Gå til innhold

Objektiv til Nikon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å kjøpe meg Nikon D40x eller D80 i New York, men jeg sliter litt med å velge objektiv.

Jeg er helt grønn når det gjelder objektiv (og foto), og det eneste jeg skjønner er at jeg trenger forskjellig mm til forskjellige avstander. Jeg vil gjerne ha muligheten til å ta bilder på forskjellige avstander og gjerne også så langt unna som mulig. Det hadde vært fint å kunne ta makro-bilder, portrettbilder men samtidig ha muligheten til å ta nærbilde av en fugl langt unna. Å ha med to objektiv å bytte kan jeg leve med.

Har dere noen anbefalinger om hva jeg burde kjøpe for å være noenlunde allsidig?

Jeg har blant annet sett på 18-135mm eller både 18-55 og 55-200mm

55-200mm: Nikon Zoom Normal-Telephoto 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor Autofocus Lens (Vibration Reduction)

18-55mm: Nikon Zoom Super Wide Angle Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor Autofocus

18-135mm: Nikon Zoom Wide Angle-Telephoto 18-135mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor Autofocus Lens

Jeg heller mest mot begge de to øverste, men det finnes jo andre alternativer også. Har dere noen anbefalinger til hvilke kombinasjoner av mm jeg bør velge (maks to objektiv), og jeg regner med det er mer enn mm som er viktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom du sier at du kan leve med to objektiver, så vil jeg foreslå Nikon 18-70mm i tillegg til den 55-200mm'eren du har satt opp.

Da vil du få dekket de fleste av dine behov. Det som ikke dekkes er macro og fugler langt unna. - For macro anbefales det et dedikert objektiv, f.eks. Tamron 90mm Macro. For fugl må du opp i minst 300mm. Det er mulig at Nikon 70-300mm VR er et bedre alternativ enn 55-200mm.

Tom

Skrevet
Ettersom du sier at du kan leve med to objektiver, så vil jeg foreslå Nikon 18-70mm i tillegg til den 55-200mm'eren du har satt opp.

Da vil du få dekket de fleste av dine behov. Det som ikke dekkes er macro og fugler langt unna. - For macro anbefales det et dedikert objektiv, f.eks. Tamron 90mm Macro. For fugl må du opp i minst 300mm. Det er mulig at Nikon 70-300mm VR er et bedre alternativ enn 55-200mm.

Tom

200 kan fungere lenge det, men da krever det selvfølgelig mer fra fotografen.

Skrevet

Den beste startpakka er etter min mening D80 med 18-70 mm. Så mener jeg du er best tjent med å lære deg å bruke dette godt. Etterhvert får du en bedre mening om hva du trenger. Et teleobjektiv i en grei klasse koster mye penger, og til fugl koster det litt til. Et eget makro-objektiv er absolutt det beste til småkryp og blomster.

Du klarer uansett ikke å dekke alt med 2 objektiver. Derfor mener jeg det er bedre å starte med 1 objektiv så ser du i hvilken retning interessen tar etterhvert.

Skrevet
Den beste startpakka er etter min mening D80 med 18-70 mm. Så mener jeg du er best tjent med å lære deg å bruke dette godt. Etterhvert får du en bedre mening om hva du trenger. Et teleobjektiv i en grei klasse koster mye penger, og til fugl koster det litt til.

Tull...

Et 1000-kroners objektiv fungerer bra nok.

Skrevet
Den beste startpakka er etter min mening D80 med 18-70 mm. Så mener jeg du er best tjent med å lære deg å bruke dette godt. Etterhvert får du en bedre mening om hva du trenger. Et teleobjektiv i en grei klasse koster mye penger, og til fugl koster det litt til.

Tull...

Bra nok til hva? Og hvilket 1.000 kroners objektiv? Det eneste objektivet fra Nikon jeg kjenner til som koster rundt 1K er 50/1,8. Dersom du regner dette som "bra nok" til fuglefotografering ville jeg vært forsiktig med å karakterisere noe for tull.

Skrevet

Tull...

Bra nok til hva? Og hvilket 1.000 kroners objektiv? Det eneste objektivet fra Nikon jeg kjenner til som koster rundt 1K er 50/1,8. Dersom du regner dette som "bra nok" til fuglefotografering ville jeg vært forsiktig med å karakterisere noe for tull.

Måtte det være orginalt?

Bra nok til å få gode fuglebilder (Gode; som i; godt nok for meg)

Skrevet

Takker for forslag.

Hva med denne?

Nikon Zoom Telephoto AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4-5.6G Autofocus Lens

Jeg ser at denne ikke er AF-S, men spiller dette noen rolle hvis jeg kjøper D80 som vel har innebygd autofokusmotor?

Skrevet
Hva med denne?

Nikon Zoom Telephoto AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4-5.6G Autofocus Lens

Det er det billigste du får og du får det du betaler for. Hvis du har det i hylla og bare tar det fram noen ganger i året så er det godt valg. Har du tenkt å bruke det ofte så burde du gå opp minst to hakk i kvalitet. Du kan ta fine bilder med det objektivet men det vil ikke stå helt i stil med kameraet. Det fungerer på D80.
Skrevet

Hei igjen

Da har jeg gått frem og tilbake og mye om og men og enda ikke klart å bestemme meg. Jeg sitter forøvrig igjen med noen alternativ. Nikon D80 med 70-300mm (av bra kvalitet) og 18-70mm ble dessverre litt for dyrt til å vurdere. Jeg setter stor pris på om dere kan komme med respons på disse alternativene eller til og med komme opp med ett enda bedre alternativ i samme eller lavere prisklasse.

Alternativ 1:

Nikon D80 kamerahus med følgende objektiv:

-Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S Autofocus Lens (Vibration Reduction)

-Pluss et gammelt objektiv jeg har tilgang til gratis (AF Nikkor 28-80 1:3,3-5,6G), siden jeg da ikke har budsjett til mer. Vil dette forresten funke?

Alternativ 2:

Nikon D40x kamerahus med følgende objektiv:

-Zoom Telephoto AF VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S Autofocus Lens (Vibration Reduction)

-Nikon Zoom Super Wide Angle AF 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor Autofocus Lens

Alternativ 3:

-Nikon 18-135mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor Lens

Alternativ 4:

-Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor Lens

Alternativene er rangert etter pris: Det siste alternativet er det billigste, mens nr 1 er dyrest.

Som dere ser så har jeg tatt med 70-300mm-objektivet på alle alternativene, vil gjerne ha en sånn:) Regner med at det er ok kvalitet også?

Tar gjerne imot innspill!

Skrevet (endret)

Ingen av de. Alternativ 1 er nærmest, men den 28-80'eren kommer du til å hive igjennom vinduet etter kort tid ...

Foreslår D80 m/18-70 og 70-300 - OK - koster 1500 mer, men det er det verdt.

Tom

Endret av tomsi42
Skrevet

D80 + 18-70mm og evt. kjøpe tele senere.

Jeg vet ikke hva trådstarter fotograferer. Men av egen erfaring ser jeg at 18-70mm brukes forholdsvis mye, mens 70-300 ligger i baggen 99,9%

Når vi snakker om tele så er den nye Nikon 70-300 VR noen hakk bedre en forgjengeren.

Skrevet

Hei

Takk for råd og tips.

Da ser det ut til at jeg går for den dyreste varianten:

Nikon D80 kamerahus med følgende objektiv:

-Nikon Zoom Super Wide Angle AF 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor Autofocus Lens

Dette burde vel holde til at jeg blir godt fornøyd med kjøpet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...