Robin1234 Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Nå har det seg sånn at min Nokia N73 har vært inne på rep. 2 ganger for samme feil. Nå har feilen dukket opp igjen for tredje gang, og jeg vil kvitte meg med hele telefonen. Tror ikke jeg vil oppleve problemer med butikken når jeg krever ny telefon. Men problemet er at jeg IKKE vil ha samme telefon igjen. Jeg er ferdig med Nokia. Mine tre Nokiatelefoner har alle vært inne til rep. en eller flere ganger. Kan jeg spørre forhandler om å få bytte til en annen telefon f. eks. SE med samme spesifikasjoner? Tror dere forhandler går med på dette?
Nuffern Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 § 30. Gjennomføring av avhjelp Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Du kan altså kreve å få pengene tilbake for telefonen. Da står du rimelig fritt til å kjøpe en annen. Du kan også si at du vil heve kjøpet, men ønsker å kjøpe en ny telefon hos selger om du får en god pris. Da har du også kanskje spart noen kroner om du spør om litt goodwill grunnet mye service.
Mompen Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Husk at telefonen må reklameres på fra forhandler, og så sendes inn for en sjekk Når det blir godkjent skal det gå i orden med ny telefon.
Robin1234 Skrevet 11. november 2007 Forfatter Skrevet 11. november 2007 Gode svar! Tenkte ikke på det med å få pengene tilbake. Men når abbonnementet fremdeles har bindingstid vil jeg vel allikevel få problemer. Telefonen kostet 1199 med 12 mnd. binding. Om jeg får tilbake denne summen vil den ikke rekke langt hvis jeg må kjøpe annen telefon uten abb. og binding.
veggiss Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 vanlig prosedyre hos de fleste forhandlere er at du kan velge en annen telefon med samme abo, hvor du da bare betaler mellomlegget hvis denne er dyrere.
Nuffern Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Gode svar! Tenkte ikke på det med å få pengene tilbake. Men når abbonnementet fremdeles har bindingstid vil jeg vel allikevel få problemer. Telefonen kostet 1199 med 12 mnd. binding. Om jeg får tilbake denne summen vil den ikke rekke langt hvis jeg må kjøpe annen telefon uten abb. og binding. Det er du selv som velger om du vil ha en ny tilsvarende telefon eller pengene tilbake. Selger håper nok på at du vil ha en tilsvarende telefon. Velger du pengene tilbake skal også bindingstiden kanseleres.
Lstn12 Skrevet 13. november 2007 Skrevet 13. november 2007 Dersom du velger omlevering av tlf har du krav på tlf av samme type eller en med samme spesifikasjoner.Er det leverandøren som gir klarsignal for en ny tlf får du som regel en som er noe bedre. Du kan i dette tilfelle velge å heve kjøpet. I de tilfeller der forbruker har kjøpt en tlf med abonnoment blir det litt mer komplisert, men i følge forbrukerrådet selv er det normale her at du får igjen pengene som mobilen kostet uten abonnoment. De aller fleste kan jo være enig i at det er særdeles urimelig at kunden skal sitte med et abonnoment han/hun ikke har bruk for.
Nuffern Skrevet 13. november 2007 Skrevet 13. november 2007 Det vanlige er at dersom det er bindingstid på abonnementet så løper dette videre med den nye telefonen. Dersom det ikke er snakk om ombytte, men heving av kjøp skal også bindingstiden kanselleres.
Lstn12 Skrevet 13. november 2007 Skrevet 13. november 2007 Det vanlige er at dersom det er bindingstid på abonnementet så løper dette videre med den nye telefonen. Dersom det ikke er snakk om ombytte, men heving av kjøp skal også bindingstiden kanselleres. Men som sagt er dette ofte et komplisert problem. Ofte inntreffer problemene før det første året har gått, altså før bindingstiden går ut. Dersom kunden vil at abonnomentet skal kaneselleres kan han selvfølgelig velge det. Problemet som da ofte oppstår er at kansellering av bindingstid ofte kan ta litt tid, og skape problemer for deg som sikkert gjerne vil kjøpe en ny tlf omgående. Etter at kjøpet er hevet har man ikke krav på lånetlf og blir derfor stående uten tlf inntil bindingstiden er kansellert, noe som er en stor ulempe for forbruker.
veggiss Skrevet 13. november 2007 Skrevet 13. november 2007 Det vanlige er at dersom det er bindingstid på abonnementet så løper dette videre med den nye telefonen. Dersom det ikke er snakk om ombytte, men heving av kjøp skal også bindingstiden kanselleres. Men som sagt er dette ofte et komplisert problem. Ofte inntreffer problemene før det første året har gått, altså før bindingstiden går ut. Dersom kunden vil at abonnomentet skal kaneselleres kan han selvfølgelig velge det. Problemet som da ofte oppstår er at kansellering av bindingstid ofte kan ta litt tid, og skape problemer for deg som sikkert gjerne vil kjøpe en ny tlf omgående. Etter at kjøpet er hevet har man ikke krav på lånetlf og blir derfor stående uten tlf inntil bindingstiden er kansellert, noe som er en stor ulempe for forbruker. det tar ca 2 min å kansellere bindingstiden på et abo...
Lstn12 Skrevet 13. november 2007 Skrevet 13. november 2007 Det vanlige er at dersom det er bindingstid på abonnementet så løper dette videre med den nye telefonen. Dersom det ikke er snakk om ombytte, men heving av kjøp skal også bindingstiden kanselleres. Men som sagt er dette ofte et komplisert problem. Ofte inntreffer problemene før det første året har gått, altså før bindingstiden går ut. Dersom kunden vil at abonnomentet skal kaneselleres kan han selvfølgelig velge det. Problemet som da ofte oppstår er at kansellering av bindingstid ofte kan ta litt tid, og skape problemer for deg som sikkert gjerne vil kjøpe en ny tlf omgående. Etter at kjøpet er hevet har man ikke krav på lånetlf og blir derfor stående uten tlf inntil bindingstiden er kansellert, noe som er en stor ulempe for forbruker. det tar ca 2 min å kansellere bindingstiden på et abo... Det er ikke alltid tilfelle. I en sak som innvolverte huseieren min var saken annerledes. Telenor, som var leverandør av abonomentet ville ikke tape på Butikkens rot (det skal legges til at jeg ikke er helt sikker på årsaken til Telenors innsigelser). Men det vikige her er tydelighvis at det ikke er gitt at teleopratøren går med på kansellering
Nuffern Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 (endret) Det er ikke alltid tilfelle. I en sak som innvolverte huseieren min var saken annerledes. Telenor, som var leverandør av abonomentet ville ikke tape på Butikkens rot (det skal legges til at jeg ikke er helt sikker på årsaken til Telenors innsigelser). Men det vikige her er tydelighvis at det ikke er gitt at teleopratøren går med på kansellering Da var nok tilfellet her at butikken ville beholde provisjonen på abonnementet noe Telenor ikke godtok. Ved en mangel på en mobiltelefon så er dette en sak mellom forbruker og selger. Teleoperatøren har ikke noe med dette å gjøre. Det er vanlig at abonnementet/bindingstiden kanselleres, og selger blir trukket for provisjonen han har fått ved nytegning/videreføring. Selger trenger ikke opplyse om hvorfor han ønsker å kansellere abonnementet/bindingstiden. Han blir som sagt bare trukket for provisjonen. Endret 14. november 2007 av Nuffern
Lstn12 Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 Det er ikke alltid tilfelle. I en sak som innvolverte huseieren min var saken annerledes. Telenor, som var leverandør av abonomentet ville ikke tape på Butikkens rot (det skal legges til at jeg ikke er helt sikker på årsaken til Telenors innsigelser). Men det vikige her er tydelighvis at det ikke er gitt at teleopratøren går med på kansellering Da var nok tilfellet her at butikken ville beholde provisjonen på abonnementet noe Telenor ikke godtok. Ved en mangel på en mobiltelefon så er dette en sak mellom forbruker og selger. Teleoperatøren har ikke noe med dette å gjøre. Det er vanlig at abonnementet/bindingstiden kanselleres, og selger blir trukket for provisjonen han har fått ved nytegning/videreføring. Selger trenger ikke opplyse om hvorfor han ønsker å kansellere abonnementet/bindingstiden. Han blir som sagt bare trukket for provisjonen. Det skal jeg ikke være uenig i. Saken var i dette tilfelle slik at opratør, ifølge butikken, slo seg vrang. Min huseier fortalte meg at han hadde ringt forbrukerrådet som hadde anbefalt løsningen hvor pesonen for pengene for mobilen uten abonoment. Men uansett er disse løsningene helt like. Både forbruker og selger sitter igjen med samme utgangspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå