Gå til innhold

[Løst] Hvordan brukes Avidemux?


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å komprimere en stor avi-videofil fra digitalkameraet mitt, men Avidemux er så veldig lite intuitiv. Velger mpeg4 som videokodek og mp3 som lydkodek, men får en feilmelding om at videokodeken ikke kunne initialiseres (se vedlagt bilde). Brukte innstillingen "Two pass" med 98 MB som mål for filstørrelsen. Jeg har også forsøkt litt andre innstillinger for videokodeken, men i stedet for feilmelding får jeg bare en ~12 kB stor videofil som resultat. :dontgetit:

 

Noen som kan gi meg en enkel guide/fremgangsmåte for hvordan man komprimerer en avi-fil med Avidemux (eller et annet program)?

post-66930-1194381696_thumb.jpg

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er pakken libavcodec1d installert på systemet ditt?

 

Jepp, den er installert...

Merkelig. Prøvde nettopp å converte selv med x264 og mpeg4 uten å få noen feil. Jeg har bare installert det aller nødvendigste på denne PC-en også, bortsett fra mencoder og ffmpeg. Men mulig det ligger noe i disse pakkene som er nødvendig.

 

Testen jeg nettopp tok var å konvertere en WMV (Windows)-video. Har du prøvd å konvertere andre formater... med samme resultat. Og får du spilt av videoen du prover å konvertere i AVIDEMUX?

 

Prøv også å konvertere med single-pass og pass på å oppgi en reell bitrate. Står 1 her i default, noe som er nødt til å skjære seg.

Lenke til kommentar
Merkelig. Prøvde nettopp å converte selv med x264 og mpeg4 uten å få noen feil. Jeg har bare installert det aller nødvendigste på denne PC-en også, bortsett fra mencoder og ffmpeg. Men mulig det ligger noe i disse pakkene som er nødvendig.

 

Har både mencoder og ffmpeg installert. Prøvde nå også med x264. Samme feilmelding som før med two-pass, og skapes en bitteliten fil med single-pass.

 

Testen jeg nettopp tok var å konvertere en WMV (Windows)-video. Har du prøvd å konvertere andre formater... med samme resultat. Og får du spilt av videoen du prover å konvertere i AVIDEMUX?

 

Har ikke prøvd andre formater, men kan prøve en i morgen. Problemet er at jeg vet det skal gå med akkurat det avi-formatet fra kameraet mitt, for jeg gjorde det en gang i sommer med suksess. Husker jeg måtte knote litt, men husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde. Tror det bare var noen innstillinger for kodeken som måtte til. Fikk også feilmelding med bruk av lydkodeken mp3 i begynnelsen, men husket da plutselig at jeg måtte velge "resample to 48000 hz" i filters-menyen.

 

Prøv også å konvertere med single-pass og pass på å oppgi en reell bitrate. Står 1 her i default, noe som er nødt til å skjære seg.

 

single-pass-innstillingen gir som sagt ingen feilmelding, men enkodingen er over på et blunk og skaper en bitteliten avi-fil. Prøvde med 110 kB/s

Lenke til kommentar

Ok, skal bli interessant å høre hvordan det går med denne saken.

Jeg bruker å encode videoer fra mitt Canon digitalkamera (fotoapp.) slik:

 

Avidemux:

 

Video -> xvid4

Video -> configure -> single-pass bitrate 2200,

Audio -> lame

Audio -> configure -> stereo 128 kbs/CBR/Qyuality 9

Audio -> filters -> resample to 48000

Audio -> filters -> mixer -> mono

 

Lagrer som avi-fil...

 

EDIT: fant en ganske omfattende guide her.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Ok, skal bli interessant å høre hvordan det går med denne saken.

Jeg bruker å encode videoer fra mitt Canon digitalkamera (fotoapp.) slik:

 

Avidemux:

 

Video -> xvid4

Video -> configure -> single-pass bitrate 2200,

Audio -> lame

Audio -> configure -> stereo 128 kbs/CBR/Qyuality 9

Audio -> filters -> resample to 48000

Audio -> filters -> mixer -> mono

 

Lagrer som avi-fil...

 

Haha, jeg ser feilen! Hvis du ser på skjermbildet mitt, så ser du at selection er fra frame 8877 til 8877. Ikke rart at jeg da fikk en minifil som resultat. :p Dvs. single-pass fungerer, mens two-pass gir feilmelding.

 

Uansett, takk for hjelpen, og guiden. :)

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål, og denne gangen om undertekst som jeg ikke får lagt til. Forhåndsvisningen ser ut som på skjermbildet nedenfor, mens selve filmen etter enkoding ikke har verken tekst eller en svær rød klatt som på bildet. Hva er problemet?

 

Innstillingene mine:

Filter -> Subtitler (srt)

Subtitle file -> /home/<brukernavn>/epica_sub.srt

Font (TTF) -> /var/lib/defoma/fontconfig,d/B/Bitstream-Vera-Sans.ttf

Encoding -> Ascii

Font Size -> 24

Color -> #FD0000

Delay in ms -> 0

 

Har også prøvd med ass/ssa-undertekst, men fikk ingen undertekst av det heller. Fulgte denne guiden, og srt-filen ser slik ut:

1
00:00:00,000 --> 00:04:55,963
miceagol 2007

post-66930-1194428468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Haha, jeg ser feilen! Hvis du ser på skjermbildet mitt, så ser du at selection er fra frame 8877 til 8877. Ikke rart at jeg da fikk en minifil som resultat. :p Dvs. single-pass fungerer, mens two-pass gir feilmelding.

 

Uansett, takk for hjelpen, og guiden. :)

Nei søren da! Den skulle jeg ha sett også! Vel, det går litt fort i svingene noen ganger.

:roll:

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål, og denne gangen om undertekst som jeg ikke får lagt til. Forhåndsvisningen ser ut som på skjermbildet nedenfor, mens selve filmen etter enkoding ikke har verken tekst eller en svær rød klatt som på bildet. Hva er problemet?

 

Uffda! Testet ut dette selv nettopp og fikk akkurat samme, merkelige resultat.

Har prøvd ut flere metoder, forskjellige fonter, typer input-video osv.

 

Søkte litt rundt omkring og det ser ut som alle får dette til å virke. Ihvertfall de engelsk-språklige. Lite info å finne på norske fora, Hmm....

Lenke til kommentar
Uffda! Testet ut dette selv nettopp og fikk akkurat samme, merkelige resultat.

Har prøvd ut flere metoder, forskjellige fonter, typer input-video osv.

 

Søkte litt rundt omkring og det ser ut som alle får dette til å virke. Ihvertfall de engelsk-språklige. Lite info å finne på norske fora, Hmm....

 

Hmm, dette er merkelig, kan ikke skjønne at norsk vs. engelsk skal ha noe å si. Søkte selv for å finne noe informasjon, men det var ingenting som lignet problemet vi har med undertekst. Jeg bruker engelsk Ubuntu, men har norsk tastatur. Kan prøve å endre litt språkinnstillinger, for å se om det har noen effekt.

 

Skal putte et innlegg på Avidemux-forumet, og evt. stikke innom IRC-kanalen deres om jeg ikke får svar. :)

 

Edit: Her er tråden min, så får vi se om det kommer noen løsning på det.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
...

Det var subtitle-filen som var problemet. Jeg lagde en ny srt-fil fra scratch med KSubtitle. Denne gangen dekket ikke teksten hele videoen, så det er mulig det var problemet. Brukte du min srt-fil når du testet?

Nei, jeg brukte ikke din srt-fil. Jeg laget en selv med utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på wikipedia. Men mulig jeg ikke leste nøye nok hva som sto, eller at jeg kanskje har lagret i feil tegnsett.

 

Uansett, det er bra at det virker. Jeg skal hive meg på og prøve selv også!

Lenke til kommentar
Nei, jeg brukte ikke din srt-fil. Jeg laget en selv med utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på wikipedia. Men mulig jeg ikke leste nøye nok hva som sto, eller at jeg kanskje har lagret i feil tegnsett.

 

Da vil jeg tro lagring med feil tegnsett er problemet. Den første srt-filen jeg laget mekket jeg manuelt i gedit, mens den andre laget jeg fra scratch i KSubtitle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...