Gå til innhold

Ny latop med 8600 GT?


espenah

Anbefalte innlegg

Så hvordan er markedet for tiden angående billige 8600 GT maskiner? Får man disse til rundt 8-9000? Tenker på en ganske standard maskin noe ala en 15' skjerm med Intel Core 2. Eller må man strekke seg til 8400/8600 GS hvis man skal ligge i denne prisklassen. Takker for alle svar :)

 

/espenah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter på en Multicom Compal IFL90+ nå. linky

Fikk den for noen dager siden. Akkuratt fått til driverne til skjermkortet, og maskinen yter rått i Crysis SP demoen :thumbup:

Alt på medium og bra oppløsning går det glatt.

Anbefaler denna maskinen pga. prisen,bra ytelse og ganske lett maskin! Jeg fikk den for rundt 13k (12 uten OS)

 

Specs:

15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 matt skjerm

Intel Core 2 Duo Mobile 2.4GHz T7700 2.40GHz 4MB Cache

160GB SATA 7200RPM 2.5"

2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

9-celler 7200mAh XL (batteritid ca 5 timer)

Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

MICROSOFT Windows XP PRO OEM Norsk SP2

 

Akkurat nå sliter jeg med det trådløse nettet.. Men håper å få fiksa opp i dette.

Datan holder seg også relativt kald under spilling.

Sterk anbefaling fra meg :cool:

Lenke til kommentar
Du får en Dell Inspiron 1520 med C2D 2ghz, 2 GB ram og 8600GT for rundt 9000.

 

Vel, gjorde alle konfigurasjonene så likt som mulig min maskin, og da ble den på 11 290 kr.

Der kunne jeg bare velge 2,2 GHz dual core, og 8600m GT men "bare" 256 mb minne.

Vil si prisene er ganske like.. men maskinen virket grei ;)

Lenke til kommentar
Du får en Dell Inspiron 1520 med C2D 2ghz, 2 GB ram og 8600GT for rundt 9000.

 

Vel, gjorde alle konfigurasjonene så likt som mulig min maskin, og da ble den på 11 290 kr.

Der kunne jeg bare velge 2,2 GHz dual core, og 8600m GT men "bare" 256 mb minne.

Vil si prisene er ganske like.. men maskinen virket grei ;)

 

Det bortfalt en rabatt som lå på denne maskinen frem til 14/11.Men jeg får fortsatt maskinen til 9500 med 2 ghrz 2 gb ram og 8600tg.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i en diskusjon vedrørende hvor stort utbytte du har å gå fra 256 til 512 Mb minne på nVidia 8600 GT, men jeg må innrømme at når prisen omtrent blir prikk lik med den konfigurasjonen jeg har bestemt meg for hos både Dell og Multicom, vil jeg nok fremdeles legge en knapp på IFL90+. Men for all del, Inspiron 1520 er nok absolutt en bra maskin det også. Dette blir nok kanskje mer et "smak og behag" spørsmål. Dell har jo også skikkelig gode serviceavtaler om man ser det som et behov.

 

PS: Jeg kunne ikke finne en "Den store Compal IFL90+ tråden" tråd, slik som det er opprettet for mange av de andre populære maskinene for tiden. Tenkte jeg skulle se hvilke erfaringer andre har. Noen som har en link?

 

/espenah

Lenke til kommentar

Anbefaler glatt IFL90+, etter å ha brukt den siden den ble sluppet på det norske markedet (en gang i sommer) så har det vært et flott forhold mellom meg og maskin. :D

Har dog ikke prøvd Dell sin maskin,

men så lenge du får et 8600M GT kort så har ikke minne på skjermkortet så mye å si.

Ta den du liker best eller den billigste. ;)

 

Tips: Konfigurer den med 1GB ram og kjøp en 2GB brikke senere hvis pengene ikke strekker til.

(Vista 32bit klarer kun å bruke 3GB)

Sitter med nyformatert Vista 32bits partisjon som ikke vil lese mer enn 3GB av mine 4GB ram.

Merker dog ingen forskjell mellom 3 og 4GB.

 

Spiller spill som Hellgate: London (DX9, 1680x1050, very high setting, AA medium. DX10 støtten i Hellgate er noe laber..) og Gears of War (1440x900, medium setting, DX10) uten noen form for lag.

Crysis demoen gikk glatt på 1280x800, medium setting, men når jeg prøvde demoen så hadde jeg en gammel skjermkortdriver, har nylig oppdatert til den nyeste drivereren (169.04, den finner du på www.laptopvideo2go.com) som gir merkbart bedre kvalitet enn den gamle jeg brukte (158.18).

 

Lykke til med pc kjøp!

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Ja, nå har jeg lest litt rundt om denne og alt virker bra. Hva med batterikapasitet? Hvor lenge holder maskina under lett og tyngre bruk? Dokumentarbeid vs spilling/film?

 

/espenah

 

Den holder veldig bra med 9 celler batteri. stikker noen cm ut bak men det gjør ikke no ;) med ca. 100 % batteri holder den en hel skole dag med kun word og excel jobbing. fra 8:15 til 13:45. har også litt ekstra strøm etter det.

Den holder bra under spilling også, men merkes at den går fortere tom.

 

Om du lurer på Compal tråden er den her: Compal m/santa rosa

Lenke til kommentar
Dell har DDR2 minne på sitt skjermkort (Yter rundt 2700 3dmark06)

 

Multicom har DDR3 (Yter rundt 3600 3dmark06)

 

GÅ FOR MULTICOM!... Tro meg, du vil spare på det og du vil selvfølgelig få en mye bedre pc.

 

På compal sin nettside står det jo at dems skjermkort har DDR2 minne da.

9. Graphics Chip

 

 

- NVIDIA NB8P

 

- NB8P with 512MB / 128bit at least

 

Chipset

 

 

Size

 

 

Bus width

 

 

Type

 

nVIDIA NB8P

 

 

512MB

 

 

128bit

 

 

GDDR 2 32M x 16 * 8

 

Noen på compal tråden her har også sagt at det er DDR2. Selv ve jeg ikke egentlig forskjellen da :!:

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg vurderer entel Dell eller Compal. Det som gjør meg i tvil er spørsmålet om hvor stor forskjell det er på Nvidia 8600GT med 256 og 512mb ram. Er det noen som erligtalt vet svaret på det?

Heller mest i retning dell inspiron 1520. Der får jeg større harddisk og vista med til 9500kr. Noe med det største problemet med Compal synes jeg er at maskinen er så forbannet stygg. Men om noen plutselig sier at 8600GT med 256mb er like bra som med 512 så er saken ganske avgjort for meg.

Lenke til kommentar

Du kan også ta en titt på Asus G1S eller G2S. Disse har 8600GT med 256Mb DDR3, og yter derfor langt bedre enn en del andre laptoper med 8600GT i 3D mark(edit: se post fra brage_sk)

http://www.asus.no/products.aspx?l1=5&l2=74

 

 

Skal være mulig å få G1S rundt 11k med mus og ryggsekk.

 

ps. I morgen skal jeg hente min splitter nye G2S :)

Endret av mos6581
Lenke til kommentar
Heisann.

Jeg vurderer entel Dell eller Compal. Det som gjør meg i tvil er spørsmålet om hvor stor forskjell det er på Nvidia 8600GT med 256 og 512mb ram. Er det noen som erligtalt vet svaret på det?

Heller mest i retning dell inspiron 1520. Der får jeg større harddisk og vista med til 9500kr. Noe med det største problemet med Compal synes jeg er at maskinen er så forbannet stygg. Men om noen plutselig sier at 8600GT med 256mb er like bra som med 512 så er saken ganske avgjort for meg.

 

Hvordan oppløsning spiller du på?

 

uansett så var det opplyst med gddr3 på Compalen.

 

Hva er din max pris?

Lenke til kommentar
Dell har DDR2 minne på sitt skjermkort (Yter rundt 2700 3dmark06)

 

Multicom har DDR3 (Yter rundt 3600 3dmark06)

 

GÅ FOR MULTICOM!... Tro meg, du vil spare på det og du vil selvfølgelig få en mye bedre pc.

 

På compal sin nettside står det jo at dems skjermkort har DDR2 minne da.

9. Graphics Chip

- NVIDIA NB8P

- NB8P with 512MB / 128bit at least

Chipset

Size

 

 

Bus width

 

 

Type

 

nVIDIA NB8P

 

 

512MB

 

 

128bit

 

 

GDDR 2 32M x 16 * 8

 

Noen på compal tråden her har også sagt at det er DDR2. Selv ve jeg ikke egentlig forskjellen da :!:

 

Jeg fikk min Compal IFL 90+ fra Multicom med DDR2 RAM, på siden deres skriver de at den kommer med DDR3 RAM, så jeg ble meget skuffet og leverte den tilbake noen dager etterpå. Jeg følte meg lurt av dem, for dette må ha vært noe de har vist om. De mottar ikke tilfeldigvis 1 maskin med DDR2 RAM. Da har de fått et helt parti, og da vet de om RAM problemet, men fortsatt reklamerer de for DDR3 RAM på siden sin.

Lenke til kommentar

Joda, maskinene som blir nevnt er nok meget bra de og. Men i mitt tilfelle må jeg aller først ta hensyn til prisen. Selv om jeg gjerne skulle kunne legge ut nok til å plukke opp en maskin med 8600/8700 GT DDR3, er fremdeles IFL90+ den sterkeste kandidaten når jeg tross alt kan konfigurere den til under 9000,- og fremdeles få et rimelig bra skjermkort. Ettersom det ser ut nå, kommer jeg nok til å legge inn en bestilling på denne. Men stor takk for alle innlegg :)

 

/espenah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...