Gå til innhold

Har tenkt til å gå ned i vekt, synspunkter?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt til å gå ned i vekt, er ca 175cm høy og veier ca 73kg, er 14år. Har kort tid lagt på meg en del, ca 7kg siden 17.mai, begynner å bli veldig feit! Så jeg lurer på hvordan/hva jeg bør trene og hvilket kosthold jeg bør ha. Er bare 14 år så det er mor som står for kokkekunstene i huset... Jeg har tenkt til å spise havregrøt til både frokost og kvelds og noe frukt.. Siden det er så surt vær nå for tiden blir det vell ikke mye trening ute så jeg lurer på hvilke øvelser jeg burde ta inne, eller om jeg i det hele tatt bør trene inne? Etter at jeg har slanket meg dit jeg vil har jeg tenkt å begynne å danne muskler, bli sterk, er det lurt?

 

 

Edit: sitter mye forran PC-en! opptil 3 timer per dag, kan kutte ned på PC-en men har fortsatt lite tid da jeg gjør ganske mye lekser...

Endret av Korka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Jeg er 177 og veier 70. Og jeg er for tynn. Skjønner ikke helt hvordan du kan være "feit" når det er så lite forskjell mellom oss. Selv har jeg vel +- 12 timer om dagen foran dataen.

 

Du kan jo begynne å gå mye da. Det vil hjelpe på forbrenninga. Men det viktigste er kosthold ja, spis ofte, men ikke for mye. Sov minst 7-8 timer hver natt også. Søvn og gode matvaner vil også gi deg overskudd og bedre motivasjon til treninga

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvis du med den BMI-en er feit, vil jeg da konkludere med at du har for lite muskler på kroppen. Tren styrke, og gå heller opp i vekt (evt. stå stille), men ned i fettprosent.

 

Blir vanskelig å forbrenne fett mens han samtidig legger på seg muskler.

 

Jeg skjønner godt hvordan han kan føle seg overvektig med de målene. Jeg er 181 og veide 75 kg med 13 i fettprosent og da hadde jeg trent styrke i to år.

 

Driver du ikke med noe organisert idrett? Hvis ikke er det kanskje på tide å begynne?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøv å spise mange sunne og små måltide om dagen. Ungå for mye sukker og godterier i verdagen. Er lurt å trene med en venn. Kanskje litt jogging, forskjellige styrke osv.. Da går treningen lettere :) høres ikke ut som du er "sjukk" da. Trenger bare litt mere muskelmasse. Og siden du bare er 14, er det helt normalt å gå litt opp og ned i vekt. Selv er jeg 1.71 og veier 71 kilo :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg har spesielt mye fett rundt magen og rumpa... Lårene er også endel men ikke så ille.. Takker for svar, og ja jeg er egentlig feit...

 

Ops!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Du er fortsatt ung, så å gå igjennom en direkte slankekur er egentlig ikke det beste; Prøv heller å legge deg opp mot en sunnere livstil fylt med et godt kosthold og god aktivitet så vil du se at kroppens tilstand vil forbedre seg nesten ved magi ;) Merk deg forøvrig at ingen kur virker på dagen; Så glem helt slike villedende ideer som å fjerne alt på 4 uker osv ;)

 

ps. Innesittinga er nødvendigvis ikke noe problem om du sørger for å bevege deg de resterende 13 timer av dagen (:

ps.ps. Havregrøt er perfekt til frokost, energirikt med masse karbohydrater som gir næring både til toppen og kroppen. Med litt frukt og andre næringsrike matvarer blir det riktig bra!

Til kvelds derimot ville jeg nok heller ha satset på noe mer fett/proteinrikt enn havregryn (hva skal du med alle raske (<-relativt med fett/protein) karbohydratene i søvnen..?

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Hvis du med den BMI-en er feit, vil jeg da konkludere med at du har for lite muskler på kroppen. Tren styrke, og gå heller opp i vekt (evt. stå stille), men ned i fettprosent.

 

Blir vanskelig å forbrenne fett mens han samtidig legger på seg muskler.

 

 

Tja, har man dårlig utgangspunkt er alt mulig. jeg gikk ned i vekt og opp i styrke/muskelmasse når jeg starta å trene p.g.a. et ufattelig dårlig utgangspunkt. Klart, etter et visst punkt er ikke det lenger mulig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eneste måten å gå ned i vekt på- bruk flere kalorier enn du får i deg. Bare hold en nogenlunde god oversikt, se på pakninger og få et ca-ca bilde av de du spiser. Prøv heller å få i deg mer proteiner via kyllingbryst/reker/eggehvite,

Ikke så mye karbohydrater, og veldig lite fett. Du er veldig ung, har bra høyde, vet ikke noe om deg genetisk sett men unngå vekter og seriøs styrketrening før du blir 16-17. Ta heller å jogg "stillestående" (altså bare løft beina opp-ned i ok tempo), dette lar seg gjøre hjemme siden du klager på været, push ups og sit-ups er veldig undervurdert, tar du nok av det med rikitg øvelse så kommer resultatene før du aner det. Magen forsvinner så lenge du får i deg mindre kalorier enn du bruker.

Lenke til kommentar

Hei Korka,

 

Dette har ikke så mye med kosthold å gjøre, men jeg pleier å gå/jogge (avhengig av føre) 30-45 minutters tur med hunden hver morgen. Dette øker forbrenningen min utover dagen og holder meg fin og slank. Jeg er ca 1:90 og veier 85 kg. Kanskje du skulle gå turer om morgenen? Enten med bikja hvis dere har det, eller å gå til skolen hvis det er i gange avstand. Er skolen 3-5 km unna så er jo det ypperlig :)

 

Jeg hadde også problemer med at jeg gikk opp i vekt, jeg begynte å se lubben ut rundt magen. Etter at jeg begynte å gå/jogge om morgenen så har jeg kommet meg tilbake der jeg var. Og jeg føler meg så mye bedre.

 

Thomas

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...