Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få Vista til å koble seg til en Windows Server 2000?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har for en stund siden fått meg en ny maskin med Windows Vista. Dette har jo hatt sine positive og negative sider. En av de negative sidene er desverre at jeg ikke lenger greier å koble meg til servern her hjemme. Serveren fungerer som filserver og printerserver, og kjører Windows 2000. Det er derfor greit om jeg greier å koble meg til denne servern med maskinen, så jeg slipper å be pappa om å skrive ting ut for meg hele tiden. Brukeren min fungerer i XP, men ikke i Vista. Hvordan løser man problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilhører begge maskinene samme arbeidsgruppe? Høyreklikk på "Min datamaskin", velg "Egenskaper", og så "Maskinnavn" (jeg har engelsk OS, så oversettelsene er kanskje feil).

 

Arbeidsgruppen må være den samme på begge. Alternativt kan man velge "Kjør", og skrive

net view /domain

Da får man tilgang til alle nettverk på ethernettet. Denne kommandoen gjelder både for Win 2000, Win XP og Vista.

Lenke til kommentar
Tilhører begge maskinene samme arbeidsgruppe? Høyreklikk på "Min datamaskin", velg "Egenskaper", og så "Maskinnavn" (jeg har engelsk OS, så oversettelsene er kanskje feil).

 

Arbeidsgruppen må være den samme på begge. Alternativt kan man velge "Kjør", og skrive

net view /domain

Da får man tilgang til alle nettverk på ethernettet. Denne kommandoen gjelder både for Win 2000, Win XP og Vista.

Ja, maskinen er satt opp til å tilhøre samme arbeidsgruppe (WORKGROUP). Så det skal være i orden. Kan for ordens skyld nevne at jeg ser serveren når jeg går inn på "Nettverk" og at jeg får opp pålogginsvindu (Koble til Poweredge) når jeg klikker på den. Så skriver jeg inn brukernavn og passord (har dobbeltsjekket at jeg skriver riktig). Men når jeg da trykker ok får jeg opp følgende feilmelding:

 

Pålogging mislyktes:

Windows kan ikke logge deg på.

Kontroller at brukernavnet og passordet er riktig.

 

Dette har jeg gjort opptil flere ganger. Har fått pappa til å resette passordet for meg. Og ingenting ser ut til å virke.

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å skrive inn "localhost" eller navnet på serveren foran brukernavnet du taster inn. Feks:

 

localhost\brukernavn

 

eller

 

Poweredge\brukernavn (hvis serverens navn er poweredge).

Det virket ikke desverre, men godt forslag. Samme feilmelding som isted. Tror jeg skal be pappa slette den gamle brukern min og sette opp en ny en. Tar litt tid å gjøre det, men kanskje det funker da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...