Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Maskinen fungerer ikke etter bytte av hovedkort og prosessor


Anbefalte innlegg

LØST: Synderen var den ene minnebrikken. Tok den ut og problemet var løst.

 

Byttet nettopp hovedkort og prosessor, skulle starte PC-en og alt virket normalt. Kom inn på hovedkortbildet, gikk inn i biosen endra på boot priorety osv. Lagret og avsluttet. Startet PC-en igjen og hovedkort bildet kommer opp, så skjer det ingen ting. Kan forsatt gå inn i bios, men den går ikke videre.

System:

HK: ABIT IP35 PRO, P35

Skjermkort: 8800 gtx

Prosessor: Intel 6600

Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB

HD: Samsung SpinPoint T133 300GB SATA2 8MB 7200RPM

Strøm: Hiper Strømforsyning ATX 580W

Endret av Hvalspekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra ut strømmen på psuen din og clear cmos.Den finner du på bakpanelet.Husk å sette den i riktig posisjon før du setter på strømmen igjen :)

 

 

Hvilket hovedkort hadde du før?Da du har skiftet kortet,bør du også formatere.Hvis du ikke hadde hk med samme chipset.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

PC-en søkte etter enheter og fant vista cden, men når den loada cden så stod det et eller annet om checksum og file currupt. Tok ut cden og restarta, denne gangen begynte den og loade vista (som er instalert på PC-en) men den ble bare svart når vista loading skulle kommet opp. Sjekket cden på en annen pc og den fungerte.

 

Dra ut strømmen på psuen din og clear cmos.Den finner du på bakpanelet.Husk å sette den i riktig posisjon før du setter på strømmen igjen :)

 

Hvorfor forandret du på boot rekkefølgen?

Forandret på rekkefølgen fordi floppy var først, så harddisk, så cdrom. Siden jeg skal instalere vista på nytt må jeg boote fra cd.

 

Skal prøve å cleare cmos. Er ikke helt sikker på hvordan man gjør det, men jeg tror jeg vet hvordan.

EDIT: Resetta cmos funka ikke. Noen ganger går det heller ikke an å gå inn i bios siden tastaturet ikke blir funnet av PC-en. Da står den bare på hovedkortbildet og må skrus av ved å holde inne knappen. Hvis PC-en står avskrudd i noen minutter fungerer tastaturet igjen og den finner harddisk/cd, men da henger den seg opp på og sier at cden er ødlagt (noe den ikke er) eller henger seg opp på starten av loadingen til vista

 

Skal reformatere, men må bare få PC-en inn på instalasjonen først.

Har ikke byttet ram brikker, hadde et Asus M2N32-SLI Deluxe med samme oppsett borsett fra prosessoren. Det var en 2,2 AM2 prosessor. Byttet ut fordi jeg fikk hovedkortet og prosessoren av en venn og tenkte at det var bedre.

 

Tror du det kan ha noen å si at jeg ikke har bytta ram brikker?

Endret av Hvalspekk
Lenke til kommentar
Har du gjort alle instillinger i Bios?

 

Kommer harddisker osv opp?

 

Slått av floppydisker osv som ikke er i?

Harddisker vises i bios, slått av floppy. Finner alle komponetene i bios

Har ikke prøvd dette enda siden jeg ikke kommer lengere en hovedkortbildet akuratt nå.

EDIT: når den faktisk går lengere en bootbildet og dvd og harddisk ikke er koblet til kommer det bare feilmelding på boot medie

Endret av Hvalspekk
Lenke til kommentar
Det er så enkelt som at du må formatere og installere Windows på nytt.

 

Det blir korrupt med et nytt hovedkort, da alle drivere og ymse som er i windowsen som ligger inne er tilegnet det gamle hovedkortet.

Selve problemet er at jeg ikke kan boote på noen ting, kan ikke en gang starte instalasjonen som nevnt tidligere

Lenke til kommentar

det som er merkelig er at den bare søker etter enheter noen ganger. De virker som om når PC-en har stått uten strøm i 10 min + at den går lenger en bare bootbildet. Når jeg restarter den igjen så går den ikke lenger en bootbildet.

 

Har ikke forsøkt med nye sata ledninger ettersom jeg ikke har kommet lengere en bootbildet siste forsøk.

 

På mange SATA2(sata-300) disker er det mulig å jumpe dem tilbake til SATA1(sata-150) grensesnittet. Dette er for at diskene kan fungere i eldre PC-er som ikke støtter SATA2.

Hovedkortet mitt har støtte for sata2 så harddiksen er koblet i sata2.

Endret av Hvalspekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...