg med rasen over lengre tid.

Håper dette kan være til hjelp! :p

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Nevner bare at de fleste hundene som ikke røyter krever en del pelsstell. Selv om man holder puddelpelsen kort så er det arbeid med pelsen. Det samme med terrier og schnauzere, de må nappes flere ganger i året. Schnauzer og en del terriere har det med å bjeffe en del, bare så du er obs på det.

 

Jeg synes du bør dra til legen og ta en skikkelig allergitest, for å finne ut hva på hunden du reagerer på. De aller færreste reagerer på pelsen til hunden, oftest er det huden til hunden man reagerer på. Når hunden røyter sprees stoffer i huden sammen med hårene. Med en hund som ikke røyter eller en langhårshund minker denne spredningen, men den blir ikke helt borte. Enkelte kan leve med den lille spredningen som er uten å få noe allergisk reaksjon, andre reagerer på det.

 

Man kan og være allergisk for spytt og urin eller fettlaget i pelsen til hunden. De første er vanskelig og få gjort noe med, annet enn å ikke la hunden sleike på deg. Den siste kan begrenses ved å velge hunderase fra varmere strøk, hvor hundene ikke trenger så kraftig fettlag.

 

Uansett hva du velger, så anbefaler jeg deg å låne rasen hjem i en ukes tid. Dette fordi det er ofte litt tid før man får allergiske reaksjoner, spesielt hvis allegien ikke er så kraftig. Lykke til med valg av hund!

Lenke til kommentar

tusen takk for mange svar. :thumbup:

 

jeg tror nok at jeg kommer til å få meg en puddel, men den kommer til å være svart.

 

jeg skal ikke pynte på den med masse tull, men den skal se orgentlig ut.

 

jeg har funnet en puddel nærme der jeg bor, men jeg får den ikke før den 22. desember.

 

gleder meg noe veldig!! :)

 

takker igjen for svar.

 

kan sikkert legge inn noen bilder når jeg har fått den ;)

 

 

- Fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...