Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja...Dette er rimelig usensurert. Og kan nok møte på en del "flaming" for dette...men skit au. håper de er til nytte.

 

Tips...hmmm les jevnlig, skippertak er IKKE noe du vil sitte med i medisin

 

Å ha en "bruk og kast" mentalitet for eksamenlesing kommer du heller ikke langt med, lær for livet og ikke for å stå eksamen.

 

Skaff deg ett godt nettverk av både medstudenter og eldre studenter, Det kan i noen situasjoner være forskjellien på stryk og stå.

 

Havn aldri på feil side av en foreleser eller professor, Er du maks uheldig så sitter du i klemma til en hevngjerrig person.

 

Vær profesjonell, fniser du deg gjennom studiet så sliter du senere med å holde masken.

 

Få så mye praksis,øvelse og trening på diverse prosedyrer du kan, Ikke vær sjenert og føl deg dum. øv på å intubere en gang for mye på øvings-dokken enn for lite.

 

Dette er da mitt personlige valg,men har du valget mellom å hospitere/observere en intrikat prosedyre o.l. eller å gå ut og feste.... velg det første.

 

Er du usikker,spørr!, neste gang kommer du ikke til å være usikker.

 

Det er det jeg kan komme på i farten... Får håpe noe faller i god jord :)

 

Dette var et interessant innlegg! Kjønn og studiested?

 

Jo takk for det :) gjorde ett forsøk på å snakke rett fra leveren

 

Kan vel ikke kalle meg gutt lenger så vi sier mann :green:

og studiested er utland

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Tja...Dette er rimelig usensurert. Og kan nok møte på en del "flaming" for dette...men skit au. håper de er til nytte.

 

Tips...hmmm les jevnlig, skippertak er IKKE noe du vil sitte med i medisin

 

Å ha en "bruk og kast" mentalitet for eksamenlesing kommer du heller ikke langt med, lær for livet og ikke for å stå eksamen.

 

Skaff deg ett godt nettverk av både medstudenter og eldre studenter, Det kan i noen situasjoner være forskjellien på stryk og stå.

 

Havn aldri på feil side av en foreleser eller professor, Er du maks uheldig så sitter du i klemma til en hevngjerrig person.

 

Vær profesjonell, fniser du deg gjennom studiet så sliter du senere med å holde masken.

 

Få så mye praksis,øvelse og trening på diverse prosedyrer du kan, Ikke vær sjenert og føl deg dum. øv på å intubere en gang for mye på øvings-dokken enn for lite.

 

Dette er da mitt personlige valg,men har du valget mellom å hospitere/observere en intrikat prosedyre o.l. eller å gå ut og feste.... velg det første.

 

Er du usikker,spørr!, neste gang kommer du ikke til å være usikker.

 

Det er det jeg kan komme på i farten... Får håpe noe faller i god jord :)

Hei - synes ikke du har fått den "flaming" du forutså...

 

Jeg har kommet så langt at jeg har fast jobb som overlege, og mener selv jeg har et godt rykte, og gjør en god jobb. Imidlertid brøt jeg de fleste av dine prinsipper under studiet:

1) Alle eksamener ble bestått med god karakter etter etter skippertak-metoden.

2) Mitt nettverk av medstudenter bestod av noen nerder som spilte dataspill - vi snakket knapt om noe faglig.

3) Jeg ble aldri kjent med forelesere eller professorer - jeg husker ingen og ingen husker meg... Jeg delto ikke på mer enn et tosifret antall forelesninger i løpet av hele studiet!

4) Øvings-dukker - hva er det? Hvis jeg må, er jeg nok i stand til å intubere likevel.

 

Poenget mitt er at veien til å bli en god lege er høyst individuell. Det går bra med de fleste, uansett hvilken strategi man velger!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg har kommet så langt at jeg har fast jobb som overlege, og mener selv jeg har et godt rykte, og gjør en god jobb. Imidlertid brøt jeg de fleste av dine prinsipper under studiet:

...

2) Mitt nettverk av medstudenter bestod av noen nerder som spilte dataspill - vi snakket knapt om noe faglig.

3) Jeg ble aldri kjent med forelesere eller professorer - jeg husker ingen og ingen husker meg... Jeg delto ikke på mer enn et tosifret antall forelesninger i løpet av hele studiet!

 

Nå er det ganske mange år siden du studerte, og du ble ferdig lenge før Øst-Europa startet masseproduksjonen av norske leger. Tror du ikke punktene jeg siterer over blir viktigere etterhvert som antall leger øker? Når "alle" de nye legene etterhvert ønsker å spesialisere seg og bli overleger på norske sykehus.

Endret av Stoop kid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange kommer typisk inn fra ventelister nå i august, og hvordan påvirker det de endelige poenggrensene? Det er jo egentlig tre opptak: hoved-, supplerings- og til slutt ventelisteopptak i august. Bare de to første publiseres, mens bare det tredje gir de REELLE poenggrensene for året. Og de kan endre seg en god del fra suppleringsopptaket både for medisin og andre studier.

Lenke til kommentar

Tja...Dette er rimelig usensurert. Og kan nok møte på en del "flaming" for dette...men skit au. håper de er til nytte.

 

Tips...hmmm les jevnlig, skippertak er IKKE noe du vil sitte med i medisin

 

Å ha en "bruk og kast" mentalitet for eksamenlesing kommer du heller ikke langt med, lær for livet og ikke for å stå eksamen.

 

Skaff deg ett godt nettverk av både medstudenter og eldre studenter, Det kan i noen situasjoner være forskjellien på stryk og stå.

 

Havn aldri på feil side av en foreleser eller professor, Er du maks uheldig så sitter du i klemma til en hevngjerrig person.

 

Vær profesjonell, fniser du deg gjennom studiet så sliter du senere med å holde masken.

 

Få så mye praksis,øvelse og trening på diverse prosedyrer du kan, Ikke vær sjenert og føl deg dum. øv på å intubere en gang for mye på øvings-dokken enn for lite.

 

Dette er da mitt personlige valg,men har du valget mellom å hospitere/observere en intrikat prosedyre o.l. eller å gå ut og feste.... velg det første.

 

Er du usikker,spørr!, neste gang kommer du ikke til å være usikker.

 

Det er det jeg kan komme på i farten... Får håpe noe faller i god jord :)

Hei - synes ikke du har fått den "flaming" du forutså...

 

Jeg har kommet så langt at jeg har fast jobb som overlege, og mener selv jeg har et godt rykte, og gjør en god jobb. Imidlertid brøt jeg de fleste av dine prinsipper under studiet:

1) Alle eksamener ble bestått med god karakter etter etter skippertak-metoden.

2) Mitt nettverk av medstudenter bestod av noen nerder som spilte dataspill - vi snakket knapt om noe faglig.

3) Jeg ble aldri kjent med forelesere eller professorer - jeg husker ingen og ingen husker meg... Jeg delto ikke på mer enn et tosifret antall forelesninger i løpet av hele studiet!

4) Øvings-dukker - hva er det? Hvis jeg må, er jeg nok i stand til å intubere likevel.

 

Poenget mitt er at veien til å bli en god lege er høyst individuell. Det går bra med de fleste, uansett hvilken strategi man velger!

 

Mvh Jultomten :)

 

Vel din kritikk i form av konstruktiv tilbakemelding og uenighet i mitt innlegg kan da ansees som en mild form for flaming ?

 

Får da håpe du som overlege innehar kompetansen til å intubere ja, Men tror det er en grunn til at det kreves re-sertifisering av det med hyppige mellomrom...

Men si meg...hvordan baserer du din nåværende kompetanse som overlege til å være relevant for studietips ?

Og la oss endre det til lumbarpunksjon...er det og noe du kunne ha tenkt deg å ikke øve på før du utfører prosedyren på et menneske ?

Skal si meg enig i at vi er alle forskjellige og alle har rett til sin mening. Men skjønner ikke helt poenget med ditt innlegg.

Setter ikke spørsmål eller tvil for din kompetanse eller omdømme innenfor ditt felt, bare lurer på hva det var altså...

 

Mvh tech

Lenke til kommentar

Tja...Dette er rimelig usensurert. Og kan nok møte på en del "flaming" for dette...men skit au. håper de er til nytte.

 

Tips...hmmm les jevnlig, skippertak er IKKE noe du vil sitte med i medisin

 

Å ha en "bruk og kast" mentalitet for eksamenlesing kommer du heller ikke langt med, lær for livet og ikke for å stå eksamen.

 

Skaff deg ett godt nettverk av både medstudenter og eldre studenter, Det kan i noen situasjoner være forskjellien på stryk og stå.

 

Havn aldri på feil side av en foreleser eller professor, Er du maks uheldig så sitter du i klemma til en hevngjerrig person.

 

Vær profesjonell, fniser du deg gjennom studiet så sliter du senere med å holde masken.

 

Få så mye praksis,øvelse og trening på diverse prosedyrer du kan, Ikke vær sjenert og føl deg dum. øv på å intubere en gang for mye på øvings-dokken enn for lite.

 

Dette er da mitt personlige valg,men har du valget mellom å hospitere/observere en intrikat prosedyre o.l. eller å gå ut og feste.... velg det første.

 

Er du usikker,spørr!, neste gang kommer du ikke til å være usikker.

 

Det er det jeg kan komme på i farten... Får håpe noe faller i god jord :)

Hei - synes ikke du har fått den "flaming" du forutså...

 

Jeg har kommet så langt at jeg har fast jobb som overlege, og mener selv jeg har et godt rykte, og gjør en god jobb. Imidlertid brøt jeg de fleste av dine prinsipper under studiet:

1) Alle eksamener ble bestått med god karakter etter etter skippertak-metoden.

2) Mitt nettverk av medstudenter bestod av noen nerder som spilte dataspill - vi snakket knapt om noe faglig.

3) Jeg ble aldri kjent med forelesere eller professorer - jeg husker ingen og ingen husker meg... Jeg delto ikke på mer enn et tosifret antall forelesninger i løpet av hele studiet!

4) Øvings-dukker - hva er det? Hvis jeg må, er jeg nok i stand til å intubere likevel.

 

Poenget mitt er at veien til å bli en god lege er høyst individuell. Det går bra med de fleste, uansett hvilken strategi man velger!

 

Mvh Jultomten :)

 

Vel din kritikk i form av konstruktiv tilbakemelding og uenighet i mitt innlegg kan da ansees som en mild form for flaming ?

 

Får da håpe du som overlege innehar kompetansen til å intubere ja, Men tror det er en grunn til at det kreves re-sertifisering av det med hyppige mellomrom...

Men si meg...hvordan baserer du din nåværende kompetanse som overlege til å være relevant for studietips ?

Og la oss endre det til lumbarpunksjon...er det og noe du kunne ha tenkt deg å ikke øve på før du utfører prosedyren på et menneske ?

Skal si meg enig i at vi er alle forskjellige og alle har rett til sin mening. Men skjønner ikke helt poenget med ditt innlegg.

Setter ikke spørsmål eller tvil for din kompetanse eller omdømme innenfor ditt felt, bare lurer på hva det var altså...

 

Mvh tech

 

Ja, han virket verken inspirerende eller betryggende. Men han har selvsagt rett i at det er mange veier til målet. Jeg stusset på at han nesten aldri var på forelesninger. Går det i Norge?

Lenke til kommentar

Ikke noe som heter obligatorisk forelesning av det jeg vet nei... Man finner selv ut av slikt etterhvert som "MÅ FØLGE MED PÅ ALT!!!!" nervene har roet seg. Noen forelesninger trenger man å få med seg mens andre er, for blant annet min kollega over her, bortkastet tid.

Slapp av! du kommer inn i rutiner rimelig fort.

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Vel din kritikk i form av konstruktiv tilbakemelding og uenighet i mitt innlegg kan da ansees som en mild form for flaming ?

 

Får da håpe du som overlege innehar kompetansen til å intubere ja, Men tror det er en grunn til at det kreves re-sertifisering av det med hyppige mellomrom...

Men si meg...hvordan baserer du din nåværende kompetanse som overlege til å være relevant for studietips ?

Og la oss endre det til lumbarpunksjon...er det og noe du kunne ha tenkt deg å ikke øve på før du utfører prosedyren på et menneske ?

Skal si meg enig i at vi er alle forskjellige og alle har rett til sin mening. Men skjønner ikke helt poenget med ditt innlegg.

Setter ikke spørsmål eller tvil for din kompetanse eller omdømme innenfor ditt felt, bare lurer på hva det var altså...

 

Mvh tech

Jeg har vel egentlig ikke noe i denne tråden å gjøre, men det jeg synes det er moro å vise at folk kan har forskjellige meninger og strategier uten at det ene er bedre enn det andre. Det kan hende jeg setter ting på spissen for å få frem poenget. Innlegget var ingenlunde ment som kritikk - tvert i mot!

 

Forøvirg setter jeg jevnlig cytostatika intratekalt, og jeg har aldri øvd på lumbalpunksjon på noe annet en en levende pasient. Når jeg lærer opp studenter, turnusleger og ass leger til slike prosedyrer, er det også med ekte pasienter: See one, do one, teach one!

 

Mvh Jultomen :)

Lenke til kommentar

Jeg har kommet så langt at jeg har fast jobb som overlege, og mener selv jeg har et godt rykte, og gjør en god jobb. Imidlertid brøt jeg de fleste av dine prinsipper under studiet:

...

2) Mitt nettverk av medstudenter bestod av noen nerder som spilte dataspill - vi snakket knapt om noe faglig.

3) Jeg ble aldri kjent med forelesere eller professorer - jeg husker ingen og ingen husker meg... Jeg delto ikke på mer enn et tosifret antall forelesninger i løpet av hele studiet!

 

Nå er det ganske mange år siden du studerte, og du ble ferdig lenge før Øst-Europa startet masseproduksjonen av norske leger. Tror du ikke punktene jeg siterer over blir viktigere etterhvert som antall leger øker? Når "alle" de nye legene etterhvert ønsker å spesialisere seg og bli overleger på norske sykehus.

Jeg tror mange av de de nyutdannede legene vil ha problemer med å få seg den jobben de ønsker, ja. Folk som meg som meg har imidlertid stor inflytelse på hvem som blir ansatt. Jeg blir ikke imponert av at man er bestevennen til en professor i Ungarn, har gode karakterer, eller har intubert en dukke 300 ganger... Noen er flinke, andre er ikke så flinke, og min erfaring tilsier at det er helt uavhengig av studiested og -strategi!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke imponert av at man er bestevennen til en professor i Ungarn, har gode karakterer, eller har intubert en dukke 300 ganger... Noen er flinke, andre er ikke så flinke, og min erfaring tilsier at det er helt uavhengig av studiested og -strategi!

 

Mvh Jultomten :)

 

Meiner du at karakterane er irrelevante i forhold til kor flink du er? Viss du ikkje lar deg imponere av gode karakterar, kva er det da du lar deg imponere over?

 

 

 

Glaubst du, dass die Schulnoten irrelevant sind für wie gut Sie sind? Wenn Sie werden nicht imponiert von guten Schulnoten, was ist es dann, dass Sie imponiert von werden?

 

 

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Jeg har kommet så langt at jeg har fast jobb som overlege, og mener selv jeg har et godt rykte, og gjør en god jobb. Imidlertid brøt jeg de fleste av dine prinsipper under studiet:

...

2) Mitt nettverk av medstudenter bestod av noen nerder som spilte dataspill - vi snakket knapt om noe faglig.

3) Jeg ble aldri kjent med forelesere eller professorer - jeg husker ingen og ingen husker meg... Jeg delto ikke på mer enn et tosifret antall forelesninger i løpet av hele studiet!

 

Nå er det ganske mange år siden du studerte, og du ble ferdig lenge før Øst-Europa startet masseproduksjonen av norske leger. Tror du ikke punktene jeg siterer over blir viktigere etterhvert som antall leger øker? Når "alle" de nye legene etterhvert ønsker å spesialisere seg og bli overleger på norske sykehus.

Jeg tror mange av de de nyutdannede legene vil ha problemer med å få seg den jobben de ønsker, ja. Folk som meg som meg har imidlertid stor inflytelse på hvem som blir ansatt. Jeg blir ikke imponert av at man er bestevennen til en professor i Ungarn, har gode karakterer, eller har intubert en dukke 300 ganger... Noen er flinke, andre er ikke så flinke, og min erfaring tilsier at det er helt uavhengig av studiested og -strategi!

 

Mvh Jultomten :)

 

 

Er jeg ikke sikker på om du diskuterer med mitt innlegg som grunnlag men iallefall:

 

Nå gjaldt ikke det jeg mente med å være på en dårlig side noe med å være bestevennen eller noe slikt, noen mennesker er hevngjerrige, og vil gjøre alt i sin makt til å forsure ditt liv. En professor ville stryke meg fordi jeg hørte bilyder ved askultasjon, bilydene var der...han ville bare at jeg skulle stryke. Hvorfor ? kan jeg fortsatt ikke svare på.

Stor forskjell på det du sier og hva jeg mente. Alt jeg ville si var å ikke være på den dårlige siden...

 

Og "See one,do one,teach one" ...Nå var ikke dette om noe som skal brukes som pynt eller skryt, men rett og slett om selvsikkerhet, om en student vil føle seg mer selvsikker ved å øve...ser ikke hva galt jeg har sagt ?

Jeg tror vi snakker forbi hverandre akkurat nå. eventuelt så er dette en tresidig diskusjon

 

Hvis du hadde mislikt en person, hadde du ansatt vedkommende ? går på samme prinsippet...bare i dette tilfellet handler det om å bestå noen eller ikke.

Og vær vennlig og ikke kom med noe i duren av "Kan man materialet så består man uansett hva"

 

Igjen vil jeg minne deg på at disse tipsene er rettet mot studenter(,som ikke har deg som underviser :wee:)

Lenke til kommentar

Glaubst du, dass die Schulnoten irrelevant sind für wie gut Sie sind? Wenn Sie werden nicht imponiert von guten Schulnoten, was ist es dann, dass Sie imponiert von werden?

Gode tyskkunskaper, f eks, blir jeg imponert over :xmas:... Norske studenter har ikke karakterer lenger, og jeg finner det derfor vanskelig å bruke det for å vurdere utenlandsstudenter. I de ansettelsene jeg har vært med på, har jeg selvfølgelig sett over karakterlisten, og bunnkarakterer trekker helt klart ned. Det viktigste er å fremstå som en omgjengelig person med rikelig sunn fornuft, tilstrekkelige kunnskaper og god arbeidskapasitet. Da blir jeg imponert!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Glaubst du, dass die Schulnoten irrelevant sind für wie gut Sie sind? Wenn Sie werden nicht imponiert von guten Schulnoten, was ist es dann, dass Sie imponiert von werden?

Gode tyskkunskaper, f eks, blir jeg imponert over :xmas:... Norske studenter har ikke karakterer lenger, og jeg finner det derfor vanskelig å bruke det for å vurdere utenlandsstudenter. I de ansettelsene jeg har vært med på, har jeg selvfølgelig sett over karakterlisten, og bunnkarakterer trekker helt klart ned. Det viktigste er å fremstå som en omgjengelig person med rikelig sunn fornuft, tilstrekkelige kunnskaper og god arbeidskapasitet. Da blir jeg imponert!

 

Mvh Jultomten :)

 

Har ikkje norske medisinstudentar karakterar lengre? :eek: Dette kom som eit sjokk for meg. Korleis er det da at studentar kan bli vurdert av arbeidsgjevar? Eg har tenkt å studere medisin så snart eg er ferdig på vidaregåande skule om eitt år.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

Hvor mange kommer typisk inn fra ventelister nå i august, og hvordan påvirker det de endelige poenggrensene? Det er jo egentlig tre opptak: hoved-, supplerings- og til slutt ventelisteopptak i august. Bare de to første publiseres, mens bare det tredje gir de REELLE poenggrensene for året. Og de kan endre seg en god del fra suppleringsopptaket både for medisin og andre studier.

Dette lurer jeg også på. Jeg vet også at det skjer et 3.opptak som du sier, men det skjer kanskje ved studiestart? Hvis f.eks. noen ikke møter opp på første skoledag, kan de neste på ventelistene få plassen sånn rundt 14.aug, er det ikke sånn?

 

Dere som står på venteliste, har det skjedd noe på listene deres siden suppleringsopptaket eller 2.august?

 

Ingen endring her i hvert fall. Ser at 4 til er tatt opp i høstkullet, men ingen flere i vårkullet- pleier ikke de å bevege seg i takt(mener i Oslo)? Er det vits å håpe ennå, er det slik at noen studenter ikke møter opp første skoledag, slik at plassen går til de på ventelistene? Altså er frafall de første dagene/det å ikke møte opp vanlig for medisinstudiet?

Fint om noen som har erfaringer kan komme med noen tanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...