Gå til innhold

oppsigelse av stilling


FOOrK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lovbestemt at oppsigelsestiden starter den 1ste i måneden etter oppsigelsen er levert, men i en tariffavtaler kan det være det lagt inn egne regler. Lovverket er da slik at arbeidstaker kan velge den som er mest hensiktsmessig for seg selv.

 

Et eksempel er de som har tariff gjennom utdanningsforbundet. (Husker ikke om de har fra dato til dato, eller om de kunne velge fra den 15ne i måneden)

 

Ferie avvikling: Her er hva lovdata sier.

 

Ferie i oppsigelsestiden

Dersom oppsigelsen kommer fra arbeidsgiveren, kan ikke arbeidsgiveren legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakerens samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på 3 måneder eller lenger, da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

 

Arbeidstaker som selv sier opp, kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret og vilkårene ellers i § 6 og 7 overholdes. Arbeidstaker som sier opp etter 15. august, kan likevel ikke kreve at ferien legges til tiden før 30. september.

 

Så ja du kan kreve å ta ut ferien din. Nå er det derimot ikke et krav til arbeidsgiver at han gir deg ferien fra 1 Februar.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Ang ferie i oppsigelsestid. Sluttet selv 30 juni i år, trodde jeg hadde krav på mine 5 uker med ferie+dager tilgode fra forrige år. Regelverket sa jeg ikke hadde krav på dette uten arbeidsgivers samtykke,mulig dette var pga ferieperioden i regelverket. Hadde i hvertfall fagforbundet og flere advokater på saken,som sa jeg ikke kunne ta ferien uten arbeidsgivers samtykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...