Gå til innhold

"superzoom" til Nikon D80. Hvilket prisnivå bør en legge seg på?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og vurderer neste års behov, og ser at det kan være kjekt med ett allround objektiv med større brenvidde en mitt 18-70mm kit objektiv. Jeg har allerede satt utstyr som 50mm F/1,8 og SB-800 blits på ønskelista, men sliter litt med og se hvilke merke, eller prisklasse jeg bør legge meg på når det gjelder "superzoomer" med en grei optisk kvalitet.

Jeg vurderer enten 18-200/250mm objektiv, eller noe rundt 70-300mm. Brenvidden må ikke være nøyaktig som skrevet men noe i det området.

Jeg skjønner at jeg ikke kan forvente superkvalitet på denne type objektiver.

Men, er det noe jeg bør passe meg for. Er f.eks normalt sett 70-300mm bedre en f.eks 18-200mm, eller har disse stort sett de samme optiske kvaliteter?. Er det akseptabelt å skyte håndholdt på 300mm uten stabelisator på en normalt overskyet dag?

 

Hvis noen kan komme med noen gode råd til objektiver så hadde det hvert veldig flott.

Jeg ser for meg en pris fra 1000,- til 3000,-

 

Litt OT også:

Jeg har hørt at lukkertider "aldri" skal settes lavere (ved håndholdt) en tilsvarende brenvidee F.eks. ved 60mm skal aldri lukkertiden være lavere en 1/60. Hvor godt fungerer denne tommelfinger regelen på større brenvidder?

Og bør denne regelen ganges med croopfaktoren?

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 18-200 vil være mer annvendelig enn en 70-300. Det er fordi en 70-300 er ren telezoom.

 

En 18-200 har en zoom-faktor på 11, mens en 70-300 har en zoom-faktor på 3; så det er lettere å lage den bra.

 

Det som er viktig å huske her er at kit-objektivet ditt (ser du har en 18-70mm) vil overlappe deler av 18-200mm objektivet, mens 70-300mm vil dekke et område du ikke har. 18mm er og blir 18mm på en D80...

 

Når det gjelder tommelfinger-regelen, så stemmer det at du må gange opp med crop-faktoren for å være sikker.

 

Edit: Et objektiv med bildestabilisering er dyrere enn et uten; så synes du det blir for dyrt, kan du vurdere en monopod som alternativ. Bildestabilisering har en stor fordel på store brennvidder, da det er letter å se motivet uten at bildet skelver.

 

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe 70-300, og da helst Nikon sin med stabilisator. Tar du deg ikke råd til stabilisator, kan du kjøpe Nikon eller Sigma sin 70-300, de ligger vel rundt 3000. Så lenge du har 18-70, hadde jeg ikke kjøpt 18-200. 300mm uten stabilisator går når det er mye lys, så overskyet midt på dagen om sommeren er ok. Utover høsten vil du ha nytte av stabilisator også midt på dagen om høsten når det er overskyet.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

 

Det er utvilsomt som noen nevner bedre og kjøpe 70-300mm med tanke på at denne dekker ett spekter jeg ikke har i dag, men ulempen er at jeg da må drasse med meg flere objektiver for at jeg skal kunne bevare vidvinkelen. Men det er vel egentlig ikke noe stort problem heller kanskje.....

Når det gjelder objektiv med VR så ligger jo 70-300mm noen tusen over det jeg har tenkt å bruke, men det er jo mulighet for at om jeg drøyer kjøpet noen måneder så er VR aktuelt. Eventuelt så kan jeg jo avvente kjøp av 50mm og heller kjøpe en SB-600 blits, så de ekstra tusenlappende frigjøres. ingen lette valg å ta..

 

Er det forresten noen som vet om det går å "leie" objektiver noen steder? Kunne jo hvert greit og faktisk fått testet noe en vuredrer å kjøpe. For alt jeg vet så kan det hende Sigma sin 70-300mm til ca. 1700,- dekker mitt behov.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har erfaringer med Sigma 70-300mm F4-5.6 f/4-5.6 DG APO Macro?

Jeg kan få tak i dette for ca. 800,-, så vurderer sterkt å kjøpe. Hvis jeg ser at det er et "god" valg for meg ang. brenvidde så kan jeg jo da bare oppdatere til en VR linse siden..

Til den prisen, så kan jeg trygt anbefale den. Selv til fullpris, så er dette et bra objektiv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...