Gå til innhold

HD for expresscard-port?


Svipdag

Anbefalte innlegg

Hei, ser det er mange med oversikt som er innom her.

 

Vurderer å skaffe en ekstra hd til laptopen min, men det er ikke mer plass inne i den. Nå begynner det å komme endel solidstate hder til expresscardporten. Imidlertid er den eneste jeg finner her i Norge, den 32 gb versjonen fra Multicom, som koster innpå 3000 kroner. Og det til tross for at hden ikke er spesielt rask (bare strømgjerrig og kul:)

 

Noen som vet om noen andre hder i dette formatet og hvor de kan skaffes?

 

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det finnes harddisker i det formatet siden SSD konkurrerer så sterkt mot harddiskene i den størrelsen. 1" harddisker er jo nesten ikke i bruk lengre noen plasser. 1,8" tror jeg blir for stort for den porten.

 

Hvis det er til Lenovo Z61m du tenker på så har den også en PC Card type II-port. Til den porten finnes det 1,8" harddisker. IT-butikken selger en på 5GB til 1860 kr. Dvs at SSD faktisk er langt billigere, eller rettere sagt, langt mindre svindyre.

 

Et annet alternativ kan være å oppgradere fra den standard 100GB interne harddisken til f.eks 250GB (Det er SATA-port inni Lenovoen).

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Selvfølgelig kan jeg bare bytte hden, men av ulike grunner forekommer dette meg litt vanskelig.

Nå uttrykte jeg meg sikkert litt upresist, det jeg ser etter, er en oppgradering av denne http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10523190.

 

Hvis det ikke har kommet noe større kapasitet/billigere/bedre i samme format, tror jeg det kan være det samme. Men takk igjen.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noe som kan erstatte det kortet som er i salg i Norge nei. (Bortsett fra 8GB og 16GB-versjonene av det samme). Prismessig har SHG 32GB-versjonen en hundrelapp billigere enn Multicom.

 

Ellers så er det ikke så vanskelig å klone og bytte harddisk. Det er bare å starte opp PCen med f.eks Ubuntu-CDen og klone harddisken over til den nye (koblet til via USB) og utvider partisjonen. Deretter bytter du disker og starter maskina på nytt som om ingenting hadde skjedd. Windows starter som normalt, alle programmer og filer er på sine vante plasser.

Lenke til kommentar

Kan bare kjapt legge til at det nå har kommet 320GB harddisker på 2,5" også, både fra Toshiba og Western Digital om jeg ikke tar helt feil!

 

Et annet program som gjør det SVÆRT enkelt å bytte harddisk er Acronis TrueImage Home. Veldig enkelt og greit program! Fungerer på samme måte som Simen1 forklarer, men i Windows.

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Kan bare kjapt legge til at det nå har kommet 320GB harddisker på 2,5" også, både fra Toshiba og Western Digital om jeg ikke tar helt feil!

 

Et annet program som gjør det SVÆRT enkelt å bytte harddisk er Acronis TrueImage Home. Veldig enkelt og greit program! Fungerer på samme måte som Simen1 forklarer, men i Windows.

 

Det var absolutt noe å tenke på. Men vil disse programmene kunne kopiere over skjulte partisjoner? Problemet mitt er kort fotalt at OSet (xp) ligger på en skjult partisjon på hden, og produsentene krevde penger(!) for å sende meg en cd med en 'backup' av disse filene.

 

Ganske forstemmende at man skal måtte betale for å få en kopi av sin egen legale versjon av windows, hva ?? Har allerede betalt for den en gang... Men uansett -vil disse filene følge med i en slik kopieringsprosess? Den skjulte partisjonen vises ikke i Windows, men er synlig for feks. partition magic.

 

takk for svar.

 

 

PS: Ser at Samsung kommer med en 64gb flashdisk, og at denne skal benyttes i nye macer bla. Utviklingene her vil nok gå fort..

Endret av Svipdag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...